Γιατί παίρνουν φωτιά τα αυτοκίνητα: Οι κυριότεροι λόγοι και πώς να τους αποφύγετε
Ασφάλεια οχημάτων και πρόληψη πυρκαγιών
Μάθετε τις κύριες αιτίες που προκαλούν φωτιά στα αυτοκίνητα και πώς να προστατεύσετε το όχημά σας από επικίνδυνες καταστάσεις με σωστή συντήρηση

Οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν φωτιά στα αυτοκίνητα είναι πολλές και ποικίλες. Η κατανόηση των λόγων που οδηγούν σε πυρκαγιές οχημάτων είναι απαραίτητη για κάθε οδηγό που θέλει να προστατεύσει το αυτοκίνητό του και την ασφάλειά του. Σπάνια υπάρχει μία και μόνο αιτία για μια πυρκαγιά σε αυτοκίνητο, ακόμα και εάν το συνεργείο της πυροσβεστικής εντοπίσει την αιτία που την πυροδότησε.
Διαβάστε: Μέδουσα ή τσούχτρα; Υπάρχουν διαφορές;
Το πιο πιθανό είναι η φωτιά στα αυτοκίνητα να προκλήθηκε από έναν συνδυασμό παραγόντων: ανθρώπινο λάθος, μηχανικά προβλήματα και τα χημικά που περιέχουν τα μηχανικά μέρη. Από την στιγμή που ένα όχημα παίρνει φωτιά, οι παράγοντες που ευθύνονται μπορούν να περιπλέξουν ακόμα πιο πολύ την κατάσταση.
Το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι όταν ένα αυτοκίνητο καίγεται, δεν έχει σημασία τι προκάλεσε τη φωτιά. Εκείνη την ώρα βγαίνουμε άμεσα από το όχημα και απομακρυνόμαστε όσο το δυνατόν πιο μακριά. Μια μικρή φωτιά σε αυτοκίνητα δεν θα παραμείνει μικρή για πολύ και σύντομα θα εξαπλωθεί επικίνδυνα.
Το ανθρώπινο λάθος δεν αποτελεί συνήθως την άμεση αιτία πρόκλησης πυρκαγιάς σε αυτοκίνητα. Όμως αν παραμελείτε τη συντήρηση του οχήματός σας, αυξάνετε σημαντικά την πιθανότητα να γίνει επικίνδυνο και να πάρει φωτιά. Η πυροσβεστική υπηρεσία των Η.Π.Α. αναφέρει ότι η ανεπαρκής συντήρηση και οι μηχανικές βλάβες αποτελούν την κύρια αιτία πυρκαγιών στα αυτοκίνητα.
Η τακτική συντήρηση του οχήματος είναι ο καλύτερος τρόπος πρόληψης φωτιάς σε αυτοκίνητα. Ελέγχετε τακτικά τα υγρά, τις γραμμές καυσίμου και το ηλεκτρικό σύστημα για να αποφύγετε επικίνδυνες καταστάσεις.
Ανάλογα με το σημείο πρόσκρουσης, ένα τροχαίο ατύχημα μπορεί να προκαλέσει φωτιά σε αυτοκίνητα. Οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης των σύγχρονων οχημάτων απορροφούν τη δύναμη της πρόσκρουσης και προστατεύουν ευαίσθητα σημεία όπως ο κινητήρας, η μπαταρία και το ρεζερβουάρ.
Ένα δυνατό τρακάρισμα όμως μπορεί να προκαλέσει διαρροές υγρών, καθώς και υπερβολική θερμότητα και καπνό. Η υψηλή θερμότητα σε συνδυασμό με χυμένα εύφλεκτα υγρά δημιουργεί ιδανικές συνθήκες για φωτιά στα αυτοκίνητα.
Ο εμπρησμός αποτελεί εγκληματική πράξη που μπορεί να στοχεύσει αυτοκίνητα. Συνήθως ο εμπρησμός αφορά εκδίκηση, ενώ σπανιότερα συμβαίνει για συγκάλυψη αποδεικτικών στοιχείων άλλου εγκλήματος. Μερικές φορές μπορεί να γίνει για εξαπάτηση ασφαλιστικών εταιρειών.
Η υπερθέρμανση των καταλυτικών μετατροπέων αποτελεί συχνά παραβλεπόμενο κίνδυνο φωτιάς για τα αυτοκίνητα. Οι καταλυτικοί μετατροπείς υπερθερμαίνονται όταν δουλεύουν υπερβολικά για να επεξεργαστούν περισσότερους ρύπους από αυτούς που έχουν σχεδιαστεί να διαχειρίζονται.
Όταν ο κινητήρας δεν λειτουργεί αποτελεσματικά λόγω φθαρμένων μπουζί ή άλλων προβλημάτων, δεν καίει σωστά το καύσιμο. Έτσι επιπλέον υλικά καταλήγουν στο σύστημα εξάτμισης, αναγκάζοντας τον καταλύτη να εργαστεί σκληρότερα. Αυτό ανεβάζει κατακόρυφα τη θερμοκρασία και μπορεί να προκαλέσει φωτιά σε ό,τι βρίσκεται κοντά στα αυτοκίνητα.
Ένας κινητήρας που υπερθερμαίνεται και προκαλεί φωτιά σε αυτοκίνητα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αλυσιδωτής αντίδρασης προβλημάτων. Ο κινητήρας ενός οχήματος σπάνια υπερθερμαίνεται τόσο ώστε να ξεσπάσει μόνος του πυρκαγιά.
Όμως ένας υπερθερμασμένος κινητήρας κάνει τα υγρά του, όπως το λάδι και το ψυκτικό, να φτάσουν σε επικίνδυνες θερμοκρασίες και να αρχίσουν να ξεχύνονται από τις κανονικές περιοχές κυκλοφορίας τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φωτιά στα αυτοκίνητα.
Τα αυτοκίνητα περιέχουν πολλά εύφλεκτα και εξαιρετικά επικίνδυνα υγρά που μπορούν να προκαλέσουν φωτιά:
• Βενζίνη ή ντίζελ καύσιμα
• Λάδι κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων
• Υγρό υδραυλικού τιμονιού και φρένων
• Ψυκτικό κινητήρα
Όλα αυτά τα υγρά κυκλοφορούν στα κυκλώματά τους όταν το αυτοκίνητο λειτουργεί και όλα μπορούν να πάρουν φωτιά εάν υπάρξει βλάβη στις γραμμές, τους σωλήνες ή τα ρεζερβουάρ τους.
Σε συνδυασμό με άλλον επιβαρυντικό παράγοντα, όπως τροχαίο ατύχημα ή χαλασμένο εξάρτημα, το αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει σε φωτιά. Αν και τέτοια πυρκαγιά συνήθως ξεκινά στο χώρο του κινητήρα, ορισμένα υγρά όπως το καύσιμο κυκλοφορούν σε όλο το μήκος των αυτοκινήτων, επεκτείνοντας τον κίνδυνο.
Τα ηλεκτρικά προβλήματα καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση στη λίστα, επειδή είναι η δεύτερη πιο κοινή αιτία πυρκαγιών σε αυτοκίνητα. Οι 12βολτες μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι προβληματικές, και όχι μόνο οι τύποι μπαταριών υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων που έχουμε ήδη συζητήσει. Οι τυπικοί κύκλοι φόρτισης μιας μπαταρίας ενός τυπικού αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσουν συσσώρευση εκρηκτικού αερίου υδρογόνου στο χώρο του κινητήρα και το ηλεκτρικό ρεύμα που παρέχει η μπαταρία (μαζί με ελαττωματική ή χαλαρή καλωδίωση) μπορεί να προκαλέσει σπινθήρες που μπορούν γρήγορα να αναφλέξουν ένα υγρό που στάζει ή να διαρρεύσει αναθυμίαση.
Οι κίνδυνοι του ηλεκτρικού συστήματος δεν περιορίζονται επίσης στην περιοχή κάτω από το καπό. Η ηλεκτρική καλωδίωση περνάει σε ολόκληρο το αυτοκίνητο: μέσω καναλιών, σε πόρτες, κάτω από το χαλί και μέσω ηλεκτρικών και θερμαινόμενων καθισμάτων, για να αναφέρουμε μόνο μερικά σημεία όπου ένα απαρατήρητο ξεφτισμένο καλώδιο θα μπορούσε να προκαλέσει όλεθρο.
Οι διαρροές στο σύστημα καυσίμου είναι η πιο κοινή αιτία πυρκαγιών οχημάτων, γι' αυτό και καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στη λίστα μας. Μια διαρροή του συστήματος καυσίμου είναι πραγματικά επικίνδυνη. Έχουμε ήδη αναφέρει ότι πολλά υγρά ενός αυτοκινήτου έχουν διαβρωτικές, δηλητηριώδεις και εύφλεκτες ιδιότητες, αλλά η βενζίνη είναι από τα πιο εύφλεκτα.
Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες πυρκαγιάς στο σύστημα καυσίμου είναι να βεβαιωθείτε ότι το αυτοκίνητο συντηρείται σωστά και να το κρατήσετε μακριά από τις καταστάσεις που έχουμε ήδη περιγράψει. Και αν ποτέ μυρίσετε αέριο μέσα ή γύρω από το αυτοκίνητό σας, βρείτε και διορθώστε αμέσως τη διαρροή.
Διαβάστε: Μέδουσα ή τσούχτρα; Υπάρχουν διαφορές;
Το πιο πιθανό είναι η φωτιά στα αυτοκίνητα να προκλήθηκε από έναν συνδυασμό παραγόντων: ανθρώπινο λάθος, μηχανικά προβλήματα και τα χημικά που περιέχουν τα μηχανικά μέρη. Από την στιγμή που ένα όχημα παίρνει φωτιά, οι παράγοντες που ευθύνονται μπορούν να περιπλέξουν ακόμα πιο πολύ την κατάσταση.
Το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι όταν ένα αυτοκίνητο καίγεται, δεν έχει σημασία τι προκάλεσε τη φωτιά. Εκείνη την ώρα βγαίνουμε άμεσα από το όχημα και απομακρυνόμαστε όσο το δυνατόν πιο μακριά. Μια μικρή φωτιά σε αυτοκίνητα δεν θα παραμείνει μικρή για πολύ και σύντομα θα εξαπλωθεί επικίνδυνα.
Ελλιπής συντήρηση και μηχανικές βλάβες
Το ανθρώπινο λάθος δεν αποτελεί συνήθως την άμεση αιτία πρόκλησης πυρκαγιάς σε αυτοκίνητα. Όμως αν παραμελείτε τη συντήρηση του οχήματός σας, αυξάνετε σημαντικά την πιθανότητα να γίνει επικίνδυνο και να πάρει φωτιά. Η πυροσβεστική υπηρεσία των Η.Π.Α. αναφέρει ότι η ανεπαρκής συντήρηση και οι μηχανικές βλάβες αποτελούν την κύρια αιτία πυρκαγιών στα αυτοκίνητα.Η τακτική συντήρηση του οχήματος είναι ο καλύτερος τρόπος πρόληψης φωτιάς σε αυτοκίνητα. Ελέγχετε τακτικά τα υγρά, τις γραμμές καυσίμου και το ηλεκτρικό σύστημα για να αποφύγετε επικίνδυνες καταστάσεις.
Τροχαία ατυχήματα και πρόσκρουση
Ανάλογα με το σημείο πρόσκρουσης, ένα τροχαίο ατύχημα μπορεί να προκαλέσει φωτιά σε αυτοκίνητα. Οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης των σύγχρονων οχημάτων απορροφούν τη δύναμη της πρόσκρουσης και προστατεύουν ευαίσθητα σημεία όπως ο κινητήρας, η μπαταρία και το ρεζερβουάρ.Ένα δυνατό τρακάρισμα όμως μπορεί να προκαλέσει διαρροές υγρών, καθώς και υπερβολική θερμότητα και καπνό. Η υψηλή θερμότητα σε συνδυασμό με χυμένα εύφλεκτα υγρά δημιουργεί ιδανικές συνθήκες για φωτιά στα αυτοκίνητα.
Εμπρησμός και εγκληματικές ενέργειες
Ο εμπρησμός αποτελεί εγκληματική πράξη που μπορεί να στοχεύσει αυτοκίνητα. Συνήθως ο εμπρησμός αφορά εκδίκηση, ενώ σπανιότερα συμβαίνει για συγκάλυψη αποδεικτικών στοιχείων άλλου εγκλήματος. Μερικές φορές μπορεί να γίνει για εξαπάτηση ασφαλιστικών εταιρειών.
Υπερθέρμανση καταλυτικού μετατροπέα
Η υπερθέρμανση των καταλυτικών μετατροπέων αποτελεί συχνά παραβλεπόμενο κίνδυνο φωτιάς για τα αυτοκίνητα. Οι καταλυτικοί μετατροπείς υπερθερμαίνονται όταν δουλεύουν υπερβολικά για να επεξεργαστούν περισσότερους ρύπους από αυτούς που έχουν σχεδιαστεί να διαχειρίζονται.Όταν ο κινητήρας δεν λειτουργεί αποτελεσματικά λόγω φθαρμένων μπουζί ή άλλων προβλημάτων, δεν καίει σωστά το καύσιμο. Έτσι επιπλέον υλικά καταλήγουν στο σύστημα εξάτμισης, αναγκάζοντας τον καταλύτη να εργαστεί σκληρότερα. Αυτό ανεβάζει κατακόρυφα τη θερμοκρασία και μπορεί να προκαλέσει φωτιά σε ό,τι βρίσκεται κοντά στα αυτοκίνητα.
Υπερθέρμανση κινητήρων
Ένας κινητήρας που υπερθερμαίνεται και προκαλεί φωτιά σε αυτοκίνητα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αλυσιδωτής αντίδρασης προβλημάτων. Ο κινητήρας ενός οχήματος σπάνια υπερθερμαίνεται τόσο ώστε να ξεσπάσει μόνος του πυρκαγιά.Όμως ένας υπερθερμασμένος κινητήρας κάνει τα υγρά του, όπως το λάδι και το ψυκτικό, να φτάσουν σε επικίνδυνες θερμοκρασίες και να αρχίσουν να ξεχύνονται από τις κανονικές περιοχές κυκλοφορίας τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φωτιά στα αυτοκίνητα.
Διαρροές επικίνδυνων υγρών
Τα αυτοκίνητα περιέχουν πολλά εύφλεκτα και εξαιρετικά επικίνδυνα υγρά που μπορούν να προκαλέσουν φωτιά:• Βενζίνη ή ντίζελ καύσιμα
• Λάδι κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων
• Υγρό υδραυλικού τιμονιού και φρένων
• Ψυκτικό κινητήρα
Όλα αυτά τα υγρά κυκλοφορούν στα κυκλώματά τους όταν το αυτοκίνητο λειτουργεί και όλα μπορούν να πάρουν φωτιά εάν υπάρξει βλάβη στις γραμμές, τους σωλήνες ή τα ρεζερβουάρ τους.
Σε συνδυασμό με άλλον επιβαρυντικό παράγοντα, όπως τροχαίο ατύχημα ή χαλασμένο εξάρτημα, το αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει σε φωτιά. Αν και τέτοια πυρκαγιά συνήθως ξεκινά στο χώρο του κινητήρα, ορισμένα υγρά όπως το καύσιμο κυκλοφορούν σε όλο το μήκος των αυτοκινήτων, επεκτείνοντας τον κίνδυνο.
Βλάβες ηλεκτρικού συστήματος
Τα ηλεκτρικά προβλήματα καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση στη λίστα, επειδή είναι η δεύτερη πιο κοινή αιτία πυρκαγιών σε αυτοκίνητα. Οι 12βολτες μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι προβληματικές, και όχι μόνο οι τύποι μπαταριών υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων που έχουμε ήδη συζητήσει. Οι τυπικοί κύκλοι φόρτισης μιας μπαταρίας ενός τυπικού αυτοκινήτου μπορεί να προκαλέσουν συσσώρευση εκρηκτικού αερίου υδρογόνου στο χώρο του κινητήρα και το ηλεκτρικό ρεύμα που παρέχει η μπαταρία (μαζί με ελαττωματική ή χαλαρή καλωδίωση) μπορεί να προκαλέσει σπινθήρες που μπορούν γρήγορα να αναφλέξουν ένα υγρό που στάζει ή να διαρρεύσει αναθυμίαση.Οι κίνδυνοι του ηλεκτρικού συστήματος δεν περιορίζονται επίσης στην περιοχή κάτω από το καπό. Η ηλεκτρική καλωδίωση περνάει σε ολόκληρο το αυτοκίνητο: μέσω καναλιών, σε πόρτες, κάτω από το χαλί και μέσω ηλεκτρικών και θερμαινόμενων καθισμάτων, για να αναφέρουμε μόνο μερικά σημεία όπου ένα απαρατήρητο ξεφτισμένο καλώδιο θα μπορούσε να προκαλέσει όλεθρο.
Διαρροές συστήματος καυσίμου
Οι διαρροές στο σύστημα καυσίμου είναι η πιο κοινή αιτία πυρκαγιών οχημάτων, γι' αυτό και καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στη λίστα μας. Μια διαρροή του συστήματος καυσίμου είναι πραγματικά επικίνδυνη. Έχουμε ήδη αναφέρει ότι πολλά υγρά ενός αυτοκινήτου έχουν διαβρωτικές, δηλητηριώδεις και εύφλεκτες ιδιότητες, αλλά η βενζίνη είναι από τα πιο εύφλεκτα.Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες πυρκαγιάς στο σύστημα καυσίμου είναι να βεβαιωθείτε ότι το αυτοκίνητο συντηρείται σωστά και να το κρατήσετε μακριά από τις καταστάσεις που έχουμε ήδη περιγράψει. Και αν ποτέ μυρίσετε αέριο μέσα ή γύρω από το αυτοκίνητό σας, βρείτε και διορθώστε αμέσως τη διαρροή.