Μετά από πολύμηνη μελέτη όλων των κορονοϊών, η οποία υποστηρίχθηκε από δεκαετίες προηγούμενων ερευνών, οι επιστήμονες κατέληξαν σε μια αναλυτική περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ο κορονοϊός SARS-CoV-2 εισβάλλει στα ανθρώπινα κύτταρα.

Πώς ο ιός αγκιστρώνεται στα κύτταρα

Ο ιός διαθέτει κρίσιμες προσαρμογές που τον βοηθούν να αγκιστρωθεί στα ανθρώπινα κύτταρα με εκπληκτική δύναμη και στη συνέχεια να κρυφτεί μόλις εισβάλει μέσα στο κύτταρο.
Αργότερα, καθώς βγαίνει από τα κύτταρα, ο κορονοϊός εκτελεί μια κρίσιμη διεργασία, ώστε να προετοιμάσει τα νέα σωματίδια του ιού για τη μόλυνση ακόμη περισσότερων ανθρώπινων κυττάρων.
Σύμφωνα με μια δημοσίευση του υψηλού κύρους περιοδικού Nature, αυτά είναι μερικά από τα εργαλεία που επέτρεψαν στον ιό να εξαπλωθεί τόσο γρήγορα κι εύκολα. Γι' αυτό είναι τόσο δύσκολο να ελεγχθεί η εξάπλωσή του. Οι καθηγητές της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευστάθιος Καστρίτης, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) παρουσίασαν τα κύρια σημεία της δημοσίευσης.
Από την αρχή της πανδημίας, οι επιστήμονες έχουν κατανοήσει τις λεπτομέρειες του τρόπου με τον οποίο ο SARS-CoV-2 μολύνει τα κύτταρα. Μέσα από την ανακάλυψη της διαδικασίας μόλυνσης, ευελπιστούν να βρουν καλύτερους τρόπους για να ανακόψουν την εξάπλωση του ιού μέσω βελτιωμένων θεραπειών και εμβολίων και να μάθουν γιατί τα πιο πρόσφατα στελέχη, όπως η παραλλαγή Delta, είναι πιο μεταδοτικά.

Η παραλλαγή Δέλτα μεταδίδεται πιο εύκολα

Η μετάλλαξη Δέλτα, η οποία τώρα εξαπλώνεται ταχύτατα και μαστίζει τον πλανήτη αυτήν την περίοδο, παρακάμπτει πιο εύκολο το ανοσοποιητικό σύστημα, καθώς φιλοξενεί πολλαπλές μεταλλάξεις στην υπομονάδα S1, συμπεριλαμβανομένων τριών στην περιοχή της RBD που φαίνεται να ενισχύουν την ικανότητα της RBD να συνδέεται με τον υποδοχέα ACE2. Μόλις οι ακίδες του ιού συνδέονται με τον υποδοχέα ACE2, άλλες πρωτεΐνες στην επιφάνεια του κυττάρου-ξενιστή ξεκινούν μια διαδικασία που οδηγεί στη σύντηξη του περιβλήματος του ιού και της κυτταρικής μεμβράνης.