Πέρασαν δυόμιση χρόνια από το ξέσπασμα της πανδημίας του κοροναϊού, που άλλαξε ολοκληρωτικά τις ζωές όλων, και ακόμα υπάρχουν οι «άτρωτοι» που δεν έχουν νοσήσει, ή τουλάχιστον δεν το ξέρουν. Είναι οι λεγόμενοι «Never Covid» ή «Novids».

Οι παραλλαγές της Όμικρον του κοροναϊού είναι υπερ-μεταδοτικές και τα κρούσματα από την άνοιξη αυξήθηκαν ραγδαία, ενώ πλέον περίπου ένα στα πέντε των περιστατικών Covid αφορούν σε επαναλοιμώξεις, παρά την εμβολιαστική «θωράκιση», τόσο με το βασικό σχήμα του εμβολιασμού, όσο και με τις αναμνηστικές δόσεις.

Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ (επιδημιολογική έκθεση μέχρι τις 9 Οκτωβρίου), πως ο συνολικός αριθμόςτων λοιμώξεων από την έναρξη της πανδημίας στη χώρα μας ανέρχεται σε 5.026.494, εκ των οποίων το 52% αφορά σε γυναίκες. Δεν υπάρχει βέβαια εικόνα για τα κρούσματα που δεν επιβεβαιώθηκαν εργαστηριακά και δεν δηλώθηκαν.

Οι ειδικοί, σε πολλές κατά καιρούς έρευνες, αναζητούν το γιατί και το πώς μπορεί κάποιος να έχει διαφύγει της μετάδοσης. Είναι απλά τύχη ή κάτι άλλο;

Οι εξηγήσεις

Φαίνεται πως στο ερώτημα αυτό δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση και η αιτία που κάποιοι δεν έχουν βγει θετικοί στον Covid οφείλεται περισσότερο σε ένα συνδυασμό παραγόντων και όχι μόνο σε έναν.

Για παράδειγμα, η μη μόλυνση μπορεί να οφείλεται στην πιστή τήρηση των μέτρων αυτοπροστασίας (με βασικότερη τη χρήση προστατευτικής μάσκας και την κοινωνική απόσταση) ή στην εργασία από το σπίτι.

Επίσης, στον πιστό εμβολιασμό ή ακόμη και σε γενετικά χαρακτηριστικά. Αλλά ακόμη και στη διενέργεια συχνών τεστ και στην αποφυγή ταξιδιών ή παραμονής σε χώρους "υψηλού ρίσκου".

Η ηλικία, ο χρόνος και ο τύπος της ανοσολογικής απόκρισης, εάν κάποιος εκτέθηκε στον ιό πριν είτε μετά τον εμβολιασμό, χρόνιες ασθένειες… όλα αυτά φαίνεται πως εμπλέκονται στην ανοσολογική απόκριση. Δεν είναι άλλωστε σπάνιο, να νοσεί κάποιος στην οικογένεια και τα υπόλοιπα μέλη να μην βγουν ποτέ θετικοί.

Ο ρόλος των γονιδίων

Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα εάν υπάρχουν άνθρωποι που λόγω DNA έχουν ανοσία στον κορονοϊό.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, η μελέτη των γονιδίων και άλλων βιολογικών χαρακτηριστικών όσων δεν έχουν κολλήσει ίσως αποσαφηνίσει τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται ο ιός ή πώς προσβάλει το ανθρώπινο σώμα και κάνει τους ανθρώπους να νοσούν.

Για παράδειγμα, άτομα με μια συγκεκριμένη γενετική σύνθεση μπορεί να είναι πιο επιρρεπή σε μόλυνση από τον κορονοϊό, δείχνουν έρευνες. Ενδεικτικά, μελέτη που δημοσιεύθηκε στο "Journal of Allergy and ClinicalImmunology" κατέληγε στο συμπέρασμα πως τα άτομα με τροφικές αλλεργίες φαίνεται να έχουν χαμηλότερο κίνδυνο να κολλήσουν κορονοϊό.

Ίσως όμως και η ομάδα αίματος να επηρεάζει και την σοβαρότητα της νόσου, και την μετάδοση. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο "NewEngland Journal of Medicine" διαπίστωσε ότι τα άτομα με ομάδα αίματος Α είχαν 45% αυξημένο κίνδυνο να μολυνθούν από Covid σε σχέση με τα άτομα με άλλες ομάδες αίματος.

Όπως ανέφερε εξάλλου το TheTOC, μερικοί άνθρωποι με «τυχερά γονίδια» ή συγκεκριμένο DNA μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη προστασία έναντι του κορονοϊού μετά από τον εμβολιασμό, όπως λένε επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα με τύπο ενός γονιδίου που ονομάζεται HLA-DQB1*06 είχαν μεγαλύτερη απόκριση αντισωμάτων μετά τον εμβολιασμό. Σημειώνεται πως περίπου το 30 έως 40% του πληθυσμού του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αυτόν τον τύπο γονιδίου.

Πηγή: thetoc.gr