Εκατομμύρια πιστών συγκεντρώθηκαν στους ιερούς ναούς όλης της επικράτειας για να ακούσουν το «Χριστός Ανέστη» και να λάβουν το ’γιο Φως

Με ευλάβεια και λαμπρότητα γιορτάστηκε και φέτος η Ανάσταση του Θεανθρώπου σε ολόκληρο τον κόσμο και φυσικά στη χώρα μας.

Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου εκατομμύρια πιστών συγκεντρώθηκαν στους ιερούς ναούς ανά την επικράτεια για να ακούσουν το «Χριστός Ανέστη» και να λάβουν το ’γιο Φως, το οποίο για μια ακόμα φορά άναψε στον Πανάγιο Τάφο ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων.

Στον ιερό ναό Αγίου Διονυσίου στο Κολωνάκι χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερώνυμου τελέστηκε η Αναστάσιμη Λειτουργία, μεταδίδοντας το χαρμόσυνο μήνυμα σε όλο τον κόσμο. Πλήθος πιστών, αλλά και επισήμων, παρακολούθησαν με κατάνυξη, ενώ τα μικρά παιδιά άναψαν με το ’γιο Φως τις λαμπάδες τους, δίνοντας τον εορταστικό τόνο για άλλη μια χρονιά. 

Στο Βροντάδο της Χίου οι πιστοί των ενοριών του Αγίου Μάρκου και της Παναγίας Ερυθιανής «αντάλλαξαν» περισσότερες από 100.000 ρουκέτες από το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου έως και λίγο μετά την Ανάσταση, για το έθιμο του ρουκετοπόλεμου.

 Ο εορτασμός της Ανάστασης συνοδεύτηκε με την αναβίωση των εθίμων που χαρακτηρίζουν κάθε περιοχή της Ελλάδας. Σε κάθε πόλη και χωριό το Πάσχα γιορτάζεται με ιδιαίτερη ευλάβεια και τα παιδιά έχουν την τιμητική τους. 

Στην Ελλάδα είναι γνωστά τα έθιμα που μετά από τη σαρακοστιανή νηστεία, τιμώμενος μεζές είναι το σουβλιστό αρνί, με την οικογένεια συγκεντρωμένη γύρω από το γιορτινό τραπέζι να τρώει τη μαγειρίτσα , να τσουγκρίζει τα κόκκινα αυγά λέγοντας «Χριστός Ανέστη» ή «Αληθώς Ανέστη» ο ένας στον άλλον.

Σημαντικό έθιμο στην Αράχωβα, είναι η περιφορά της εικόνας του Αγίου Γεωργίου. Ανήμερα του Πάσχα, ντόπιοι ντυμένοι με παραδοσιακές στολές, περιφέρουν την εικόνα του ’γιου, ενώ την επόμενοι ημέρα πραγματοποιείται ο αγώνας των γερόντων. ’νδρες μεγάλης ηλικίας, ξεκινούν έναν αγώνα σε ανηφορικό δρόμο, από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, έως τον λόφο. Πίσω τους ακολουθούν χορευτικά συγκροτήματα που τους συνοδεύουν, ενώ ακολουθούν και άλλες δοκιμασίες και αγωνίσματα που ονομάζονται «κλέφτικα», όπως το σήκωμα της πέτρας.

Στην Πάτμο την Κυριακή του Πάσχα στο Μοναστήρι της Πάτμου γίνεται η 2η Ανάσταση κατά την οποία το Αναστάσιμο Ευαγγέλιο διαβάζεται σε επτά γλώσσες και από τον ηγούμενο μοιράζονται κόκκινα αυγά στους πιστούς.

Στην Μακεδονία, διατηρείται ακόμα και στις μέρες μας, το πανάρχαιο έθιμο «Για βρεξ' Απρίλη μου». Το έθιμο αυτό γιορτάζεται την τρίτη ημέρα του Πάσχα και συμμετέχουν χορευτικά συγκροτήματα απ' όλη την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, στη Θάσο στην Κοινότητα Λιμεναρίων διατηρείται το πανάρχαιο έθιμο «Για βρέξ Απρίλη μ», που γιορτάζεται την Τρίτη του Πάσχα. Οι κάτοικοι της κοινότητας και οι επισκέπτες το γιορτάζουν με δημοτικούς χορούς, ενώ σε μεγάλα τσουκάλια μαγειρεύεται κρέας με ρύζι που στη συνέχεια μοιράζεται στους συγκεντρωμένους.

Την Κυριακή του Πάσχα η Λιβαδειά είναι σκεπασμένη από ένα σύννεφο καπνού καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας, καθώς αναβιώνει το ρουμελιώτικο έθιμο των «λάκκων». Ο μεγαλύτερος της οικογένειας ή της παρέας κάνει τον σταυρό του και ανάβει τη φωτιά με τη λαμπάδα της Αναστάσεως. Με αρκετή υπομονή, ραντίσματα νερού και χτυπήματα στα φλεγόμενα κλαδιά η θράκα ετοιμάζεται και μπαίνουν επάνω τα αρνιά. Το ψήσιμο και το γλέντι κρατούν μέχρι αργά το απόγευμα, συνοδεία τοπικής μουσικής και φυσικά άφθονου κρασιού. Στον δημοτικό «λάκκο», που στήνεται στην περιοχή της Κρύας, σερβίρονται δωρεάν σουβλιστό αρνί, μεζέδες και κρασί στους επισκέπτες και τους παρευρισκομένους, ενώ συμμετέχουν παραδοσιακά χορευτικά συγκροτήματα.

Στην Κύθνο, έχουν το έθιμο της «κούνιας». Σύμφωνα μ' αυτό, την Κυριακή του Πάσχα στην κεντρική πλατεία του χωριού, στήνεται μια κούνια στην οποία κουνιούνται εναλλάξ αγόρια και κορίτσια ντυμένα με παραδοσιακές στολές. Σύμφωνα με το έθιμο, όποιο αγόρι κουνήσει ένα κορίτσι και το αντίθετο, δεσμεύεται ενώπιων Θεού και ανθρώπων, για γάμο.