H ευρωπαϊκή "συμμαχία δορυφόρων" ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει τη δύναμη του Μάσκ
Μία ενιαία εταιρεία που θα απασχολεί 25.000 άτομα
Οι εταιρείες AIRBUS, Leonardo και Thales συμφώνησαν να ενώσουν τις δραστηριότητές τους στον τομέα των δορυφόρων, δημιουργώντας μια ευρωπαϊκή κοινοπραξία που θα ανταγωνιστεί την SpaceX του Έλον Μασκ
Οι εταιρείες AIRBUS, Leonardo και Thales συμφώνησαν να ενώσουν τις δραστηριότητές τους στον τομέα των δορυφόρων, δημιουργώντας μια ευρωπαϊκή κοινοπραξία που θα ανταγωνιστεί την SpaceX του Έλον Μασκ. Οι τρεις αεροδιαστημικές εταιρείες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις εδώ και μήνες για τη δημιουργία μιας ενιαίας εταιρείας που θα απασχολεί 25.000 άτομα με ετήσια έσοδα 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, με βάση τα στοιχεία του 2024. Το εγχείρημα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ήδη από το 2027 και αντλεί έμπνευση από την επιτυχημένη συνεργασία της MBDA, στην οποία συμμετείχαν οι BAE Systems, Leonardo και Airbus για τον σχεδιασμό και την κατασκευή πυραύλων.
Η Airbus θα κατέχει το 35 τοις εκατό, ενώ η Leonardo και η Thales θα κατέχουν από 32,5 τοις εκατό. Η επιχείρηση θα εδρεύει στην Τουλούζη της Γαλλίας. Η τριάδα δήλωσε ότι η εν λόγω δομή θα αποφέρει εξοικονόμηση ύψους «εκατοντάδων εκατομμυρίων» ευρώ σε λειτουργικά έσοδα πέντε χρόνια μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Κάθε κράτος μέλος θα διατηρήσει τις υφιστάμενες δραστηριότητές του, χωρίς να προβλέπεται το κλείσιμο εγκαταστάσεων. Στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι η απόφαση ελήφθη ως απάντηση στις αναταραχές στον τομέα των δορυφόρων που προκάλεσαν εταιρείες όπως η SpaceX, καθώς και στη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών για το διάστημα, ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.
Η μετάβαση από δορυφόρους σε γεωστατική τροχιά, 35.800 χλμ πάνω από τη Γη, έναν τομέα στον οποίο η Ευρώπη πρωτοστατούσε, σε δορυφόρους χαμηλής τροχιάς, 160 έως 1.930 χλμ πάνω από τη Γη, την οποία έχουν προωθήσει μεταξύ άλλων οι Starlink της SpaceX, υπήρξε επίσης σημαντικός παράγοντας πίσω από τη συνένωση. Η Ευρώπη δυσκολεύεται να παραμείνει ανταγωνιστική στον τομέα της χαμηλής τροχιάς γύρω από τη Γη. Τόσο η Airbus όσο και η Thales Alenia Space, μια κοινοπραξία της Thales και της Leonardo που κατασκευάζει δορυφόρους και συναφή εξοπλισμό, αναγκάστηκαν να αναδιαρθρώσουν τις διαστημικές τους επιχειρήσεις, με μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας.
Η OneWeb, ένας από τους κύριους ανταγωνιστές της Starlink στην Ευρώπη, είδε τα έσοδά της να αυξάνονται το τελευταίο έτος, αλλά η Eutelsat, ο Γάλλος ιδιοκτήτης της, δυσκολεύτηκε να αξιοποιήσει την αξία της υπηρεσίας. Εκπρόσωπος της Airbus δήλωσε: «Αν πραγματικά θέλουμε να αναπτυχθούμε με τον ρυθμό που πιστεύουμε ότι είναι εφικτός, τότε ενδεχομένως μπορούμε να επιτύχουμε πολύ περισσότερα με την επέκταση και τη συνεργασία σε ολόκληρη την Ευρώπη, με πιο επίσημο τρόπο σε σχέση με αυτό που κάνουμε σήμερα». Η νέα εταιρεία θα αναπτύξει τεχνολογίες και λύσεις για διαστημικές υποδομές και υπηρεσίες. Οι επιχειρήσεις εκτόξευσης στο διάστημα, ένας τομέας στον οποίο η Ευρώπη δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ, δεν θα συμπεριληφθούν στην προσπάθεια αυτή. Οι μετοχές της Leonardo αυξήθηκαν κατά 0,84 ευρώ, ή 1,7%, στα 51,34 ευρώ στο Μιλάνο. Στο Παρίσι, οι μετοχές της Thales αυξήθηκαν κατά 1,50 ευρώ, ή 0,6%, στα 260,70 ευρώ, και της Airbus αυξήθηκαν κατά 1,45 ευρώ, ή 0,7%, στα 207,25 ευρώ.
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing
En