Ξεκινάει το σχολείο ελληνικής γλώσσας στη Βηθλεέμ
Αποτέλεσμα των καθηγητών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Ένα νέο σχολείο ελληνικής γλώσσας ανθεί στην καρδιά της Βηθλεέμ, ως αποτέλεσμα της προσωπικής προσπάθειας καθηγητών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του ενδιαφέροντος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου συνεργασίας που υπέγραψαν πρόσφατα οι δύο φορείς, μετά το έντονο ενδιαφέρον που εκδήλωσε ο αραβόφωνος πληθυσμός της περιοχής.
Ήδη, οι πρώτοι 22 μαθητές έχουν ολοκληρώσει το πρώτο επίπεδο της γλώσσας (Α1 και Α2) και σε περίπου μία εβδομάδα θα δώσουν τις εξετάσεις για το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας στο εξεταστικό κέντρο που δημιουργήθηκε εκεί για τον σκοπό αυτό, με τη συμβολή και υποστήριξη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Την πρωτοβουλία και τις απαραίτητες επαφές για την έναρξη του δύσκολου εγχειρήματος ανέλαβε η καθηγήτρια του τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού των Παρευξείνιων χωρών του Δημοκρίτειου, Μαρία Δημάση, η οποία με τη βοήθεια εθελοντών καθηγητών του πανεπιστημίου συγκρότησε τις πρώτες ομάδες για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Τα πρώτα μαθήματα ξεκίνησαν τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2013, το πρωτόκολλο συνεργασίας υπογράφηκε στις αρχές του 2014, ενώ φέτος τον Φεβρουάριο οργανώθηκαν επίσημα οι ομάδες διδασκαλίας, με στόχο να συνεχιστούν και την επόμενη χρονιά τόσο με τους υπάρχοντες μαθητές στον επόμενο κύκλο σπουδών, όσο και με νέους σε καινούργια τμήματα.
Σύμφωνα με τον αντιπρύτανη του ακαδημαϊκών υποθέσεων του ΔΠΘ, Γιώργο Κώστα, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος λειτουργίας του προγράμματος και το πανεπιστήμιο συνεισφέρει με τη συμμετοχή των εθελοντών καθηγητών φιλολόγων, μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών του τμήματος, που επιθυμούν να προσφέρουν στην προσπάθειά αυτή, χωρίς να απέχουν από τα καθήκοντά τους.
Η κ. Δημάση αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η οργάνωση του προγράμματος και η διδασκαλία της γλώσσας γίνονται με τις προσωπικές θυσίες των εθελοντών του πανεπιστημίου, ενώ εντός του καλοκαιριού θα είναι έτοιμο προς έκδοση το πρώτο ελληνικό βιβλίο για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε αραβόφωνους πληθυσμούς, με βάση το υλικό που συγκεντρώθηκε και ήδη διδάσκεται στο σχολείο ελληνικής γλώσσας της Βηθλεέμ. "Το εγχειρίδιο θα εκδοθεί από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και στη δημιουργία του λήφθηκαν υπόψη οι ιδιαιτερότητες των αραβόφωνων σε ό,τι αφορά την εκμάθηση της ελληνικής ως ξένης γλώσσας" τονίζει.
Τα μαθήματα στα τρία τμήματα πραγματοποιούνται στο Πνευματικό Μορφωτικό Κέντρο του Ναού τους Γέννησης της Βηθλεέμ, ενώ εθελοντές μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές βοηθούν τους μαθητές εξ αποστάσεως, μέσω Skype.
"Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μέσα από το σχολείο ελληνικής γλώσσας νέους φιλόλογους που θα συνεχίσουν το έργο αυτό στην περιοχή" σχολίασε η κ. Δημάση και εξήγησε ότι το ελληνικό κράτος θα προσφέρει 3-4 υποτροφίες σε απόφοιτους του σχολείου (με επίπεδο γνώσης Β2) που επιθυμούν να φοιτήσουν στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο (ενδεχομένως στο τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού των Παρευξείνιων χωρών), ελπίζοντας ότι μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους θα συμβάλλουν με τη σειρά τους στο έργο του σχολείου ελληνικής γλώσσας της Βηθλεέμ.
Στα τρία τμήματα του σχολείου φοιτούν αραβόφωνοι χριστιανοί ορθόδοξοι κάτοικοι της πόλης της Γέννησης του Χριστού, αλλά και γύρω πόλεων, ηλικίας από 15-65 ετών, που είτε είναι επαγγελματίες ή σκοπεύουν να σπουδάσουν Θεολογία και άλλες επιστήμες στην Ελλάδα. "Είναι συγκινητικός ο σεβασμός που δείχνουν οι άνθρωποι αυτοί για την Ελλάδα, την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό, αλλά και για τον ορθόδοξο χριστιανισμό. Κάποιοι από αυτούς έχουν ως κίνητρο για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας την επιθυμία τους να μπορούν να διαβάσουν τα θρησκευτικά κείμενα, όπως γράφτηκαν στα ελληνικά και νιώθουν, όπως λένε, Ρωμιοί" λέει η κ. Δημάση.
Εξίσου συγκινητικό, αλλά και ενισχυτικό της όλης προσπάθειας, θεωρεί τον αγώνα των Ελλήνων κληρικών της περιοχής, όπως επίσης το έντονο ενδιαφέρον και τις προσπάθειες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αλλά και του Αρχιεπισκόπου Βηθλεέμ, Θεοφύλακτου Ιορδάνου. Η κ. Δημάση αποκαλύπτει ότι αντίστοιχο ενδιαφέρον για τη δημιουργία σχολείου ελληνικής γλώσσας έχουν εκδηλώσει και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως η Ιορδανία και το Κατάρ, και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο το Πατριαρχείο να εξετάσει τις δυνατότητες για επέκταση του εγχειρήματος εκεί, έστω και μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Πάντως, η ίδια αποδίδει την επιτυχία του προγράμματος στη Θεία Οικονομία, καθώς η ιδέα προέκυψε έπειτα από σχετικές πληροφορίες που μετέφερε στο πανεπιστήμιο ο μεταπτυχιακός φοιτητής του τμήματός της, αγιορείτης μοναχός Χρυσόστομος Χατζηνικολάου.