Μετά την αυστηροποίηση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουν πληθύνει και οι συλλήψεις παραβατών, και δη σε κάποιες περιπτώσεις επωνύμων. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις που απασχόλησαν πολύ έντονα την επικαιρότητα το 2025 είναι οι συλλήψεις της ηθοποιού Δήμητρας Ματσούκα, του σκηνοθέτη και ηθοποιού Βασίλη Μπισμπίκη και του τραγουδιστή Χρήστου Μάστορα. Παρά το διαφορετικό χρονικό πλαίσιο και τις συνθήκες κάθε περίπτωσης, κοινή παράμετρος είναι ότι η αυστηροποίηση του ΚΟΚ δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον, όπου οι παραβάσεις δεν θεωρούνται πλέον «παρεξήγηση» της στιγμής, αλλά σοβαρή παράβαση με έννομες συνέπειες. Το κοινωνικό μήνυμα είναι ότι οι κανόνες είναι ίδιοι για όλους, ανεξαρτήτως δημοσιότητας.

Διαβάστε: Δήμητρα Ματσούκα: Οκτώ μήνες φυλάκιση με αναστολή για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, χωρίς πινακίδες και δίπλωμα (Βίντεο)

Αυστηροποίηση ΚΟΚ και επώνυμες παραβάσεις: Ματσούκα, Μπισμπίκης και Μάστορας στο επίκεντρο

Η υπόθεση της Δήμητρας Ματσούκα πυροδότησε έντονη δημόσια συζήτηση, όταν βρέθηκε αντιμέτωπη με κατηγορία για μη συμμόρφωση σε εντολές αστυνομικών σε σημείο ελέγχου. Το βράδυ της 19ης Νοεμβρίου στη Βουλιαγμένη η ηθοποιός ενεπλάκη σε επεισόδιο με αστυνομικούς σε σημείο ελέγχου. Κατά τον τροχονομικό έλεγχο βεβαιώθηκαν πολλαπλές και σοβαρές παραβάσεις, υπερβολική ταχύτητα (97 χλμ./ώρα σε όριο 50), οδήγηση χωρίς δίπλωμα, το οποίο είχε αφαιρεθεί έπειτα από προηγούμενο περιστατικό, οδήγηση χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας και θετικό αλκοτέστ. Η ηθοποιός συνελήφθη, της ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος, παραπέμφθηκε στο Αυτόφωρο και η δίκη της έλαβε αναβολή για τις 2 Δεκεμβρίου. Δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα που ένα άλλο επώνυμο πρόσωπο βρέθηκε με χειροπέδες. Ο λόγος για τον Βασίλη Μπισμπίκη, ο οποίος συνελήφθη για τροχαίο στη Φιλοθέη. Σύμφωνα με τη δικογραφία, το όχημά του προσέκρουσε σε τρία σταθμευμένα αυτοκίνητα και σε μάντρα κατοικίας, προκαλώντας υλικές ζημιές. Το κομβικό σημείο της υπόθεσης ήταν ότι ο οδηγός εγκατέλειψε το σημείο, δηλαδή δεν κάλεσε τις Αρχές και δεν παρέμεινε για τη διαδικασία καταγραφής, όπως ορίζει ο ΚΟΚ. Με βάση τις νέες διατάξεις περί υποχρεώσεων οδηγού σε περίπτωση ατυχήματος (άρθρο 47), του ασκήθηκε ποινική δίωξη και η υπόθεση οδηγήθηκε σε δίκη. Το δικαστήριο έκρινε τον ηθοποιό ένοχο για εγκατάλειψη οχήματος και τον καταδίκασε σε χρηματική ποινή 7.000 ευρώ. Παρότι δεν υπήρξε τραυματισμός, το περιστατικό θεωρείται ενδεικτικό της νέας «μηδενικής ανοχής», διότι παλαιότερα αντίστοιχες υποθέσεις λύνονταν συχνά εξωδικαστικά ή αντιμετωπίζονταν με ήπια πρόστιμα. Λίγους μήνες νωρίτερα, στις αρχές Φεβρουαρίου του 2025, η Τροχαία σταμάτησε τον γνωστό τραγουδιστή Χρήστο Μάστορα στο κέντρο της Αθήνας σε μπλόκο ρουτίνας. Το αλκοτέστ υπέδειξε υψηλή τιμή πάνω από τα επιτρεπτά όρια. Όταν ζητήθηκε να παραμείνει στο σημείο, σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, πραγματοποίησε ελιγμό και απομακρύνθηκε αναπτύσσοντας ταχύτητα, μέχρι που εντοπίστηκε και συνελήφθη σε δεύτερο μπλόκο λίγα χιλιόμετρα παραπέρα. Η Εισαγγελία άσκησε δίωξη για επικίνδυνη οδήγηση και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, δύο αδικήματα που υπό το νέο πλαίσιο του ΚΟΚ αντιμετωπίζονται με βαρύτερες κυρώσεις, πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης για παρατεταμένο διάστημα και ποινική διάσταση σε περίπτωση διαφυγής από μπλόκο.

