Περισσότεροι από 110 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη εκτίθενται σε επίπεδα ηχορύπανσης που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Η συνεχής έκθεση σε θόρυβο προκαλεί φυσιολογικό στρες και διαταραχές ύπνου, οδηγώντας σε περίπου 66.000 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο, με τις επιπτώσεις να κρίνονται εξαιρετικά σοβαρές. O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) δημοσίευσε σχετική έκθεση που εστιάζει στον θόρυβο από αυτοκίνητα, τρένα και αεροπλάνα. Εκτός των άλλων, διαπιστώθηκε ότι το 20% του πληθυσμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΠ) επηρεάστηκε.

Ξεχωριστή έρευνα, χρησιμοποιώντας ένα ελαφρώς χαμηλότερο όριο για την επικίνδυνη ηχορρύπανση, διαπίστωσε ότι το 40% του πληθυσμού του Ηνωμένου Βασιλείου εκτέθηκε σε επιβλαβή θόρυβο από τις μεταφορές. Δεκαεπτά εκατομμύρια άνθρωποι υφίστανται ιδιαίτερα υψηλή ηχορρύπανση - «μακροχρόνια, υψηλής ενόχλησης» - και σχεδόν 5 εκατομμύρια υποφέρουν από «σοβαρή» διαταραχή ύπνου. Δεκαπέντε εκατομμύρια παιδιά ζουν σε περιοχές με επιβλαβή θόρυβο. Η βλάβη στην υγεία από τον θόρυβο είναι μεγαλύτερη από εκείνη που προκαλούν οι υψηλότεροι κίνδυνοι, όπως το παθητικό κάπνισμα ή η έκθεση σε μόλυβδο, και συνεπάγεται οικονομικό κόστος σχεδόν 100 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την ανάλυση.

Διαβάστε: Έρευνα: Τα ανακυκλωμένα πλαστικά μπορεί να επηρεάσουν το ορμονικό σύστημα και τον μεταβολισμό

Ηχορρύπανση: Οι σοβαρες επιπτώσεις στην υγεία 150 εκατομμύριων ανθρώπων σε όλη την Ευρώπη

Η βλάβες που προκαλεί η ηχορύπανση στην υγεία είναι πιθανό να είναι υποεκτιμημένες, ανέφεραν οι ερευνητές. Η χρήση του αυστηρότερου ορίου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την επικίνδυνη ηχορύπανση δίνει μια εκτίμηση για 150 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλη την Ευρώπη που εκτίθενται. Ο στόχος της ΕΕ να μειώσει τον αριθμό των ανθρώπων που διαταράσσονται χρόνια από τον θόρυβο των μεταφορών κατά 30% έως το 2030 δεν θα επιτευχθεί χωρίς περαιτέρω δράση, ανέφεραν οι ερευνητές.

«Η ηχορύπανση επηρεάζει την υγεία μας διατηρώντας το σώμα μας σε μια συνεχή κατάσταση μάχης ή φυγής, ακόμη και αν δεν το συνειδητοποιούμε», δήλωσε η Δρ. Eulalia Peris στον ΕΟΑ. «Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επιβλαβείς φυσιολογικές αντιδράσεις όπως φλεγμονή και οξειδωτικό στρες, και με την πάροδο του χρόνου, αυτό αυξάνει τον κίνδυνο διαφόρων προβλημάτων υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτη, εγκεφαλικά επεισόδια, παχυσαρκία, γνωστική εξασθένηση στα παιδιά και προβλήματα ψυχικής υγείας».

Η έκθεση βασίζεται σε δεδομένα που αναφέρθηκαν από τις χώρες του ΕΟΧ σχετικά με τον θόρυβο των μεταφορών, ο οποίος είναι ο πιο διαδεδομένος και σημαντικός τύπος ηχορύπανσης. Άλλα είδη, όπως οι θορυβώδεις γείτονες και η μουσική από τα μπαρ, είναι επίσης πιθανό να βλάψουν την υγεία, αλλά είναι δύσκολο να μετρηθούν λόγω της διαλείπουσας φύσης τους.

Βλάβες από τον θόρυβο οδικών μεταφορών

Η έκθεση διαπίστωσε ότι 92 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη υπέστησαν βλάβη από τον θόρυβο των οδικών μεταφορών, 18 εκατομμύρια από τον θόρυβο των σιδηροδρόμων και 2,6 εκατομμύρια από τον θόρυβο των αεροσκαφών. Δημοσιευμένη έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης στην υγεία χρησιμοποιήθηκε για την εκτίμηση ενός ετήσιου αριθμού 66.000 πρόωρων θανάτων, 50.000 κρουσμάτων καρδιαγγειακών παθήσεων και 22.000 κρουσμάτων διαβήτη τύπου 2.

Ο αριθμός των ανθρώπων στην Ευρώπη που επηρεάζονται από τον θόρυβο μειώθηκε μόνο κατά 3% μεταξύ 2017 και 2022, αλλά οι ερευνητές δήλωσαν ότι θα μπορούσαν να ληφθούν πολλά μέτρα. Η μείωση των ορίων ταχύτητας για τα οχήματα στις αστικές περιοχές και η ενίσχυση της χρήσης ελαστικών χαμηλού θορύβου θα μείωνε τον θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας, ανέφεραν, όπως και η προώθηση των δημόσιων συγκοινωνιών, του περπατήματος και της ποδηλασίας.

Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η καθημερινή ενόχληση της ηχορύπανσης 

Ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειώσει τον θόρυβο λιγότερο από όσο θα περίμενε κανείς, ανέφεραν οι ερευνητές, επειδή η βασική πηγή θορύβου σε χαμηλότερες ταχύτητες προέρχεται από την επαφή μεταξύ των ελαστικών και του δρόμου, όχι από τον κινητήρα. Ο θόρυβος της κυκλοφορίας κυριαρχείται επίσης από έναν μικρό αριθμό πολύ θορυβωδών οχημάτων. Ο θόρυβος των σιδηροδρόμων θα μπορούσε να μειωθεί με καλύτερη συντήρηση των τρένων και των γραμμών, και ο θόρυβος των αεροσκαφών θα μπορούσε να μειωθεί με τη βελτιστοποίηση των προτύπων προσγείωσης και απογείωσης και την ενθάρρυνση της εισαγωγής πιο αθόρυβων αεροπλάνων.

«Η ηχορύπανση συχνά παραβλέπεται, θεωρείται απλώς μια ενόχληση της καθημερινής ζωής», δήλωσε η εκτελεστική διευθύντρια του ΕΟΠ, Leena Ylä-Mononen. Ένας λόγος για αυτό είναι ότι η ηχορύπανση από τις μεταφορές είναι χρόνια, σε αντίθεση με την ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία έχει κορυφώσεις που οδηγούν σε συναγερμούς για την υγεία και ευαισθητοποιούν το κοινό.

«Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία και το περιβάλλον μας είναι εκτεταμένες και σημαντικές», είπε. «Τα παιδιά είναι επίσης ιδιαίτερα ευάλωτα στις επιπτώσεις του θορύβου και αυτό είναι ένα πρόβλημα που όλες οι χώρες πρέπει να αντιμετωπίσουν επειγόντως.»