Στα Aρχαία Ελληνικά και στα Μαθηματικά διαγωνίζονται σήμερα οι υποψήφιου των πανελλαδικών εξετάσεων.

Διαβάστε αναλυτικά τα θέματα που έπεσαν στα Αρχαία Ελληνικά:

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΔΕΥΤΕΡΑ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ 2014 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)

Διδαγμένο κείμενο

?ριστοτέλους ?θικ? Νικομάχεια (Β1,1-4)

Διττ?ς δ? τ?ς ?ρετ?ς ο?σης, τ?ς μ?ν διανοητικ?ς τ?ς δ? ?θικ?ς, ? μ?ν διανοητικ? τ? πλε?ον ?κ διδασκαλίας ?χει κα? τ?ν γένεσιν κα? τ?ν α?ξησιν, διόπερ ?μπειρίας δε?ται κα? χρόνου, ? δ' ?θικ? ?ξ ?θους περιγίνεται, ?θεν κα? το?νομα ?σχηκε μικρ?ν παρεκκλ?νον ?π? το? ?θους. ?ξ ο? κα? δ?λον ?τι ο?δεμία τ?ν ?θικ?ν ?ρετ?ν φύσει ?μ?ν ?γγίνεται? ο?θ?ν γ?ρ τ?ν φύσει ?ντων ?λλως ?θίζεται, ο?ον ? λίθος φύσει κάτω φερόμενος ο?κ ?ν ?θισθείη ?νω φέρεσθαι, ο?δ' ?ν μυριάκις α?τ?ν ?θίζ? τις ?νω ?ιπτ?ν, ο?δ? τ? π?ρ κάτω, ο?δ' ?λλο ο?δ?ν τ?ν ?λλως πεφυκότων ?λλως ?ν ?θισθείη. Ο?τ' ?ρα φύσει ο?τε παρ? φύσιν ?γγίνονται α? ?ρεταί, ?λλ? πεφυκόσι μ?ν ?μ?ν δέξασθαι α?τάς, τελειουμένοις δ? δι? το? ?θους.

?τι ?σα μ?ν φύσει ?μ?ν παραγίνεται, τ?ς δυνάμεις τούτων πρότερον κομιζόμεθα, ?στερον δ? τ?ς ?νεργείας ?ποδίδομεν (?περ ?π? τ?ν α?σθήσεων δ?λον? ο? γ?ρ ?κ το? πολλάκις ?δε?ν ? πολλάκις ?κο?σαι τ?ς α?σθήσεις ?λάβομεν, ?λλ' ?νάπαλιν ?χοντες ?χρησάμεθα, ο? χρησάμενοι ?σχομεν)? τ?ς δ' ?ρετ?ς λαμβάνομεν ?νεργήσαντες πρότερον, ?σπερ κα? ?π? τ?ν ?λλων τεχν?ν? ? γ?ρ δε? μαθόντας ποιε?ν, τα?τα ποιο?ντες μανθάνομεν, ο?ον ο?κοδομο?ντες ο?κοδόμοι γίνονται κα? κιθαρίζοντες κιθαρισταί? ο?τω δ? κα? τ? μ?ν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τ? δ? σώφρονα σώφρονες, τ? δ' ?νδρε?α ?νδρε?οι.

Α1. Από το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του αποσπάσματος:

«Ο?τ' ?ρα φύσει... τ? δ' ?νδρε?α ?νδρε?οι».

Μονάδες 10

Β1. Ποια είναι, κατά τον Αριστοτέλη, τα είδη της αρετής; (μονάδες 5). Με ποιον τρόπο κατακτάται καθεμία (μονάδες 5) και ποιος έχει την κύρια ευθύνη για τη μετάδοση ή την απόκτησή τους; (μονάδες 5)

Μονάδες 15

Β2. «τ?ς δ' ?ρετάς λαμβάνομεν ?νεργήσαντες πρότερον»:

Πώς οδηγείται ο Αριστοτέλης σε αυτή τη θέση (μονάδες 5) και πώς την τεκμηριώνει; (μονάδες 10).

Μονάδες 15

Β3. Ποια είναι η τριμερής «διαίρεση» της ψυχής, κατά τον Αριστοτέλη, και πώς σχετίζεται αυτή με τις ανθρώπινες αρετές;

Μονάδες 10

Β4. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου, να γράψετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό και ένα ομόρριζο επίθετο της νέας ελληνικής, απλό ή σύνθετο.

ο?σης, ?σχηκε, πεφυκότων, χρησάμενοι, μανθάνομεν.

Μονάδες 10

Γ. Αδίδακτο κείμενο

'Ισοκράτους ?ρχίδαμος, 103-105

Ο?μαι γ?ρ ?μ?ς ο?κ ?γνοε?ν, ?τι πολλα? πράξεις ?δη τοια?ται γεγόνασιν, ?ς ?ν ?ρχ? μ?ν ?παντες ?πέλαβον ε?ναι συμφοράς, κα? το?ς παθο?σι συνηχθέσθησαν, ?στερον δ? τ?ς α?τ?ς ταύτας ?γνωσαν μεγίστων ?γαθ?ν α?τίας γεγενημένας. Κα? τί δε? τ? πόρρω λέγειν; ?λλ? κα? ν?ν τ?ς πόλεις τάς γε πρωτευούσας, λέγω δ? τ?ν ?θηναίων κα? Θηβαίων, ε?ροιμεν ?ν ο?κ ?κ τ?ς ε?ρήνης μεγάλην ?πίδοσιν λαβούσας, ?λλ' ?ξ ?ν ?ν τ? πολέμ? προδυστυχήσασαι πάλιν α?τ?ς ?νέλαβον, ?κ δ? τούτων τ?ν μ?ν ?γεμόνα τ?ν ?λλήνων καταστ?σαν, τ?ν δ' ?ν τ? παρόντι τηλικαύτην γεγενημένην, ?σην ο?δε?ς πώποτ' ?σεσθαι προσεδόκησεν? α? γ?ρ ?πιφάνειαι κα? λαμπρότητες ο?κ ?κ τ?ς ?συχίας ?λλ' ?κ τ?ν ?γώνων γίγνεσθαι φιλο?σιν.

συνάχθομαι : συμπονώ, συμπάσχω

Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.

Μονάδες 20

Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις:

?μ?ς : την αιτιατική ενικού αριθμού στο γ΄ πρόσωπο

πόρρω : τον υπερθετικό βαθμό

?γαθ?ν : το επίρρημα στον θετικό βαθμό

α?τ?ς : τη γενική πληθυντικού αριθμού στο β΄ πρόσωπο στο

ίδιο γένος

?γεμόνα : τη δοτική πληθυντικού αριθμού

ο?μαι : το γ΄ ενικό πρόσωπο του παρατατικού

?πέλαβον : το απαρέμφατο του παρακειμένου στην παθητική φωνή

το?ς παθο?σι : τον ίδιο τύπο στον μέλλοντα

?γνωσαν : το γ΄ ενικό πρόσωπο της ευκτικής στον ίδιο χρόνο

καταστ?σαν : το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής στον ίδιο χρόνο και στην ίδια φωνή.

Μονάδες 10

Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων:

?μ?ς, συμφοράς, το?ς παθο?σι, τί, λαβούσας, ?γεμόνα.

(μονάδες 6)

Γ3β. «α? γ?ρ ?πιφάνειαι κα? λαμπρότητες ο?κ ?κ τ?ς ?συχίας ?λλ' ?κ τ?ν ?γώνων γίγνεσθαι φιλο?σιν»:

Να μεταφέρετε την παραπάνω πρόταση στον πλάγιο λόγο, και με τους δύο τρόπους, με εξάρτηση από τη φράση: «? ?ήτωρ ε?πεν».

(μονάδες 4)

Μονάδες 10

Τα θέματα των Μαθηματικών: