Τη λένε Φοίβη. Είναι η 23χρονη κόρη του «μπαμπά της Microsoft», Μπιλ Γκέιτς, και ήρθε για να αλλάξει τους κανόνες του παγκόσμιου shopping. Η startup της, Phia, που ιδρύθηκε πριν από μόλις έξι μήνες, έχει ήδη χαρακτηριστεί «αναδυόμενο χρυσωρυχείο» από το «Fortune», καθώς προσφέρει αυτό που πολλοί ειδήμονες αποκαλούν «επαναστατικό» τρόπο αγορών. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, το πρόγραμμα της Phia συγκρίνει τιμές και υπολογίζει την αξία μεταπώλησης ενός προϊόντος, ενώ παράλληλα παρέχει απόλυτα εξατομικευμένες προτάσεις μόδας, λειτουργώντας σαν ένας high-tech personal shopper νέας γενιάς. Αυτή η προσέγγιση έχει ήδη προσελκύσει ενδιαφέρον από influencers παγκόσμιας εμβέλειας, όπως η Χέιλι Μπίμπερ και η Κρις Τζένερ.

Διαβάστε: Μπιλ Γκέιτς για Αλτσχάιμερ: "Είμαστε πιο κοντά από ποτέ ώστε η διάγνωση να μην είναι θανατική καταδίκη"

Η 23χρονη Φοίβη Γκέιτς επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει το παγκόσμιο shopping μέσα από την startup Phia

Η Φοίβη Γκέιτς ίδρυσε τη Phia μαζί με τη φίλη της, Σοφία Κιάνι, από τον κοιτώνα που μοιράζονταν στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ. Αν και θα περίμενε κανείς κάποια εύκολη οικονομική ενίσχυση από τους διάσημους γονείς της, η ίδια επέλεξε συνειδητά να μην εμπλέξει τη μητέρα της, Μελίντα, επιθυμώντας να κινηθεί αυτόνομα — πάντα, βέβαια, με την ηθική υποστήριξή τους. Με αρχικό κεφάλαιο 100.000 δολαρίων από τη Soma Capital, επιχορήγηση 250.000 δολαρίων από το πρόγραμμα Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας του πανεπιστημίου και επιπλέον 500.000 δολάρια από ιδιώτες επενδυτές, η νεαρή επιχειρηματίας πήρε τη μεγάλη απόφαση να χτίσει κάτι δικό της.

Από τη Ρωμαϊκή Αγορά μέχρι το Amazon: Όλα όσα ανέδειξαν τη Φοίβη Γκέιτς στο νέο κύμα τεχνολογικού shopping

Η αναφορά στη Φοίβη και στη νέα εποχή αγορών που οραματίζεται αποκτά ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν τοποθετηθεί στο ιστορικό πλαίσιο της εξέλιξης του retail. Το πρώτο πολυκατάστημα, το Southdale Mall, δημιουργήθηκε το 1956 από τον αρχιτέκτονα Βίκτορ Γκρούεν στη Μινεσότα, ενώ η έννοια του εμπορικού κέντρου υπήρχε ήδη από την εποχή της Ρωμαϊκής Αγοράς του Τραϊανού, που χτίστηκε μεταξύ 107 και 113 μ.Χ. Η πρώτη υπεραγορά self-service, η Piggy Wiggly, ιδρύθηκε το 1916 στο Μέμφις, ενώ η πρώτη μπουτίκ δημιουργήθηκε το 1837 από τον ιδρυτή της Hermès, Τιερί Ερμές. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι πως η πρώτη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου εμφανίστηκε το 1979 στη Βρετανία, όταν ο Μάικλ Άλντριτς συνέδεσε τηλεόραση με υπολογιστή δημιουργώντας ένα πρώιμο σύστημα online αγορών — πολύ πριν από το Διαδίκτυο όπως το γνωρίζουμε.Το 1994 ήρθε η Amazon του Τζεφ Μπέζος, που σήμερα αξίζει πάνω από 200 δισ. δολάρια, ενώ το 1995 ιδρύθηκαν το eBay και η πρώτη διαδικτυακή δημοπρασία Onsale. Οι αριθμοί σήμερα προκαλούν ίλιγγο: σύμφωνα με τη Statista, η αξία του παγκόσμιου shopping αναμένεται να εκτοξευθεί στα 8,1 τρισ. δολάρια το 2026. Στο σκηνικό αυτό, η είσοδος της Φοίβης Γκέιτς μοιάζει σχεδόν αναπόφευκτη, καθώς επιχειρεί να διεκδικήσει το δικό της ποσοστό από αυτήν την τεράστια αγορά, με ή χωρίς την οικονομική επιρροή του διάσημου πατέρα της — ο οποίος, όπως έχει δηλώσει, σκοπεύει να κληροδοτήσει στα παιδιά του λιγότερο από το 1% της περιουσίας του, ενθαρρύνοντάς τα να χαράξουν ανεξάρτητο δρόμο.

Το στοίχημα της Phia και ο νέος «βοηθός αγορών» της Τεχνητής Νοημοσύνης

Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, στο πρώτο εξάμηνο της λειτουργίας της, η Phia είχε ήδη συγκεντρώσει 8 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ο «βοηθός αγορών» που έχει αναπτύξει η ομάδα της Φοίβης έχει προσελκύσει περισσότερους από 500.000 χρήστες και συνεργάζεται με πάνω από 5.000 εταιρείες μόδας. Η νεαρή επιχειρηματίας δηλώνει ότι το πραγματικό μυστικό βρίσκεται στους ανθρώπους που δουλεύουν μαζί της: «Οι άνθρωποι με τους οποίους δημιουργείς, εκείνοι που μένουν μαζί σου στο γραφείο ως τη 1 τα ξημερώματα, είναι το Α και το Ω. Από τον επικεφαλής μέχρι τον ασκούμενο που θα προσλάβεις για το καλοκαίρι. Με αυτούς συνδημιουργείς καθημερινά».

Η επιστράτευση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην υπηρεσία της μόδας, με στόχο κυρίως την Generation Z που ενδιαφέρεται για τη βιωσιμότητα, φέρνει τη Φοίβη Γκέιτς στο επίκεντρο ενός τεράστιου μετασχηματισμού. Και όπως όλα δείχνουν, η 23χρονη επιχειρηματίας είναι αποφασισμένη να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Δημοσιεύτηκε στο Secret των Παραπολιτικών