Η δημοπρασία αφρικανικών διαμαντιών αξίας ενός εκατομμυρίου καρατίων απέτυχε, στο πλαίσιο της πρόσφατης κρίσης που πλήττει την αγορά των πολύτιμων λίθων. Ο εμπορικός τομέας, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για τις οικονομίες πολλών χωρών, έχει πληγεί από τον ανταγωνισμό που προκαλούν οι τεχνητοί πολύτιμοι λίθοι, την κατάρρευση της ζήτησης από την Κίνα και την αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς των ΗΠΑ. Σε μια παρέκκλιση από τις προγραμματισμένες δημοπρασίες για εγγεγραμμένους αγοραστές, η κρατική εταιρεία εμπορίας διαμαντιών της Μποτσουάνα, Okavango Diamond Company, πραγματοποίησε την πρώτη κλειστή δημοπρασία της την περασμένη εβδομάδα. Η πώληση απέτυχε αφού οι πλειοδότες αρνήθηκαν να καλύψουν την τιμή που είχε οριστεί.

Ο Ντένις Τλαάνγκ, εκπρόσωπος της εταιρείας, δήλωσε ότι η πτώση των πωλήσεων «δεν είναι ασυνήθιστη στην επιχείρησή μας». Ο ίδιος πρόσθεσε επίσης ότι προγραμματίζονται και άλλες δημοπρασίες. Μετά την έναρξη της εξόρυξης διαμαντιών στη Μποτσουάνα στα τέλη της δεκαετίας του 1960, η μικρή, μεσόγεια χώρα κατάφερε να χρηματοδοτήσει τη λειτουργία σχολείων και υπηρεσιών υγείας, αναβαθμίζοντας τη θέση της στις τάξεις των κρατών μεσαίου εισοδήματος. Ωστόσο, με τους λίθους να αντιπροσωπεύουν το 80% των εξαγωγών και το ένα τρίτο των κρατικών εσόδων, η αποτυχημένη δημοπρασία έφερε στο φως την αδυναμία των πολιτικών να προχωρήσουν στη διαφοροποίηση των βιομηχανιών της χώρας. Η πτώση της ζήτησης συνέβαλε στην ανατροπή του κυβερνώντος κόμματος μετά από έξι δεκαετίες στην εξουσία στις εκλογές του περασμένου έτους. Η νέα κυβέρνηση κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στον τομέα της δημόσιας υγείας τον Αύγουστο λόγω της έλλειψης βασικών φαρμάκων και εξοπλισμού, η οποία επιδεινώθηκε από τη μείωση της αμερικανικής βοήθειας που χρηματοδοτούσε το ένα τρίτο της θεραπείας του HIV.

Η έκτακτη πώληση της Πέμπτης είχε ως στόχο να καλύψει τα κενά στα κρατικά ταμεία. Η Debswana, η κοινοπραξία του κράτους με την De Beers και πηγή περίπου του 90% των διαμαντιών της Μποτσουάνα, υπέστη μείωση των πωλήσεων κατά σχεδόν το ήμισυ πέρυσι. Η εταιρεία μείωσε την παραγωγή της κατά περισσότερο από 40% τον Ιούνιο για να ανταποκριθεί στην ασθενέστερη ζήτηση.  Οι πιέσεις στον κλάδο είναι πιο έντονες στην Κίνα, όπου η αναδυόμενη μεσαία τάξη, η οποία μιμείται τη δυτική μόδα, τροφοδοτούσε κάποτε την άνοδο των διαμαντένιων δαχτυλιδιών. Ωστόσο, η ζήτηση μειώθηκε μετά την εφαρμογή της πολιτικής του ενός παιδιού το 1979, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των νέων ενηλίκων που αρραβωνιάζονταν και παντρεύονταν.

Οι ανησυχίες σχετικά με την παιδική εργασία και τις συγκρούσεις που συνδέονται με την εξόρυξη έχουν επίσης καταστήσει τους συνθετικούς λίθους πιο ελκυστικούς για τους νέους, τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους και τους ευσυνείδητους ως προς τις τιμές αγοραστές. Τα διαμάντια που παράγονται σε εργαστήριο, δημιουργούμενα με την αναπαραγωγή των πιέσεων και της θερμότητας που δημιουργούν τα φυσικά πετράδια, είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσουν από τα φυσικά διαμάντια, αν εξαιρέσουμε την φθηνότερη τιμή τους. Οι παραγωγοί ανταποκρίθηκαν με διαφημιστικές καμπάνιες σε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης της ελκυστικότητας των φυσικών διαμαντιών, με τη βοήθεια διασημοτήτων όπως η τραγουδίστρια Μπιγιονσέ και οι ηθοποιοί Λίλι Τζέιμς και Λουπίτα Νιόνγκο.


ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing