Το κάμπριο υπήρξε ένα από τα απόλυτα σύμβολα κοινωνικής καταξίωσης της δεκαετίας του 1990: από τον Τζορτζ Μάικλ μέχρι την πριγκίπισσα Νταϊάνα, όλοι οδηγούσαν με ανοιχτή οροφή, τα μαλλιά τους να ανεμίζουν και το αγαπημένο τους CD να παίζει σε επανάληψη. Ωστόσο, η απόλαυση της οδήγησης με ανοιχτή οροφή ανήκει πλέον στο παρελθόν, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες εγκαταλείπουν τα κάμπριο αυτοκίνητα υπέρ των SUV. Σύμφωνα με μια μελέτη, οι οδηγοί που εξακολουθούν να αναζητούν τη συγκίνηση της οδήγησης με ανοιχτή οροφή έχουν πλέον τις λιγότερες επιλογές, καθώς ο αριθμός των κάμπριο αυτοκινήτων στην αγορά έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 25 ετών.

Μόλις 16 νέα μοντέλα πωλούνται στους εκθεσιακούς χώρους, σύμφωνα με ανάλυση των 30 κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών του Ηνωμένου Βασιλείου. Σχεδόν το 70% των αυτοκινητοβιομηχανιών δεν προσφέρουν πλέον κάμπριο μοντέλα στη σειρά τους, σε σύγκριση με μόλις το 20% πριν από δύο δεκαετίες. Σύμφωνα με δεδομένα από την Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT), ο αριθμός των νέων κάμπριο που καταχωρήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει καταρρεύσει — από την κορύφωση των 94.484 το 2004, σε μόλις 12.173 το 2024. Εκείνη την εποχή, οι Βρετανοί δεν χρειάζονταν ιδιαίτερη αφορμή για να απολαύσουν την ελευθερία της οδήγησης με τα μαλλιά τους να ανεμίζουν στον αέρα, κάτι που χάρισε στη χώρα τον τίτλο της «πρωτεύουσας των κάμπριο στην Ευρώπη».

Η Audi πρόσφατα σταμάτησε την παραγωγή των μοντέλων TT Roadster και R8 Spyder, ενώ η Lexus σταμάτησε να κυκλοφορεί το LC 500 και η Smart διέκοψε την παραγωγή του EQ ForTwo Cabrio. Μια από τις πιο δημοφιλείς μάρκες αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, η Vauxhall, σταμάτησε να πουλάει το μοναδικό της κάμπριο, το Cascada, το 2018. Η Toyota δεν πούλησε κανένα κάμπριο στο Ηνωμένο Βασίλειο από τότε που σταμάτησε την παραγωγή του MR2, το 2007. Άλλες εταιρείες χωρίς κάμπριο μοντέλα είναι οι Jaguar, Renault, Peugeot, Nissan, Honda, Citroen, Land Rover, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Lexus και Smart. Οι Hyundai, Kia, Seat, Skoda και Dacia δεν διέθεταν ποτέ τέτοιο μοντέλο στις σειρές τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα τελευταία ετήσια στοιχεία επιβεβαιώνουν την άνοδο των SUV στην αγορά της Βρετανίας. Η κατηγορία οχημάτων « διπλού σκοπού» - η οποία περιλαμβάνει πολλά από τα μοντέλα που διατίθενται στην αγορά ως SUV - ξεπέρασε σε πωλήσεις όλους τους άλλους τύπους αυτοκινήτων για πρώτη φορά το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της SMMT. Οι πωλήσεις SUV ενισχύθηκαν από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς τα ογκωδέστερα αυτοκίνητα προσφέρουν περισσότερο χώρο για τις μπαταρίες. Οι αγοραστές που αναζητούν ένα νέο ηλεκτρικό κάμπριο έχουν μόλις δύο επιλογές: το Fiat 500e και το MG Cyberster.
Ο Κρις Νάπμαν, διευθυντής της CarGurus UK, της διαδικτυακής πλατφόρμας που πραγματοποίησε την έρευνα, δήλωσε: «Η τελευταία ετήσια έκθεσή μας για τα κάμπριο επισημαίνει κάτι περισσότερο από μια απλή μείωση στην ποικιλία των νέων μοντέλων αυτοκινήτων. Αντανακλά μια ευρύτερη μετατόπιση στο τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα SUV. Η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παραμένει ένα πλούσιο έδαφος για τα αυτοκίνητα με μαλακή οροφή και οι κορυφαίες επιλογές μας, όπως το Mazda MX-5, ξεκινούν από λιγότερο από 5.000 λίρες».

Σύμφωνα με την SMMT, πέρυσι υπήρχαν ακόμα 1.121.533 κάμπριο σε χρήση στο Ηνωμένο Βασίλειο. Για τους αυτοκινητιστές που εξακολουθούν να προτιμούν τα καμπριολέ, το Mazda MX-5, γνωστό για την εύκολη στη χρήση μαλακή οροφή του, διατίθεται στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1990. Το διάσημο ανοιχτό Jeep Wrangler διατίθεται από το 1997. Άλλες εταιρείες που συνεχίζουν να πωλούν κάμπριο αυτοκίνητα είναι η Ford, η Volkswagen, η BMW, η Mercedes, η MG, η Mini, η Fiat και η Porsche.

Σύμφωνα με νέα έρευνα, η μέση ηλικία των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου έχει φτάσει σε ρεκόρ σχεδόν δέκα ετών. Το Ίδρυμα RAC ανέφερε ότι οι οδηγοί επωφελούνται από τη βελτιωμένη «ποιότητα κατασκευής» των σύγχρονων αυτοκινήτων, αλλά αυτό αποτελεί «κακή είδηση για το περιβάλλον», καθώς επιβραδύνει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Διαπιστώθηκε ότι η μέση ηλικία των αυτοκινήτων που είχαν λάβει άδεια κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο στο τέλος του περασμένου έτους ήταν εννέα έτη και δέκα μήνες. Η διάρκεια αυτή είναι αυξημένη σε σχέση με τα επτά χρόνια και πέντε μήνες που ήταν στο τέλος του 2015.


ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing