Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το δεύτερο… κουδούνι της σχολικής χρονιάς για τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Έπειτα από δύο μήνες lockdown και καραντίνας για την αποφυγή της εξάπλωσης του κοροναϊού, οι μαθητές της Γ' Λυκείου επιστρέφουν από τη Δευτέρα (11/5) στις σχολικές αίθουσες, ενώ από τις 18/5 επιστρέφουν οι υπόλοιπες τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Συνεργεία απολύμανσης εργάζονται πυρετωδώς, ώστε το σχολικό περιβάλλον να είναι ασφαλές τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.

Η απόφαση για την επαναφορά των μαθητών στις σχολικές αίθουσες ελήφθη μέσα από σοβαρό προβληματισμό και επιστημονικό διάλογο που αναπτύχθηκε σε συνεχείς συνεδριάσεις των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας.

Η επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων πρόκειται ίσως για το πιο κρίσιμο πείραμα που θα δείξει αν θα υπάρχει αύξηση κρουσμάτων στη χώρα μας, καθώς θα διαπιστωθεί αν σε συνάρτηση με όλα τα μέτρα που έχει πάρει κυβέρνηση σε συννενόηση με τις οδηγίες των ειδικών, θα «φτάσει» ο ιός στα σπίτια των μαθητών και εν τέλει στις ευπαθείς ομάδες του οικογενειακού τους περιβάλλοντος.

Η επιστροφή στα θρανία

Η πρώτη εβδομάδα θα είναι ένα σημαντικό κρας τεστ, με το οποίο το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί ότι θα φέρει τη σχολική κοινότητα προ των νέων ευθυνών της απέναντι στην απειλή του κοροναϊού. Περίπου 100.000 μαθητές θα βρεθούν στα θρανία τη Δευτέρα, ενώ από τις 18 Μαΐου οι τάξεις θα γεμίσουν με 500.000 παιδιά. Το υπουργείο Παιδείας έχει προβλέψει το ενδεχόμενο κάποιος μαθητής ή μέλος της οικογένειάς του να νοσεί και γι’ αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται ο μαθητής να απουσιάζει από την τάξη και να παρακολουθεί μαθήματα εξ αποστάσεως. Οι απουσίες θα καταγράφονται αλλά θα επικρατεί ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο δικαιολόγησής τους.

Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο. Ο μέγιστος αριθμός των μαθητών στα τμήματα ορίζεται στα 15 (ένας μαθητής ανά θρανίο).

Η απόσταση των μαθητών πρέπει να είναι ίση με 1,5 μέτρο. Αν κάποια σχολική αίθουσα δεν μπορεί να εξασφαλίσει αυτή την απόσταση μεταξύ των μαθητών, το τμήμα χωρίζεται σε υποτμήματα ανεξαρτήτως αριθμού μαθητών.

Αναλυτικότερα:

– Διάλειμμα: Με υπομονή θα πρέπει να εξοπλιστούν οι μαθητές, καθώς πλέον θα πρέπει να βγαίνουν με σειρά και κρατώντας τις απαραίτητες αποστάσεις από τους συμμαθητές τους στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές προτείνεται να μιλάνε με τους συμμαθητές τους, ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγουν τη στενή επαφή μαζί τους όχι μόνο στο διάλειμμα, αλλά ακόμα και στις σκάλες και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου.

– Χρήση αντισηπτικού: Οι μαθητές θα πρέπει να φροντίζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα την υγιεινή των χεριών τους κάνοντας χρήση αντισηπτικού, με το οποίο έχουν εξοπλιστεί όλα τα σχολεία. Στην περίπτωση που ο μαθητής δεν βρίσκει αντισηπτικό, θα πρέπει να απευθυνθεί στον καθηγητή για να ζητήσει. Επίσης μπορεί, εναλλακτικά, να πλύνει τα χέρια του στη βρύση με νερό και σαπούνι. Μέχρι τότε θα πρέπει να αποφύγει να ακουμπάει το πρόσωπό του, να πιάνει τα προσωπικά του αντικείμενα και να ακουμπάει τους άλλους.

– Έναρξη μαθήματος: Οι μαθητές θα μπαίνουν με σειρά στην τάξη για να καθίσουν στα θρανία τους, τα οποία θα έχουν μεταξύ τους απόσταση 1,5 μέτρο. Ο μαθητής, αφού κάτσει στο θρανίο, προτείνεται να καθαρίσει τα χέρια του και στη συνέχεια το θρανίο του. Οι τάξεις θα αερίζονται φυσικά.

– Σχέσεις με συμμαθητές: Η καθημερινότητα αλλάζει για τους μαθητές, κι ακόμα και μία απλή κίνηση, όπως το να δανείσει κάποιος το στιλό του σε ένα συμμαθητή του, δεν θα είναι πια όπως την έχουμε συνηθίσει. Οι σχετικές οδηγίες προτείνουν να αποφεύγουν οι μαθητές να δανείζουν προσωπικά τους αντικείμενα και ο καθένας να έχει φροντίσει να έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα για το μάθημά του. Αποφεύγεται να δανειζόμαστε γόμες, μολύβια, τετράδια, χαρτιά, ενώ στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη να γίνει, θα πρέπει να καθαρίζεται το εν λόγω αντικείμενο και στη συνέχεια ο μαθητής να καθαρίζει τα χέρια του.

– Αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων: Η «φύση» της διδασκαλίας αλλάζει και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Στο μάθημα της φυσικής αγωγής δεν χρησιμοποιούμε αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή πολλά άτομα και δεν πραγματοποιούμε ασκήσεις που απαιτούν στενή επαφή. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα Εργαστηρίων Πληροφορικής πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη. Συνιστάται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και μετά την είσοδο στην αίθουσα, ώστε να τηρείται η σωστή υγιεινή των χεριών. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από πολλούς χρήστες θα πρέπει να καθαρίζεται συχνά και οι χρήστες μετά από κάθε επαφή να πλένουν καλά τα χέρια τους.

– Επαγρύπνηση μαθητή: Ο έφηβος που πηγαίνει στο σχολείο καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να βρίσκεται σε συνεχή επαγρύπνηση για την υγεία του. Στην περίπτωση που ένα πρωί ξυπνήσει και δεν αισθάνεται καλά, θα πρέπει αμέσως να ενημερώσει τους γονείς του, το γιατρό, αλλά και το σχολείο. Θα πρέπει να θερμομετρηθεί και στη συνέχεια να παραμείνει σπίτι του και να παρακολουθεί την υγεία του.

Αναλυτικά, το σχέδιο του ΕΟΔΥ για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος κοροναϊού στα σχολεία

Αναλυτικό πρωτόκολλο για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος στη σχολική κοινότητα έχει εκπονήσει ο ΕΟΔΥ, ενόψει της επανέναρξης της λειτουργίας των σχολείων από την ερχόμενη Δευτέρα 11 Μαΐου.

Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής νοσήσει από τον κοροναϊό δεν προβλέπεται το κλείσιμο του σχολείου. Οι συμμαθητές του νοσούντος, οι οποίοι είναι στο ίδιο τμήμα, προβλέπεται να απομακρύνονται από το σχολείο για 10 ημέρες. Εφόσον δεν εκδηλώσουν κάποιο ύποπτο σύμπτωμα, θα επιστρέφουν. Όσο για τον μαθητή που τυχόν νοσήσει, προβλέπεται να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του, καθώς επίσης και την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων.

Αναλυτικά, το σχέδιο του ΕΟΔΥ για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος κοροναϊού στα σχολεία προβλέπει τα εξής:

Υπεύθυνος για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος στην εκπαιδευτική μονάδα

Με βάση το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα ορίζεται ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων COVID-19, με τον αναπληρωτή του. Εκείνος είναι επιφορτισμένος με το να ενημερώνει το προσωπικό σχετικά με την αναγνώριση/διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων COVID-19.

