«Έμφραγμα» στη Διώρυγα του Σουέζ: Πώς προσπαθούν να αποκολλήσουν το σφηνωμένο πλοίο
Τα ρυμουλκά απέτυχαν - Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Θα χρειαστούν ημέρες ή εβδομάδες για να ανοίξει η διώρυγα του Σουέζ; Οι προσπάθειες συνεχίζονται σήμερα για να αποκολληθεί ένα τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 400 μέτρων που εδώ και τέσσερις ημέρες έχει προσαράξει κλείνοντας αυτή την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα.
Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη και το οποίο γνωστοποίησαν χρήστες του Διαδικτύου τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.
Από την Τετάρτη, η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.
Ρουμουλκά
Έως και εννέα ρυμουλκά σκάφη επιχειρούν για την αποκόλληση του πλοίου, αναφέρει η Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), η εταιρεία που διαχειρίζεται το Ever Given.
Σπρώχνοντας τον γίγαντα ή τραβώντας τον με συρματόσχοινα, τα ρυμουλκά απέτυχαν να αποκολλήσουν την πλώρη και την πρύμνη από τις αμμώδεις όχθες του καναλιού.
Το γεγονός ότι και τα δύο άκρα του πλοίου έχουν παγιδευτεί καθιστούν το εγχείρημα πολύ δύσκολο, δήλωσε στο BBC ο Σαλ Μερκογκλιάνο, ειδικός του Πανεπιστημίου Κάμπελ στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.
Βυθοκόροι και μπουλντόζες
Μετά την αποτυχία των ρυμουλκών, μεγάλα χωματουργικά μηχανήματα επιχειρούν να εκβαθύνουν τις όχθες γύρω από την πλώρη, της οποίας ο «βολβός», ο οποίος κανονικά βρίσκεται λίγο κάτω από τη στάθμη της θάλασσας, έχει βυθιστεί στην άμμο σε βάθος μερικών μέτρων.
Χωματουργικά μηχανήματα προσπαθούν να αφαιρέσουν την άμμο κάτω από την πλώρη (Reuters)
Στην προσπάθεια συμμετέχουν βυθοκόροι, ρυμουλκούμενα πλοία με ισχυρές αντλίες που τραβούν λάσπη από τον βυθό.
Βυθοκόροι χρησιμοποιούνται συχνά για τη συντήρηση της διώρυγας, επισήμανε ο Μερκογλικάνο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Boskalis που διαχειρίζεται τις βυθοκόρους δήλωσε ότι το πλοίο «ασκεί τεράστιες δυνάμεις στην άμμο», γεγονός που δυσκολεύει την επιχείρηση.
Βυθοκόροι είχαν χρησιμοποιηθεί το 2015 για τη διαπλάτυνση της διώρυγας ώστε να επιτρέπει τη διέλευση μεγάλων πλοίων όπως το Ever Given.
Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».
«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».
Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.
Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.
Ελάφρυνση βαρών
Σε περίπτωση που αποτύχουν τα προηγούμενα βήματα, οι διαχειριστές του πλοίου θα επιχειρήσουν να απαντλήσουν τα καύσιμα του πλοίου για να μειώσουν το βάρος και να επιτρέψουν στο πλοίο να επιπλεύσει μόνο του.
Όμως η απομάκρυνση των καυσίμων πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετή. Και αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί και η απομάκρυνση του φορτίου, βάρους δεκάδων χιλιάδων τόνων.
Η εκφόρτωση κοντέινερ είναι μια διαδικασία που απαιτεί μεγάλη ακρίβεια και γίνεται συνήθως μόνο σε κατάλληλα εξοπλισμένα λιμάνια.
Στην περίπτωση του Ever Green «θα έπρεπε να φέρουν μεγάλους πλωτούς γερανούς» είπε ο Μερκογκλιάνο.
«Πρώτα όμως θα πρέπει να εκτιμηθεί πώς αυτό θα επηρέαζε τη σταθερότητα του πλοίου» επισήμανε.
«Στη χειρότερη περίπτωση το πλοίο θα κοπεί στα δύο λόγω της άνισης κατανομής βάρους» προειδοποίησε.
Πετρέλαιο: Μεγάλη αύξηση των ναύλων λόγω του αποκλεισμού της διώρυγας
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου Σχετικά άρθρα με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το γιγαντιαίο πλοίο Ever Given παραμένει καθηλωμένο ανάμεσα στις δύο όχθες.
Η ιαπωνική ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Shoei Kisen διέψευσε δημοσίευμα ότι σκοπεύει να το μετακινήσει το Σάββατο το βράδυ, αναφέροντας ότι οι προσπάθειες αποκόλλησής του συνεχίζονται. Ο Οργανισμός της Διώρυγας του Σουέζ καλωσόρισε την προσφορά των ΗΠΑ να βοηθήσουν.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος της FGE, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ. Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών.
Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020. Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η επίπτωση από τις καθυστερήσεις των πλοίων στις αγορές ενέργειας είναι πιθανό να περιορισθεί από τη ζήτηση για αργό και υγραέριο (LNG) που είναι στη χαμηλή περίοδο, ανέφεραν αναλυτές.
To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.
Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη και το οποίο γνωστοποίησαν χρήστες του Διαδικτύου τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.
Από την Τετάρτη, η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.
Ρουμουλκά
Έως και εννέα ρυμουλκά σκάφη επιχειρούν για την αποκόλληση του πλοίου, αναφέρει η Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), η εταιρεία που διαχειρίζεται το Ever Given.
Σπρώχνοντας τον γίγαντα ή τραβώντας τον με συρματόσχοινα, τα ρυμουλκά απέτυχαν να αποκολλήσουν την πλώρη και την πρύμνη από τις αμμώδεις όχθες του καναλιού.
Το γεγονός ότι και τα δύο άκρα του πλοίου έχουν παγιδευτεί καθιστούν το εγχείρημα πολύ δύσκολο, δήλωσε στο BBC ο Σαλ Μερκογκλιάνο, ειδικός του Πανεπιστημίου Κάμπελ στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.
Βυθοκόροι και μπουλντόζες
Μετά την αποτυχία των ρυμουλκών, μεγάλα χωματουργικά μηχανήματα επιχειρούν να εκβαθύνουν τις όχθες γύρω από την πλώρη, της οποίας ο «βολβός», ο οποίος κανονικά βρίσκεται λίγο κάτω από τη στάθμη της θάλασσας, έχει βυθιστεί στην άμμο σε βάθος μερικών μέτρων.
Χωματουργικά μηχανήματα προσπαθούν να αφαιρέσουν την άμμο κάτω από την πλώρη (Reuters)
Στην προσπάθεια συμμετέχουν βυθοκόροι, ρυμουλκούμενα πλοία με ισχυρές αντλίες που τραβούν λάσπη από τον βυθό.
Βυθοκόροι χρησιμοποιούνται συχνά για τη συντήρηση της διώρυγας, επισήμανε ο Μερκογλικάνο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Boskalis που διαχειρίζεται τις βυθοκόρους δήλωσε ότι το πλοίο «ασκεί τεράστιες δυνάμεις στην άμμο», γεγονός που δυσκολεύει την επιχείρηση.
Βυθοκόροι είχαν χρησιμοποιηθεί το 2015 για τη διαπλάτυνση της διώρυγας ώστε να επιτρέπει τη διέλευση μεγάλων πλοίων όπως το Ever Given.
Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».
«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».
Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.
Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.
Ελάφρυνση βαρών
Σε περίπτωση που αποτύχουν τα προηγούμενα βήματα, οι διαχειριστές του πλοίου θα επιχειρήσουν να απαντλήσουν τα καύσιμα του πλοίου για να μειώσουν το βάρος και να επιτρέψουν στο πλοίο να επιπλεύσει μόνο του.
Όμως η απομάκρυνση των καυσίμων πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετή. Και αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί και η απομάκρυνση του φορτίου, βάρους δεκάδων χιλιάδων τόνων.
Η εκφόρτωση κοντέινερ είναι μια διαδικασία που απαιτεί μεγάλη ακρίβεια και γίνεται συνήθως μόνο σε κατάλληλα εξοπλισμένα λιμάνια.
Στην περίπτωση του Ever Green «θα έπρεπε να φέρουν μεγάλους πλωτούς γερανούς» είπε ο Μερκογκλιάνο.
«Πρώτα όμως θα πρέπει να εκτιμηθεί πώς αυτό θα επηρέαζε τη σταθερότητα του πλοίου» επισήμανε.
«Στη χειρότερη περίπτωση το πλοίο θα κοπεί στα δύο λόγω της άνισης κατανομής βάρους» προειδοποίησε.
Πετρέλαιο: Μεγάλη αύξηση των ναύλων λόγω του αποκλεισμού της διώρυγας
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου Σχετικά άρθρα με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το γιγαντιαίο πλοίο Ever Given παραμένει καθηλωμένο ανάμεσα στις δύο όχθες.
Η ιαπωνική ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Shoei Kisen διέψευσε δημοσίευμα ότι σκοπεύει να το μετακινήσει το Σάββατο το βράδυ, αναφέροντας ότι οι προσπάθειες αποκόλλησής του συνεχίζονται. Ο Οργανισμός της Διώρυγας του Σουέζ καλωσόρισε την προσφορά των ΗΠΑ να βοηθήσουν.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος της FGE, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ. Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών.
Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020. Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η επίπτωση από τις καθυστερήσεις των πλοίων στις αγορές ενέργειας είναι πιθανό να περιορισθεί από τη ζήτηση για αργό και υγραέριο (LNG) που είναι στη χαμηλή περίοδο, ανέφεραν αναλυτές.
To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.