Ο Μασκ υπόσχεται να ξαναγράψει τα βιβλία της ρωμαϊκής ιστορίας
"Αυτοκράτορας του Άρη"
O Έλον Μασκ έχει από καιρό καταστήσει σαφή τη γοητεία που ασκεί πάνω του η αρχαία παγκόσμια τάξη
Είτε παρομοιάζοντας την πλατφόρμα κοινωνικών μέσων του με ένα κολοσσαϊκό πεδίο μάχης είτε προκαλώντας κάποιον άλλο μεγιστάνα της τεχνολογίας σε μονομαχία, ο Έλον Μασκ έχει από καιρό καταστήσει σαφή τη γοητεία που ασκεί πάνω του η αρχαία παγκόσμια τάξη. Σήμερα, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, που κάποτε αποκαλούσε τον εαυτό του «Αυτοκράτορα του Άρη», δηλώνει ότι «ξαναγράφει τα βιβλία της ιστορίας» χρηματοδοτώντας μια νέα εποχή έρευνας στην αρχαιολογία, βασισμένη σε δεδομένα και υποστηριζόμενη από τεχνητή νοημοσύνη.
Ο Μασκ μίλησε την Παρασκευή στην τελετή απονομής του ετήσιου βραβείου Expandere Conscientiae Lumen στην έδρα του δημάρχου της Ρώμης, στον Λόφο του Καπιτωλίου, όπου κάποτε βρισκόταν ο Ναός του Δία, ο πιο ιερός τόπος στην αρχαία Ρώμη. Έντεκα επιχορηγήσεις δόθηκαν σε καινοτόμα αρχαιολογικά έργα που αξιοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία. Η πρωτοβουλία, που διοργανώνεται από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Ρωμαϊκού Πολιτισμού, έχει ως στόχο να βελτιώσει την κατανόηση του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Η φετινή χρηματοδοτείται με 1 εκατομμύριο δολάρια από το φιλανθρωπικό ίδρυμα του Μασκ με έδρα τις ΗΠΑ.
«Με ενδιαφέρει η ιστορία, και η Ρώμη αποτελεί σημαντικό μέρος της ιστορίας του δυτικού πολιτισμού», δήλωσε ο Μασκ μέσω βιντεοσύνδεσης στην τελετή της Παρασκευής. Όπως δήλωσε, η τεχνητή νοημοσύνη θα καλύψει τα κενά γνώσης γράφοντας «ένα νέο βιβλίο ιστορίας βασισμένο εξ ολοκλήρου σε αρχαίο υλικό και την αρχαιολογία». Τα νικητήρια έργα απέδειξαν ότι η τεχνολογία αυτή δεν περιορίζεται μόνο στη σύνταξη κειμένων. Ένα από αυτά χρησιμοποίησε προηγμένα στόλους drone και φωτογραμμετρία με τεχνητή νοημοσύνη για να καταγράψει αεροφωτογραφικά δεδομένα υψηλής ανάλυσης της ελληνορωμαϊκής κληρονομιάς στην Ιορδανία - από τις μεγαλοπρεπείς κιονοστοιχίες της Τζέρας μέχρι το ρωμαϊκό αμφιθέατρο στο Αμμάν - με σκοπό τη διατήρηση των περίπλοκων αρχιτεκτονικών λεπτομερειών που κινδυνεύουν να χαθούν λόγω της κλιματικής αλλαγής σε «εκπληκτικά» τρισδιάστατα μοντέλα.
Μια άλλη πρωτοβουλία είχε ως στόχο την ανακατασκευή των εφοδιαστικών αλυσίδων της αρχαίας Ρώμης, μέσω της ανάλυσης των γεωλογικών «αποτυπωμάτων» των χρωστικών ουσιών που χρησιμοποιήθηκαν στις τοιχογραφίες της Πομπηίας, της πόλης που θάφτηκε από τον Βεζούβιο το 79 μ.Χ., και μέσω προσομοιώσεων των αρχαίων θαλάσσιων διαδρομών, ενσωματώνοντας ιστορικά μετεωρολογικά δεδομένα και στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις των πλοίων.
Πέντε από τα νικητήρια έργα ήταν ιταλικά, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονταν από το Μαρόκο, την Τυνησία και την Αλβανία. Ο Μασκ, ο οποίος το 2023 προκάλεσε τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ, τον δισεκατομμυριούχο αντίπαλό του στον τομέα της τεχνολογίας, σε αγώνα πάλης σε κλουβί σε έναν αρχαίο χώρο στην Ιταλία, προτού ο υπουργός Πολιτισμού αποκλείσει τη Ρώμη, κατηγορήθηκε ότι έκανε μια φασιστική χειρονομία σε μια συγκέντρωση για τον εορτασμό της δεύτερης ορκωμοσίας του προέδρου Τραμπ. Ορισμένοι σχολιαστές στην πλατφόρμα X του Μασκ επέμειναν ότι επρόκειτο για «ρωμαϊκό χαιρετισμό».
Στην Πομπηία, οι ερευνητές χρησιμοποιούν λέιζερ τοποθετημένα σε drones, μηχανικές προσομοιώσεις και τρισδιάστατες απεικονίσεις για να ανακατασκευάσουν τους χαμένους επάνω ορόφους και τους πύργους παρατήρησης των αρχαίων κτιρίων που χρησιμοποιούνταν για την παρατήρηση των άστρων κατά τη διάρκεια των συμποσίων. «Μπορούμε να ανασυνθέσουμε τις εμπειρίες, τους χώρους και τις κοινωνικές δυναμικές της εποχής», δήλωσε ο Γκαμπριέλε Τσούχτριγκελ, γενικός διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας. Η Μάρτα Μοντόλο, ειδική στην αρχαιολογία με χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου, η οποία αναλύει χιλιάδες οστά ζώων της Νεολιθικής εποχής από την κεντρική Ιταλία, δήλωσε ότι η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να μειώσει τον χρόνο έρευνας από χρόνια σε μήνες και να περιορίσει τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους.
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing
En