Σε περίπτωση που μαθητής εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19

Ο μαθητής θα φοράει μάσκα και θα οδηγείται σε ειδικό καλά αεριζόμενο χώρο απομόνωσης, που έχει ήδη προβλεφθεί σε κάθε σχολείο. Θα ειδοποιείται ο γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει τον μαθητή (κατά προτίμηση με μάσκα) και θα ζητείται άμεσα ιατρική αξιολόγηση. Σύμφωνα με την κρίση του θεράποντος ιατρού, εφόσον ο μαθητής εμφανίζει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID- 19, θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα το μοριακό διαγνωστικό τεστ.

Εν αναμονή του αποτελέσματος, ο μαθητής παραμένει στο σπίτι του με μάσκα, σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο, σε απόσταση από τους συγκατοίκους του (οδηγίες στην ιστοσελίδα ΕΟΔΥ, www.eody.gov.gr).

Σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος στο σχολείο (μαθητής, εκπαιδευτικός ή άλλο προσωπικό)

Αν το τεστ βγει θετικό

Σε περίπτωση που το μοριακό διαγνωστικό τεστ βγει θετικό, θα ενημερώνονται άμεσα η εκπαιδευτική μονάδα και ο ΕΟΔΥ, ο οποίος θα επικοινωνεί με τη σειρά του με τον υπεύθυνο του σχολείου για να γίνει η επιδημιολογική διερεύνηση και ιχνηλάτηση των πιθανών επαφών του κρούσματος (εκπαιδευτικοί/μαθητές στην ίδια τάξη, συμμαθητές σε εργαστήριο, διάβασμα στο αναγνωστήριο/βιβλιοθήκη, κ.λπ.).

Επίσης, θα γίνεται ενδελεχής καθαρισμός και τοπική εφαρμογή απολυμαντικού στις επιφάνειες των χώρων που κινήθηκε το κρούσμα.

Ο μαθητής θα επιστρέφει στο σχολείο μετά την πάροδο 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του, καθώς επίσης και την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων.

Οι συμμαθητές του τμήματος θα απομακρύνονται από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κάποιο ύποπτο σύμπτωμα θα επιστρέφουν μετά από 10 ημέρες.

Αν το τεστ βγει αρνητικό

Σε περίπτωση που το τεστ βγει αρνητικό, ο μαθητής θα επιστρέφει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του.

Σε περίπτωση συρροής κρουσμάτων με λοίμωξη COVID-19

Σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, ως συρροή κρουσμάτων ορίζεται η εμφάνιση τουλάχιστον δύο εργαστηριακά επιβεβαιωμένων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 μεταξύ μαθητών ή και εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένο τμήμα μέσα σε διάστημα 14 ημερών.

Σε αυτήν την περίπτωση θα διακόπτεται η λειτουργία του τμήματος για 10 ημέρες.

Θα γίνεται ενδελεχής καθαρισμός και απολύμανση των χώρων που κινήθηκαν τα κρούσματα και θα ενημερώνεται άμεσα ο ΕΟΔΥ για επιδημιολογική διερεύνηση και ιχνηλάτηση επαφών.

Οι μαθητές (ή το προσωπικό) που νόσησαν θα επιστρέφουν στο σχολείο μετά την πάροδο 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του και την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων.

Οι συμμαθητές του τμήματος θα απομακρύνονται από το σχολείο, με οδηγίες για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και εφόσον δεν εκδηλώσουν κάποιο ύποπτο σύμπτωμα θα επιστρέφουν μετά από 10 ημέρες.

Σε περίπτωση εμφάνισης 3 ή περισσοτέρων σποραδικών κρουσμάτων στην εκπαιδευτική μονάδα σε διάστημα 14 ημερών θα ενημερώνεται άμεσα ο ΕΟΔΥ για επιδημιολογική διερεύνηση.

Με τους μισούς μαθητές τα σχολικά οχήματα

Με τους μισούς μαθητές θα κινούνται από εδώ και πέρα τα σχολικά οχήματα όπως προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε σήμερα σε ΦΕΚ, στο πλαίσιο της άρσης των περιοριστικών μέτρων για τον κοροναϊό.

Μέτρα προστασίας κατά τη μετακίνηση των μαθητών

1. α. Κατά τη μετακίνηση των μαθητών λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να τηρούνται οι αναγκαίες αποστάσεις και να διασφαλίζεται η ελεγχόμενη επιβίβαση και αποβίβαση με τάξη και χρονοκαθυστέρηση, προς αποφυγή συνωστισμού.

β. Κάθε δυάδα θέσεων σχολικού λεωφορείου αντιστοιχεί σε έναν μαθητή, ώστε συνολικά να επιτυγχάνεται το ήμισυ της πληρότητας του οχήματος.

γ. Τα οχήματα μεταφοράς μαθητών απολυμαίνονται καθημερινά πριν και μετά τη μεταφορά, αναλόγως των επιφανειών, είτε με τη χρήση αντισηπτικού αλκοολούχου διαλύματος είτε με διάλυμα υποχλωριώδους νατρίου 0,1% (διάλυμα χλωρίνης 10:1, ήτοι 9 μέρη νερό και 1 μέρος χλωρίνης), ακολουθεί φυσικός αερισμός και κενό μεσοδιάστημα μεταξύ των χρήσεων.

2. Οδηγοί οχημάτων δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης που εκτελούν το έργο της μεταφοράς των μαθητών, συνοδοί, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να φέρουν μη ιατρική μάσκα προστασίας.

3. Ειδικά για τα ιδιωτικά σχολεία, είναι δυνατή η μεταφορά μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σχολικά λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης που έχουν καθίσματα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τηρουμένων αναλόγως των μέτρων της παρ. 1.

4. Οι περιορισμοί του άρθρου 4 της υπ’ αρ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 27815/3.5.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 1647), όπως αυτό τροποποιείται με την παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας, δεν έχουν εφαρμογή κατά τη μεταφορά των μαθητών.

5. Το παρόν ισχύει έως τις 17.5.2020.

Οι 3 οδηγίες του ΕΟΔΥ για το τι πρέπει να κάνουν οι γονείς

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τα σχολεία που απευθύνονται στους διευθυντές σχολείων, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς/κηδεμόνες και τους μαθητές.

Το checklist για τους γονείς και τους κηδεμόνες πρόκειται για μια λίστα με «όσα δεν πρέπει να ξεχνάτε» για τα σχολεία, σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, ώστε να «προστατεύσετε το παιδί σας, την οικογένειά σας και το σχολείο.»

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τους γονείς μαθητών που επιστρέφουν στο σχολείο είναι οι εξής:

1) Ενθαρρύνετε τα παιδιά να ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ που είναι αναρτημένες στο σχολείο και να εφαρμόζουν τα μέτρα υγιεινής:
Να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν συμπτώματα του ιού και να κρατούν αποστάσεις από τους ηλικιωμένους ή τα ευάλωτα άτομα της οικογένειας.

Να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα χαρτομάντιλο το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.

2) Κρατήστε τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα, επικοινωνήστε άμεσα με γιατρό της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κατά προτίμηση με γιατρό που παρακολουθεί συστηματικά τα παιδιά, και ενημερώστε το σχολείο.

3) Αποθαρρύνετε τα παιδιά να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους με πολλά άτομα.

Για περισσότερες πληροφορίες, υποστήριξη ή παρέμβαση μπορείτε να απευθυνθείτε στην ειδική ομάδα επιστημόνων του ΕΟΔΥ :
-Για ιατρική υποστήριξη και παρέμβαση: 210 5212054, 210 5212056, 2105212058
-Για ψυχολογική υποστήριξη και παρέμβαση: 215 215 6060