"Αν θέλουμε να συναγωνιστούμε τις ΗΠΑ, πρέπει να μιλάμε στα αγγλικά", συμβουλεύει τους Ευρωπαίους διευθύνων σύμβουλος εταιρείας τεχνολογίας
The Times
"Υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς να επενδύσουμε επιθετικά στο Ηνωμένο Βασίλειο", λέει ο Λούκα Φεράρι
Ο Λούκα Φεράρι πιστεύει ότι αν η αγγλική γλώσσα υιοθετηθεί ως βασική γλώσσα σε όλη την Ευρώπη, η ήπειρος θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ό,τι αφορά την τεχνολογία.
Είναι μια αμφιλεγόμενη δήλωση από έναν Ιταλό και ίσως όχι κάτι που θα έβρισκε ανταπόκριση στη Γερμανία, τη Γαλλία ή την Ισπανία, αλλά ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας τεχνολογίας πιστεύει ότι η ευρωπαϊκή αγορά βρίσκεται σε «μεγάλη μειονεκτική θέση λόγω αυτού του κατακερματισμού με τις γλώσσες».
Ο Φεράρι είναι ο νέος ιδιοκτήτης της αμερικανικής ξεπερασμένης AOL της εποχής των dotcom και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας με το ασυνήθιστο όνομα Bending Spoons, μια επωνυμία που έχει σκοπό να υπενθυμίσει τη «δύναμη του μυαλού» με βάση μια σκηνή από το Matrix, αλλά και να δείξει ότι η εταιρεία δεν παίρνει τον εαυτό της πολύ σοβαρά.
Ο Φεράρι, ένθερμος φιλοευρωπαίος, είναι επίσης καυστικός για το συνονθύλευμα των κανονισμών σε όλη την ήπειρο. «Υπάρχουν περισσότεροι από μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι στην Ευρώπη και μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια στον κόσμο. Γιατί δεν έχουμε καμία από τις γιγαντιαίες εταιρείες του κόσμου, τουλάχιστον αυτές που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία 30 με 35 χρόνια; Γιατί δεν έχουμε πολύ μεγαλύτερη παρουσία σε παγκόσμιο επίπεδο Πρέπει να ξυπνήσουμε. Πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε σταδιακές ρυθμίσεις, που κάνουν τα πράγματα πιο περίπλοκα, χρειαζόμαστε ριζικές αλλαγές για να έχουμε την ευκαιρία να προλάβουμε τους άλλους, αλλιώς θα γινόμαστε όλο και λιγότερο σχετικοί και όλο και πιο φτωχοί». Η Bending Spoons πληρώνει ακόμη και για μαθήματα αγγλικών ή ιταλικών για τα μέλη του προσωπικού, πιστεύοντας ότι «τα γλωσσικά εμπόδια υπάρχουν για να καταρριφθούν».
Η Bending Spoons, η αξία της οποίας αποτιμάται σε 12 δισεκατομμύρια δολάρια, αγοράζει παλαιές ή παραμελημένες επιχειρήσεις τεχνολογίας, όπως η America Online (AOL), όπου βλέπει «ανεκδήλωτες δυνατότητες», εξηγεί ο Φεράρι, αλλά σε αντίθεση με μια παραδοσιακή επιχείρηση ιδιωτικών κεφαλαίων, δεν υπάρχει καθορισμένο χρονοδιάγραμμα για την πώληση των περιουσιακών της στοιχείων από αυτή την ασυνήθιστη εταιρεία εξαγοράς. Το χαρτοφυλάκιο εταιρειών της Bending Spoons, που αγοράστηκε με συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και χρέους, περιλαμβάνει τώρα τις Evernote, Vimeo, Komoot και WeTransfer. «Σηκώνουμε τα μανίκια και προσπαθούμε να τις μεταμορφώσουμε, ώστε να είναι πολύ πιο επιτυχημένες μακροπρόθεσμα».
Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την επανεγγραφή μεγάλων τμημάτων κώδικα, τον επανασχεδιασμό της διεπαφής χρήστη, την εισαγωγή νέων λειτουργιών, την αλλαγή της στρατηγικής νομισματοποίησης ή μάρκετινγκ και τη μείωση ή την ανοικοδόμηση τμημάτων του οργανισμού. «Είναι αρκετά ριζοσπαστικό και χρονοβόρο», λέει ο Φεράρι.
Η Bending Spoons, που κάποτε περιγράφηκε από το Bloomberg News ως μια ομάδα «hipster ιδιωτικών κεφαλαίων», ιδρύθηκε από τους Φεράρι, Ματέο Ντανιέλι, Λούκα Κουερέλα και Φραντσέσκο Παταρνέλο στο Μιλάνο το 2013. Με την πάροδο των ετών έχει συγκεντρώσει χρήματα από μια εκλεκτική ομάδα, όπως ο Έρικ Σμιντ, το πρώην αφεντικό της Google, ο Ξαβιέ Νιελ, ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος των τηλεπικοινωνιών, ο ηθοποιός Μπράντλεϊ Κούπερ, ο αστέρας του τένις Αντρέ Αγκάσι και η ηθοποιός Γκαμπριέλ Γιούνιον.
