Ελι Σάιµονς για Γλυπτά του Παρθενώνα στα Παραπολιτικά: "Η Ελλάδα πρέπει να πάρει αυτό που θέλει - Πλέον είµαστε πιο κοντά από ποτέ σε µια λύση"
Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης
Τον "καταλληλότερο θεματοφύλακα" για τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελεί το Μουσείο της Ακρόπολης και ως εκ τούτου, ασκώντας "δημόσια πίεση", η χώρα μας πρέπει να συνεχίσει να διεκδικεί την επιστροφή τους, σύμφωνα με την ομογενή ακτιβίστρια Έλι Σάιμονς
Η πρόσφατη εκδήλωση µε την ονοµασία «Pink Ball» («Ροζ χοροεσπερίδα»), που έλαβε χώρα στο Βρετανικό Μουσείο, στην αίθουσα όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, µε εισιτήριο 2.000 στερλίνες ανά άτοµο, προκάλεσε ευρεία καταδίκη από Ελληνες αξιωµατούχους και φιλέλληνες από όλο τον κόσµο για τη µεταχείριση αυτών των αρχαίων αντικειµένων ως ντεκόρ για ένα δείπνο γεµάτο διασηµότητες. Η Ελι Σάιµονς, οµογενής στην Αυστραλία, από πατέρα Ελληνα και µητέρα Κύπρια, συνιδρύτρια της ερευνητικής οµάδας «Acropolis» και αντιπρόεδρος της αυστραλιανής επιτροπής «Parthenon», κατακεραυνώνει την επιλογή του Βρετανικού Μουσείου, ιδιαίτερα σε µια κρίσιµη περίοδο συνοµιλιών για την επανένωση των Γλυπτών, δηλώνοντας, ωστόσο, αισιόδοξη ότι η λύση είναι πιο κοντά από ποτέ.
Διαβάστε: Μπράιαν Κοξ για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: "Δεν ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, πρέπει να επιστρέψουν"
Ως αντιπρόεδρος της αυστραλιανής επιτροπής, πώς θα χαρακτηρίζατε αυτό το γεγονός;
Σε όλο τον κόσµο υπήρξε καταδίκη, ιδιαίτερα από την Ελλάδα, από την υπουργό Πολιτισµού, την κυρία Μενδώνη, και από την κυρία Μητσοτάκη, τη σύζυγο του πρωθυπουργού. Είναι µια προκλητική επίδειξη ύβρεως και αλαζονείας. Το Βρετανικό Μουσείο θεωρεί εαυτόν θεµατοφύλακα, συνεπώς δικαίως η ελληνική κυβέρνηση επικρίνει αυτή τη στάση. ∆εν µπορούν καν να σεβαστούν τα αντικείµενα των οποίων ισχυρίζονται ότι είναι θεµατοφύλακες.
Τι απαντάτε στο επιχείρηµα, όµως, του Βρετανικού Μουσείου ότι από τη στιγµή που τα Γλυπτά βρίσκονται υπό τη φύλαξή του µπορεί να κάνει ό,τι θέλει, αναλαµβάνοντας την πλήρη ευθύνη γι’ αυτό;
Αρχικά θα υποστηρίξουµε ότι τα Γλυπτά δεν αποτελούν µέρος του πολιτισµού τους. Αυτά είναι τα δικά µας κοµµάτια πολιτισµού. Ισως έχουν την ευθύνη να τα προβάλλουν, πράγµα που κάνουν, παραβιάζοντας όµως τους κανόνες. Αποτελούν µέρος ενός υπαρκτού µνηµείου. Σύµφωνα µε την UNESCO, ένα υφιστάµενο µνηµείο πρέπει να περιλαµβάνει τα υπόλοιπα µέρη του, είτε στο εσωτερικό του είτε στον περιβάλλοντα χώρο του.
Το ζήτηµα της επανένωσης των Γλυπτών είναι µια διαχρονική διαφορά ανάµεσα σε Ελλάδα και Βρετανία. Ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτού του γεγονότος στην παγκόσµια πολιτιστική ηθική και τη διεθνή εκστρατεία για την επανένωσή τους;
Είναι µεγάλη προδοσία. Πολλοί άνθρωποι αµφισβητούν ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι θεµατοφύλακας υψηλού επιπέδου, όταν διοργανώνουν αυτές τις εκδηλώσεις, εκθέτοντας τα Γλυπτά σε κίνδυνο. Πώς λοιπόν το Βρετανικό Μουσείο θεωρείται καταλληλότερος θεµατοφύλακας σε σχέση µε το Μουσείο της Ακρόπολης, κατασκευασµένο γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο
Ποιες ενέργειες έχει κάνει η αυστραλιανή επιτροπή σε συνεργασία µε τις άλλες επιτροπές ως απάντηση, στο πλαίσιο της ∆ιεθνούς Ενωσης για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα;
Πολλοί από εµάς έχουµε έντονη παρουσία στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αµεσα καταδικάσαµε ανοιχτά το γεγονός. Η ∆ιεθνής Ενωση και όλες οι εθνικές επιτροπές είναι µια ενιαία φωνή σε αυτό το θέµα. Ολες οι διεθνείς οµάδες έχουν ευθυγραµµιστεί µε την αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης. Πολίτες, σχολιαστές, φιλέλληνες από όλο τον κόσµο ένωσαν τις φωνές τους και καταδίκασαν το γεγονός.
Ωστόσο, κάποιοι θα υποστήριζαν ότι οι επιτροπές δεν έχουν καµία ουσιαστική αρµοδιότητα και δεν µπορούν να ασκήσουν πίεση, παρά µόνο να διατηρούν το θέµα στην επικαιρότητα.
Υπάρχει η UNESCO, αλλά το Ηνωµένο Βασίλειο δεν έχει λάβει υπόψη του τις συµβουλές και τις συµβάσεις της. Το µόνο που µπορούµε να κάνουµε είναι να ασκήσουµε δηµόσια πίεση. Ωστόσο, χάρη σε αυτήν την πίεση, οδηγηθήκαµε στις επίσηµες συζητήσεις µεταξύ της βρετανικής και της ελληνικής κυβέρνησης, µε τον πρωθυπουργό να έχει βάλει ψηλά στην ατζέντα του το θέµα εδώ και χρόνια. Σηµειώθηκε µεγάλη πρόοδος.
Πώς ορίζετε την πρόοδο, δεδοµένου ότι τα Γλυπτά παραµένουν στο Βρετανικό Μουσείο;
Αυτά τα πράγµατα χρειάζονται χρόνο και αυτές οι διαπραγµατεύσεις συνεχίζονται σε σοβαρό επίπεδο εδώ και περίπου δύο χρόνια. Ανταλλάσσονται επιχειρήµατα και αντεπιχειρήµατα, κατατίθενται προτάσεις στο τραπέζι και εξετάζονται πρακτικά, νοµικά και καλλιτεχνικά ζητήµατα. Και οι δύο πλευρές έχουν δηλώσει ότι θέλουν µια αµοιβαία επωφελή λύση. Η Ελλάδα πρέπει να πάρει αυτό που θέλει και το Βρετανικό Μουσείο πρέπει να καλύψει τις ανάγκες του. Οι Βρετανοί έχουν νόµους που πρέπει να τηρούν. Η λύση βρίσκεται κάπου στη µέση, αλλά πιστεύω ότι είµαστε πολύ κοντά, όπως έχει δηλώσει και ο Τζορτζ Οσµπορν.
Το επιχείρηµα του Βρετανικού Μουσείου ήταν ότι διοργάνωσε αυτήν την εκδήλωση µε σκοπό τη συγκέντρωση χρηµάτων.
Είναι µια πολύ φτωχή δικαιολογία. Πώς µπορούν να είναι θεµατοφύλακες, αν δεν έχουν την οικονοµική δυνατότητα να ανακαινίσουν την γκαλερί τους και να εκθέσουν τα Γλυπτά σωστά; Οσον αφορά τις µελλοντικές µας ενέργειες, θεωρώ ότι θα πρέπει να προσεγγίσουµε το ζήτηµα µε θετική διάθεση. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να συµβεί αυτό. Για παράδειγµα, υπάρχουν τα αντίγραφα. Ο Roger Markel, στο Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας στην Οξφόρδη, έχει ήδη δηµιουργήσει ένα εντυπωσιακό αντίγραφο του αλόγου της Σελήνης µε τρισδιάστατη εκτύπωση από πεντελικό µάρµαρο. Υπάρχει η τεχνολογία που µπορεί να παραγάγει ένα εξαιρετικό σύνολο αντιγράφων σε πρώτης ποιότητας µάρµαρο, οπότε αυτό είναι µέρος µιας πιθανής λύσης.
Είστε αισιόδοξη ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα επανενωθούν;
Συµµετέχω στην εκστρατεία εδώ και 15 χρόνια και αρκετοί από τους Αυστραλούς συναδέλφους µου, ο κ. David Hill, ο κ. George Vardas, πρωταγωνιστούν στην προσπάθεια αυτή εδώ και 30 χρόνια. ∆εν θα το κάναµε αν δεν ήµασταν αισιόδοξοι. Πλέον είµαστε πιο κοντά από ποτέ σε µια λύση. Ο φιλέλληνας Στίβεν Φράι πριν από µερικούς µήνες µού είπε: «Αγαπώ την Ελλάδα, αλλά αγαπώ τη χώρα µου περισσότερο και θα µε έκανε υπερήφανο ως Αγγλο που αγαπάει την Ελλάδα να λύσω αυτό το πρόβληµα και να τους επιστρέψω τα Γλυπτά».
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
En