Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία νέας έκθεσης σχετικά με τα περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων, καθώς αυτά φαίνεται να έχουν τετραπλασιαστεί στη στρατηγική θαλάσσια οδό των στενών της Σιγκαπούρης.

Σιγκαπούρη: "Εκτοξεύθηκαν" τα περιστατικά πειρατείας κατά πλοίων

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Κέντρο Ανταλλαγής Πληροφοριών (ISC) του ReCAAP, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2025 σημειώθηκαν 80 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας στα στενά, ενώ την ίδια περίοδο πέρυσι σημειώθηκαν 21 περιστατικά.

Ένα στενό αλλά σημαντικό θαλάσσιο πέρασμα που βρίσκεται μεταξύ Σιγκαπούρης, Μαλαισίας και Ινδονησίας, είναι ο πορθμός της Μαλάκκας, που είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο. Αποτελεί έναν κρίσιμο θαλάσσιο διάδρομο μεταξύ του Ινδικού Ωκεανού και του Ειρηνικού, μέσω της Νότιας Σινικής θάλασσας.

Μεγάλο μέρος των περιστατικών πειρατείας και ένοπλης ληστείας φέτος συνέβη στο κανάλι Phillip του στενού της Σιγκαπούρης, όπου τα πλοία αναγκάζονται να επιβραδύνουν για να διαπλεύσουν τη στενή θαλάσσια οδό, όπως δήλωσε ο Vijay Chafekar, εκτελεστικός διευθυντής του ReCAAP ISC. Σημείωσε δε ότι οι περισσότερες κλοπές ήταν ευκαιριακές και χωρίς αντιπαραθέσεις, με το πλήρωμα να μένει αβλαβές. Ο πορθμός, σύμφωνα με το Εθνικό Γραφείο Ασιατικών Ερευνών (National Bureau of Asian Research), αποτελεί ένα «σημείο συμφόρησης», από το οποίο διέρχονται ετησίως περίπου 90.000 εμπορικά πλοία και το 60% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

Τα φορτηγά πλοία στοχοποιήθηκαν πιο συχνά

Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από τα περιστατικά που σημειώθηκαν το 2025 στα στενά δεν κατατάχθηκε στην κατηγορία 1, που είναι η πιο σοβαρή κατηγορία που περιλαμβάνει όπλα ή ομηρία. Επιπροσθέτως, το 90% δεν είχε ως αποτέλεσμα τραυματισμούς, σύμφωνα με τα στοιχεία του ReCAAP.

Σε επτά περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν μαχαίρια ή απομιμήσεις όπλων, και ένα μέλος του πληρώματος υπέστη ελαφρύ τραυματισμό. Τα φορτηγά πλοία ήταν τα σκάφη που στοχοποιήθηκαν πιο συχνά (52%), ακολουθούμενα από τα δεξαμενόπλοια (24%) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (11%).


Διαφωνίες για τα αίτια της αύξησης

Οι αναλυτές διαφωνούν ως προς τα αίτια της αύξησης. Κάποιοι εξ αυτών υποδηλώνουν μια σύνδεση με την αύξηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας, που προκλήθηκε από τα πλοία που προσπαθούσαν να αποφύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία.

Όπως δήλωσε ο Daniel Ng, από την Asian Shipowners’ Association (ASA), οι δράστες των περιστατικών του 2025 ήταν συχνά μέλη οργανωμένων εγκληματικών ομάδων χαμηλού επιπέδου που δραστηριοποιούνταν σε απομακρυσμένα νησιά της Ινδονησίας, όπως τα νησιά Riau και Cula. Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Δραστηριοποιούνται με σαμπάν [ξύλινα σκάφη με επίπεδη βάση] για να πλησιάσουν τα πλοία, συχνά κατά τις νυχτερινές ώρες. Ανεβαίνουν στο πλοίο χρησιμοποιώντας μακριά κοντάρια με γάντζους και σχοινιά».

Ο Daniel Ng επεσήμανε ότι η αύξηση των περιστατικών μπορεί να συνδέεται με το γεγονός ότι οι δράστες γίνονται όλο και πιο επιδέξιοι στο να βρίσκουν τρόπους για να παραβιάζουν την ασφάλεια των πλοίων, χρησιμοποιώντας τα δεδομένα του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) προς όφελός τους. Όπως είπε: «Συχνά αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες λόγω παραγόντων όπως η ανεργία και η φτώχεια, χρειάζονται να συμπληρώσουν το εισόδημά τους και φαίνεται να γίνονται όλο και πιο επιδέξιοι στην παραβίαση των μέτρων ασφαλείας».

Τέλος, με τη σειρά του, εκπρόσωπος του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) δήλωσε ότι η αύξηση των περιστατικών είναι «ανησυχητική». Προέτρεψε όλα τα πλοία να ακολουθούν τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης και να αναφέρουν αμέσως τα περιστατικά στις αρμόδιες αρχές.