Σε προσωπικό τους µεταφορικό µέσο, µε κόστος εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για το ∆ηµόσιο, φαίνεται πως έχουν µετατρέψει οι κυβερνώντες τα κρατικά αεροσκάφη, µε πρόσφατο ηχηρό παράδειγµα το ταξίδι των υπουργών Εθνικής Αµυνας και Ψηφιακής Πολιτικής, Πάνου Καµµένου και Νίκου Παππά, στην Ουάσινγκτον, για να παραστούν σε εκδήλωση Ελλήνων οµογενών µε αφορµή την ορκωµοσία του νέου προέδρου των ΗΠΑ, Ντ. Τραµπ.  

Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, µάλιστα, ο κυβερνητικός εταίρος του Αλέξη Τσίπρα πόζαρε χαλαρός, χωρίς παπούτσια, στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος τύπου Gulfstream, διαβάζοντας την εφηµερίδα «Τα Νέα» χαµογελαστός, υπονοώντας την ικανοποίησή του για την έλευση του Βασίλη Μουλόπουλου στον ∆ηµοσιογραφικό Οργανισµό Λαµπράκη. ∆υόµισι χρόνια πριν, το καλοκαίρι του 2014, ο σηµερινός πρωθυπουργός υποσχόταν να πουλήσει τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη, για να εξασφαλίσει πόρους για κοινωνικά προγράµµατα. Ωστόσο, µετά την κατάκτηση της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη συγκρότηση κυβέρνησης µε τους Ανεξάρτητους Ελληνες, οι υποσχέσεις αυτές έµειναν στα συρτάρια, µε τα κρατικά ταµεία να συνεχίζουν να καλύπτουν τα υπέρογκα ποσά για τις πτήσεις και τη συντήρηση των κυβερνητικών αεροσκαφών. Είναι ενδεικτικό ότι το κόστος µίας πτήσης από την Αθήνα στις ΗΠΑ µε το συγκεκριµένο πρωθυπουργικό αεροσκάφος, το οποίο επέλεξαν για το ταξίδι τους οι κ. Καµµένος και Παππάς, φθάνει τα 200.000 ευρώ.

Τα «Π», µάλιστα, απευθύνθηκαν σε εταιρείες που αναλαµβάνουν µετακινήσεις προσώπων µε αεροσκάφη τύπου Gulfstream, οι οποίες απάντησαν ότι ένα ταξίδι από την Αθήνα στην Ουάσινγκτον κοστίζει από 175.000 µέχρι 200.000 ευρώ. Στο συγκεκριµένο ποσό περιλαµβάνονται τα καύσιµα, η επιστροφή και η παραµονή (για δύο ηµέρες) του αεροσκάφους στο αεροδρόµιο του προορισµού.  

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ  

Ωστόσο, όπως αναφέρουν επαγγελµατίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των αεροµεταφορών, στο εξοδολόγιο των συγκεκριµένων αεροσκαφών θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος της συντήρησης, καθώς αυτή πραγµατοποιείται µε βάση τις ώρες πτήσεων. «Μία φορά τον χρόνο πρέπει το αεροσκάφος να πάει σε συνεργείο για να κάνει την ετήσια επιθεώρηση. Ανάλογα µε τις ώρες που πετάει κάνει και την ανάλογη συντήρηση. Οι κινητήρες επίσης έχουν µια συγκεκριµένη διάρκεια ζωής και χρειάζονται γενική συντήρηση, που κοστίζει περί τα 2 εκατ. ευρώ», δηλώνουν έµπειρα στελέχη του κλάδου. Τα ίδια στελέχη τονίζουν ότι η µεγάλη χρήση των κυβερνητικών αεροσκαφών έχει ως αποτέλεσµα ακριβές βλάβες και απαιτούνται τακτικές επισκευές σε εξειδικευµένα συνεργεία του εξωτερικού.

 «Μια µεγάλη γενική επιθεώρηση στο εξωτερικό µπορεί να κοστίσει µέχρι και 1 εκατ. ευρώ», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, όπως αποκάλυψαν πρόσφατα τα «Π», η Υπηρεσία Προµηθειών της Πολεµικής Αεροπορίας είχε στείλει επείγουσα γνωµοδότηση στο υπουργείο Αµυνας στις 3 Νοεµβρίου 2016, επισηµαίνοντας πως κατά την καθιερωµένη ετήσια επιθεώρηση του αεροπλάνου Gulfstream V οι τεχνικοί εντόπισαν βλάβη που έπρεπε να επιδιορθωθεί αµέσως, καθώς έθετε σε κίνδυνο όσους πετούν µε το αεροσκάφος, δηλαδή τον πρωθυπουργό, τον Πρόεδρο της ∆ηµοκρατίας και τον υπουργό Εθνικής Αµυνας.  

Σύµφωνα µε τη γνωµοδότηση, που κοινοποιήθηκε και στο Μέγαρο Μαξίµου, κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη επισκευής της βλάβης από ελβετική εταιρεία µε την οποία συνεργάζεται το ελληνικό ∆ηµόσιο, «το συντοµότερο δυνατόν», επιβαρύνοντας τα κρατικά ταµεία µε 850.000 ευρώ.

Υπάρχουν περιπτώσεις επίσης που το ελληνικό κράτος δεν έχει να πληρώσει αµέσως το υψηλό κόστος των εξειδικευµένων συνεργείων, µε αποτέλεσµα µέχρι να κατατεθούν τα ποσά το αεροσκάφος να παραµένει καθηλωµένο. Σύµφωνα µε πληροφορίες, κάτι τέτοιο συνέβη πριν από λίγο καιρό µε το κυβερνητικό Gulfstream, καθώς εξειδικευµένο συνεργείο του εξωτερικού το κρατούσε «δεσµευµένο» µετά την ολοκλήρωση του σέρβις, επειδή το κράτος δεν πλήρωνε το κόστος.

Στην κυβέρνηση, πάντως, αναφερόµενοι στο κόστος πτήσης του κυβερνητικού Gulfstream, προτιµούν να το υπολογίζουν µε βάση τον πίνακα κόστους ώρας πτήσης µεταφορικών αεροσκαφών του Γενικού Επιτελείου Στρατού, χωρίς όλα τα προστιθέµενα έξοδα. Τον ∆εκέµβριο του 2015, µάλιστα, ο Νίκος Παππάς απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Ηλία Παναγιώταρου, για το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στη Νέα Υόρκη για τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, ανέφερε ότι το κόστος του ανήλθε σε 38.000 ευρώ, στηριζόµενος στο ΦΕΚ που είχε δηµοσιευθεί τον Φεβρουάριο του 2012, σύµφωνα µε το οποίο το κόστος πτήσης ανά ώρα για το Gulfstream ανέρχεται σε 3.192 ευρώ. Ωστόσο, το συγκεκριµένο νούµερο που ανέφερε ο κ. Παππάς αφορούσε µόνο τη µετάβαση και όχι την επιστροφή, καθώς τότε το κόστος αυτοµάτως διπλασιάζεται, πράγµα που σηµαίνει ότι εκείνο το ταξίδι του πρωθυπουργού, συνολικής διάρκειας (µετάβαση και επιστροφή) 20 ωρών, κόστισε 63.820 ευρώ.   

Ποιοι τα χρησιμοποιούν

ΑΠΟ ΤΟ 2012 ο τότε πρωθυπουργός, Αντώνης Σαµαράς, είχε δηλώσει ότι ήταν αρκετό ένα κυβερνητικό αεροπλάνο, προαναγγέλλοντας την πώληση των άλλων. Εκείνη τη χρονιά ο λογαριασµός του κέτερινγκ για µία διετία έφτανε τα 440.000 ευρώ. Τα κυβερνητικά αεροπλάνα συνήθως χρησιµοποιούνται για να ταξιδεύουν σηµαίνοντα πολιτικά πρόσωπα σε άλλες χώρες για υψηλές, επίσηµες συναντήσεις. Ωστόσο, ο Ευάγγελος Βενιζέλος, όταν ήταν αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Σαµαρά, είχε πάρει το αεροπλάνο από τη Σκιάθο για µια τρίωρη συνάντηση στις Βρυξέλλες και είχε επιστρέψει αυθηµερόν µε αυτό, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Το 2003, ο Κ. Σηµίτης είχε δώσει 27 εκατ. δολάρια για να αγοράσει το δεύτερο του στόλου, που το ακολούθησε και τρίτο.

Το σκεπτικό του ήταν ότι η χώρα µας, που µόλις είχε µπει στην ΟΝΕ, έπρεπε να ακολουθήσει τα πρότυπα των χωρών του ευρωπαϊκού βορρά και να αγοράσει το δεύτερο κατά σειρά ελληνικό VIP αεροσκάφος. Το αµερικανικής προέλευσης Gulfstream V αποκτήθηκε επίσης επί κυβέρνησης Σηµίτη το 2003, για να καλύπτονται οι ανάγκες της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Το συγκεκριµένο είχε τη δυνατότητα για υπερατλαντικά ταξίδια, ενώ την ίδια στιγµή προσέφερε τις απαραίτητες ανέσεις. Μπορεί να πετά συνεχώς επί 14 ώρες, ενώ κατά την πτήση ο επιβάτης έχει την άνεση να εργαστεί, να συσκεφθεί µε συνεργάτες του και να επικοινωνήσει δορυφορικά µε οποιοδήποτε σηµείο της Γης χρειαστεί. Με άλλα λόγια, η χώρα µας εκείνη τη διετία προχώρησε στην αγορά δύο αεροσκαφών, δαπανώντας ένα ποσό που ξεπερνά τα 50.000.000 δολάρια, ενώ είχε στη διάθεσή της και το Embraer των 30 (ή 32) θέσεων, το οποίο µας είχε δοθεί το 1999, πάλι επί Κ. Σηµίτη, ως αντιστάθµισµα της αγοράς των τεσσάρων ιπτάµενων ραντάρ από τη Βραζιλία.

Μέχρι το 2013, τα κυβερνητικά αεροσκάφη διετίθεντο για τις µετακινήσεις του Προέδρου της ∆ηµοκρατίας, του πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών. Ωστόσο, µε τροπολογία του τότε υπουργού Εθνικής Αµυνας, ∆. Αβραµόπουλου, δόθηκε η δυνατότητα στον πολιτικό επικεφαλής του Πενταγώνου, αλλά και στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης να χρησιµοποιούν για τις µετακινήσεις τους τα Embraer και Gulfstream της Μοίρας Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων της Πολεµικής Αεροπορίας.  

Ο Πάνος και η… «Φεράρι των τζετ»

Ο κ. ΠΑΝΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ εµφανίζεται αρκετά εξοικειωµένος µε το κυβερνητικό αεροσκάφος Gulfstream -το οποίο αξίζει να σηµειωθεί ότι υπάγεται στο υπουργείο Εθνικής Αµυνας-, καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύει µε αυτό. Το είχε χρησιµοποιήσει και τον Μάρτιο του 2016 για να µεταβεί στη Φλόριντα των ΗΠΑ και να παρευρεθεί στις εκδηλώσεις της Οµογένειας ενόψει του εορτασµού της 25ης Μαρτίου, αλλά και να µιλήσει στην ετήσια συγκέντρωση της οργάνωσης AIPAC στο Συνεδριακό Κέντρο της Ουάσινγκτον. Ταξίδι µε το Gulfstream V έκανε, σύµφωνα µε πληροφορίες, ο κ. Καµµένος και τον περασµένο Νοέµβριο στην Ινδονησία, στο πλαίσιο επίσηµης επίσκεψής του. Η πρακτική αυτή βέβαια έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε άλλα στελέχη της κυβέρνησης, που χρησιµοποιούν για τα ταξίδια τους στο εξωτερικό τα αεροπλάνα της… γραµµής. Για παράδειγµα, το ταξίδι του προέδρου της Βουλής, Νίκου Βούτση, την περασµένη εβδοµάδα. Ο τρίτος τη τάξει θεσµός του ελληνικού πολιτεύµατος ταξίδεψε για το Τελ Αβίβ του Ισραήλ στην οικονοµική θέση του αεροπλάνου της γραµµής.

Το υπερπολυτελές Gulfstream V είναι ένα από τα τρία αεροσκάφη του πρωθυπουργικού στόλου, όντας το µόνο µε δυνατότητα διηπειρωτικών πτήσεων µεγάλων αποστάσεων χωρίς ανεφοδιασµό. Μάλιστα, όταν αγοράστηκε το αµερικανικό δικινητήριο τζετ των 14 θέσεων έναντι 48 εκατοµµυρίων δολαρίων από την κυβέρνηση Σηµίτη το 2003 χαρακτηριζόταν ως «η Φεράρι των τζετ», που µόνο ελάχιστοι πάµπλουτοι είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν. Είναι ενδεικτικό πως η λίστα για την παράδοσή του είχε διάρκεια ετών.