Το νέο αυστηρό πλαίσιο και τα μέτρα για ασφάλεια στους δρόμους

Την ίδια στιγμή που οι υποθέσεις αυτές απασχολούν την επικαιρότητα, η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές και σε ένα νέο, αυστηρότερο πλαίσιο εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στόχος είναι να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και να ανακοπεί το διαχρονικό φαινόμενο της παραβατικότητας στον δρόμο, πρωτοβουλία η οποία χαιρετίζεται θετικά από νομικούς κύκλους. Μεταξύ άλλων, θεσμοθετήθηκε η αύξηση των προστίμων για επικίνδυνες παραβάσεις, όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η αφαίρεση διπλώματος άμεσα για οδήγηση χωρίς άδεια, χωρίς κράνος ή με επικίνδυνους ελιγμούς, η επανεξέταση για εκ νέου έκδοση άδειας ικανότητας οδήγησης σε περιπτώσεις βαριάς παραβατικότητας και η «μηδενική ανοχή» στη μη συμμόρφωση σε οδηγίες αστυνομικών κατά τη διάρκεια ελέγχου, αδίκημα το οποίο θα αντιμετωπίζεται πλέον ως απείθεια, με αυξημένες ποινικές συνέπειες. Παράλληλα, οι ηλεκτρονικές κλήσεις μέσω καμερών και κινητών συστημάτων της Τροχαίας θα αποστέλλονται αυτόματα και δεν θα δύναται να σβήνονται χωρίς δικονομικούς λόγους. Με αυτόν τον τρόπο, το υπουργείο επιχειρεί να κλείσει την ιστορική «τρύπα» της διαγραφής προστίμων μέσω προσωπικών παρεμβάσεων. Το γεγονός ότι οι υποθέσεις Ματσούκα, Μπισμπίκη και Μάστορα έγιναν πρωτοσέλιδα δεν είναι τυχαίο. Σε μια χώρα που παραμένει από τις υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανατηφόρα τροχαία, κάθε περιστατικό οδηγικής παράβασης από γνωστό πρόσωπο λειτουργεί παραδειγματικά, θετικά ή αρνητικά. Επιπλέον, η κυβέρνηση επιδιώκει να περάσει το μήνυμα ότι δεν υπάρχουν «ασυλίες». Το ίδιο ισχύει και για αστυνομικούς: στο πλαίσιο των νέων μέτρων, προβλέπεται πειθαρχική έρευνα σε περίπτωση που κλήσεις «σβήνονται» κατά παράβαση καθηκόντων. Οι υποθέσεις Ματσούκα, Μπισμπίκη και Μάστορα δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά, καθώς, όπως επισημαίνουν νομικοί κύκλοι, αποτελούν μια καλή αφορμή να σταλεί το μήνυμα για «λιγότερα τροχαία, περισσότερη ασφάλεια και καθημερινή οδηγική συμπεριφορά που θα δείχνει σεβασμό στον νόμο και στη ζωή».

*Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Secret των Παραπολιτικών