Το μερίδιο του Φεράρι στην Bending Spoons εκτιμάται ότι αξίζει 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια και το 2024, όπως είπε, η εταιρεία είχε έσοδα άνω των 600 εκατομμυρίων δολαρίων, χωρίς να περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της WeTransfer.
Στα τέλη Οκτωβρίου συγκέντρωσε 710 εκατομμύρια δολάρια σε έναν γύρο χρηματοδότησης με την υποστήριξη της Baillie Gifford, εταιρείας επενδύσεων με έδρα το Εδιμβούργο, και της Fidelity, της αμερικανικής εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Πρόσφατα εξασφάλισε επίσης ένα πακέτο χρέους ύψους 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων από διάφορες μεγάλες τράπεζες, για να συνεχίσει την καταναλωτική της εκστρατεία.
Η AOL, η τελευταία εξαγορά της αξίας 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είναι ένα κλασικό παράδειγμα της προσέγγισής της. Με το εμπορικό σήμα αγοράς παλαιών εταιρειών, η Bending Spoons σκοπεύει να αναβαθμίσει δύο κύριους τομείς: τη διαδικτυακή πύλη, την οποία ο κόσμος επισκέπτεται για ειδήσεις και ψυχαγωγία, και το δημοφιλές σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο δημιούργησε τη φράση «Έχετε Μήνυμα στον Υπολογιστή σας». Η AOL βγάζει το ένα τρίτο των χρημάτων της από τις διαφημίσεις και τα δύο τρίτα από τις συνδρομές, και η Bending Spoons θέλει να ενισχύσει και τα δύο. «Έχει 30 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι στα πέντε πιο συχνά χρησιμοποιούμενα προϊόντα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον δυτικό κόσμο», λέει ο Φεράρι.
Η συμφωνία δεν έχει ακόμη κλείσει, καθώς περνάει από διάφορους ρυθμιστικούς ελέγχους, αλλά ο Φεράρι αναμένει ότι αυτό είναι τυπικό και ότι όλα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα Χριστούγεννα.
Οι χρήστες συνήθως χρησιμοποιούν το AOL τουλάχιστον μία φορά κάθε τρεις ημέρες, λέει ο Φεράρι. Για τη διαδικτυακή πύλη, το σχέδιο της διοίκησης είναι να βελτιώσει σημαντικά το «σύστημα προτάσεων», δηλαδή την τεχνολογία που καθορίζει ποιο περιεχόμενο θα εμφανίζεται σε κάθε χρήστη, ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητα και, κατά συνέπεια, τα έσοδα από τις διαφημίσεις. Διερευνά επίσης νέες πηγές περιεχομένου «για να βελτιώσει το βάθος και την ποιότητα» των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Ενώ αυτή η πλευρά της εταιρείας μπορεί να βελτιωθεί ορατά σε περίπου έξι μήνες, το προϊόν ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι πιο πολύπλοκο. Χρειάζεται ανοικοδόμηση, η οποία μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια και περιπλέκεται από ανησυχίες για την ασφάλεια, την ανεπιθύμητη ηλεκτρονική αλληλογραφία και την απάτη. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο δεν είναι κάτι που μπορεί να αντιμετωπιστεί με μια γρήγορη, επιφανειακή τεχνική λύση.
Μόλις αποδεσμευτεί από τον σημερινό ιδιοκτήτη της, Yahoo, η AOL θα προσθέσει 250 άτομα προσωπικό στους 1.000 «spooner» της Bending Spoons - όπως ονομάζει τους υπαλλήλους της - σε όλο τον κόσμο. Αυτό περιλαμβάνει μια μεγάλη παρουσία στις ΗΠΑ μέσω των εξαγορών της, τις οποίες περιγράφει ως «επιχειρηματικές μονάδες». Τεχνικά, αυτές είναι ενσωματωμένες σε ολόκληρο τον οργανισμό, με κοινή λογιστική, για παράδειγμα, αλλά κάθε «μονάδα» έχει μια ειδική ομάδα, που φροντίζει το δικό της προϊόν και τους δικούς της πελάτες. Περίπου 600.000 άτομα έκαναν αίτηση για να εργαστούν εκεί πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία.
Η Bending Spoons επεκτείνει την παρουσία της στο Ηνωμένο Βασίλειο, εγκαθιστώντας το «παντοτινό της σπίτι», όπως το περιγράφει ο Φεράρι, στο Λονδίνο με γραφεία για 150 άτομα, ένα μεγάλο βήμα προς τα πάνω από το βρετανικό προσωπικό των περίπου 20 ατόμων.
«Υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς να επενδύσουμε επιθετικά στο Ηνωμένο Βασίλειο», λέει ο Φεράρι. «Πιστεύουμε ότι υπάρχουν πολλά ταλέντα και πολύ καλά πανεπιστήμια. Το Λονδίνο γενικά, ως διεθνής πόλη, προσελκύει ταλαντούχους ανθρώπους από όλο τον κόσμο».
Αν έπρεπε να επιλέξει να αγοράσει μια εταιρεία, θα ήταν ένα τμήμα της Google. «Αυτό θα ήταν φοβερό. Ποιος ξέρει; Ίσως σε πέντε ή δέκα χρόνια; Ο κόσμος αλλάζει πολύ γρήγορα».
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing
En