Ο πιλότος Σουμίτ Σαμπχαρβάλ και ο συγκυβερνήτης συνειδητοποίησαν ότι υπήρχε πρόβλημα με τον χειρισμό του αεροσκάφους Boeing 787, κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Αχμενταμπάντ της Ινδίας.

Το βίντεο της πλήρους απογείωσης έδειξε το αεροσκάφος να σηκώνεται με εμφανή δυσκολία, αφού διέσχισε σχεδόν όλο το μήκος του διαδρόμου 23 πριν απογειωθεί. Οι πιλότοι εξέπεμψαν σήμα κινδύνου «Mayday» στους ελεγκτές, προειδοποιώντας τους για κατάσταση έκτακτης ανάγκης, περίπου 60 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη της τροχοδρόμησης για απογείωση.

«Mayday! Δεν υπάρχει ώθηση, χάνουμε ισχύ, δεν μπορούμε να πάρουμε ύψος», είπε ο Σαμπχαρβάλ ή ο συγκυβερνήτης του, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες αναφορές στα ινδικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι πιλότοι που προσπαθούν να κατανοήσουν τα γεγονότα που οδήγησαν το αεροσκάφος της σειράς 787-8 να πασχίζει να πάρει ύψος, προτού ξεμείνει από άντωση και προσκρούσει σε ένα κτίριο, επικεντρώθηκαν σε μια πιθανή απώλεια ώσης του κινητήρα και επίσης στην προφανώς λάθος ρύθμιση των πτερυγίων (φλαπ) και του συστήματος προσγείωσης.

Δεν υπήρχε μια ενιαία γραμμή εικασιών των εμπειρογνωμόνων σχετικά με την αιτία που προκάλεσε το δυστύχημα και οι θεωρίες στις αεροπορικές ιστοσελίδες εκτείνονταν από προβλήματα του κινητήρα και άλλες τεχνικές δυσλειτουργίες έως πιθανά λάθη του πληρώματος.

Το 787 Dreamliner, το κορυφαίο προϊόν της Boeing, βρίσκεται σε αεροπορική υπηρεσία από το 2011 και είναι γεμάτο με συστήματα ασφαλείας. Μπορεί, όπως όλα τα αεροσκάφη, να απογειωθεί ακόμη και αν «χάσει» τον ένα κινητήρα. Επίσης, δεν θα ξεκινούσε την τροχοδρόμηση στον διάδρομο απογείωσης, εάν οι πιλότοι δεν είχαν ρυθμίσει τα πτερύγια στο χείλος προσβολής (σλατ) και στο χείλος εκφυγής (φλαπ) που αυξάνουν την άντωση για την απογείωση.

Εικόνες από βίντεο με το κατεστραμμένο αεροσκάφος να βυθίζεται χαμηλά πάνω από το έδαφος υποδηλώνουν ότι μπορεί να μην ήταν σε πλήρη ισχύ, είπαν οι ειδικοί. Πλάνα του στον αέρα έδειξαν ότι τα πτερύγια (φλαπ) φαίνεται να έχουν ανασυρθεί πλήρως ή εν μέρει από τη θέση απογείωσης. Αυτό θα στέρησε από το αεροσκάφος την άντωση που ήταν ζωτικής σημασίας για την αποφυγή της αεροδυναμικής απώλειας στήριξης που βίωσε όταν ο πιλότος τράβηξε τη μύτη προς τα πάνω σε μια απελπισμένη τελευταία προσπάθεια να παραμείνει στον αέρα.

Το αεροσκάφος πετούσε με 174 κόμβους πάνω από το έδαφος κατά την τελευταία μετάδοση δεδομένων του, δηλαδή λίγο πάνω από την ταχύτητα απώλειας στήριξης των 140-160 κόμβων χωρίς πτερύγια (φλαπ), σύμφωνα με στοιχεία της Boeing.

Το σύστημα προσγείωσης συνήθως ανασύρεται αμέσως μετά την απογείωση, μόλις ο συγκυβερνήτης φωνάξει «θετικός βαθμός ανόδου». Αυτό μειώνει την αντίσταση του αέρα και επιτρέπει στο αεροσκάφος να ανεβαίνει καλύτερα. Αρχικά, το Boeing της Air India ανέβηκε και έφτασε σε ύψος περίπου 400 ποδιών, σύμφωνα με τα στοιχεία της πτήσης, ωστόσο κράτησε τους τροχούς του κάτω, καθιστώντας πιο δύσκολο να αποφευχθεί η απώλεια στήριξης.

Αυτό θα μπορούσε να ήταν μια απροσεξία των πιλότων ή μια απόφαση του κυβερνήτη να αφήσει το σύστημα προσγείωσης εκτεταμένο για να απορροφήσει την αναμενόμενη πρόσκρουση στο έδαφος, δήλωσαν οι πιλότοι της αεροπορικής εταιρείας.

Ο Ντένις Νταβίντοφ, κυβερνήτης Boeing 737 σε ουκρανική αεροπορική εταιρεία, δήλωσε: «Φαίνεται ότι τα πτερύγια (φλαπ) είχαν ήδη ανασυρθεί, αλλά το σύστημα προσγείωσης ήταν κατεβασμένο, πράγμα που ήταν το πιο παράξενο για μένα».

Η κανονική διαδικασία θα σήμαινε ότι τα πτερύγια θα έπρεπε να παραμείνουν εκτεταμένα μέχρι το αεροσκάφος να φτάσει σε μεγαλύτερο ύψος, δήλωσε στο κανάλι του Pilot Blog. Η πρόωρη ανάσυρση των πτερυγίων έριξε ένα αεροσκάφος Trident της British European Airways στο Στέινς του Σάρεϊ, τον Ιούνιο του 1972, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 118 επιβαίνοντες.

Οι πιλότοι έκαναν εικασίες σε αεροπορικές ιστοσελίδες σχετικά με πιθανή έλλειψη ώθησης για το Boeing, το οποίο θα ήταν πλήρως ανεφοδιασμένο με καύσιμα και θα ζύγιζε περίπου 230 τόνους για την εννιάωρη πτήση του προς το Λονδίνο. Το εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο της απώλειας και των δύο κινητήρων θα μπορούσε να εξηγηθεί μόνο από κάτι σαν πρόσκρουση με πουλιά ή μόλυνση των καυσίμων, δήλωσαν οι ειδικοί.

Τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους της Air India θα προσδιοριστούν μόνο όταν ανακτηθούν και μεταφορτωθούν τα «μαύρα κουτιά», δηλαδή οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης. Τίποτα μέχρι στιγμής δεν υποδεικνύει τεχνική βλάβη, αλλά η τραγωδία είναι το τελευταίο πλήγμα για την Boeing μετά από χρόνια εξονυχιστικού ελέγχου σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών της. Από τότε που δύο από τα νέα αεροσκάφη 737 Max συνετρίβησαν το 2018 και το 2019, η εταιρεία έχει τεθεί υπό ομοσπονδιακή έρευνα λόγω ισχυρισμών ότι επέτρεψε εν γνώσει της να φύγουν από τα εργοστάσιά της ελαττωματικά προϊόντα.

Η συντριβή αεροσκάφους της Air India - η πρώτη επιχειρησιακή απώλεια αεροσκάφους Boeing 787 Dreamliner - έρχεται μετά από τρεις μεγάλες αεροπορικές τραγωδίες και μια σοβαρή συντριβή κατά τους τελευταίους έξι μήνες. Στις 24 Δεκεμβρίου, ένα αεροσκάφος Embraer 190 της Azerbaijan Airlines συνετρίβη στο Καζακστάν, αφού χτυπήθηκε από ρωσικά αντιαεροπορικά πυρά πάνω από τη ρωσική πόλη Γκρόζνι. Από τους 67 επιβαίνοντες, οι 38 σκοτώθηκαν. Μεταξύ των επιζώντων ήταν οι δύο πιλότοι και μια αεροσυνοδός.

Στις 29 Δεκεμβρίου, μόνο δύο αεροσυνοδοί επέζησαν όταν ένα Boeing 737 της κορεατικής Jeju Air προσέκρουσε σε ανάχωμα ενώ προσπαθούσε να προσγειωθεί μετά από βλάβη του κινητήρα στο αεροδρόμιο Μουάν. Η συντριβή, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 179 άτομα, αποδόθηκε σε πρόσκρουση με πουλιά και πιθανά λάθη του πληρώματος.

Στην πρώτη αεροπορική τραγωδία στις ΗΠΑ από το 2009, ένα καναδικής κατασκευής αεροσκάφος Bombardier CRJ700 συγκρούστηκε με στρατιωτικό ελικόπτερο Black Hawk πάνω από τον ποταμό Ποτόμακ στην Ουάσινγκτον στις 29 Ιανουαρίου. Και οι 67 επιβαίνοντες και στα δύο αεροσκάφη έχασαν τη ζωή τους κατά τη συντριβή, η οποία προήλθε από την προφανή αποτυχία του πιλότου του ελικοπτέρου να εντοπίσει το αεροσκάφος καθώς πλησίαζε το Εθνικό Αεροδρόμιο της Ουάσινγκτον.

Στις 17 Φεβρουαρίου, ένα αεροσκάφος Bombardier CRJ900 της Delta Airlines έχασε ένα φτερό και αναποδογύρισε κατά την εξαιρετικά δύσκολη προσγείωσή του υπό κακές καιρικές συνθήκες στο αεροδρόμιο του Τορόντο στον Καναδά. Και οι 80 επιβαίνοντες επέζησαν, αλλά 21 τραυματίστηκαν.

ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing