Tα σπίτια-φαντάσματα της Αθήνας (ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ)
Αραχνιασμένα αρχοντικά, με ιστορίες που μοιάζουν βγαλμένες από σενάρια ταινιών τρόμου
Της Βάσιας Μπάκα, εφημερίδα ''Παραπολιτικά''
Φωτ.: Ηλ. Κουτουλογένης
Πάντοτε στη θέα των παλιών, αραχνιασμένων αρχοντικών της Αθήνας η φαντασία καλπάζει και δημιουργούνται ερωτηματικά. Τι να κρύβεται άραγε πίσω από τα εγκαταλελειμμένα νεοκλασικά της γειτονιάς μας; Kαι όμως, ιστορίες που μοιάζουν βγαλμένες από ευφάνταστα σενάρια ταινιών τρόμου και θρύλοι για φαντάσματα «στεγάζονται» μέχρι σήμερα σε κτίσματα της Αττικής. Εγκλήματα, φόνοι και αυτοχειρίες εγκλωβίζουν στους τοίχους των οικημάτων εικόνες του παρελθόντος που στοιχειώνουν τις σκέψεις των παλιών κατοίκων της εκάστοτε περιοχής.
Μετά από έρευνα, φέρνουμε στο φως μαρτυρίες ανθρώπων που είχαν την εμπειρία της περίεργης αίσθησης που νιώθει κανείς όταν περνάει ακόμη και έξω από αυτά τα σπίτια, ενώ συγκλονίζει η περιγραφή του γνωστού τραγουδιστή, Γιώργου Γερολυμάτου, ο οποίος αποκαλύπτει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» πώς άλλαξε όλη του η ζωή όταν έζησε και είδε με τα ίδια του τα μάτια το τι συνέβαινε στη βίλα του Πικερμίου.
«Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ». Δύσκολα μπορεί κανείς να αγνοήσει το πελώριο οίκημα στην οδό Σμολένσκυ, στο Νέο Φάληρο, και ακόμα πιο δύσκολα την ιστορία που το περιβάλλει. Από την πυκνή βλάστηση και τη μισογκρεμισμένη αυλόπορτα ξεπροβάλλει ο λεγόμενος «Πύργος του Λύκου». Πρόκειται για το σπίτι που λέγεται πως μέχρι σήμερα κρατά εγκλωβισμένο στο εσωτερικό του το πνεύμα του υφασματέμπορου Κουρτάλη. Πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται πως τα βράδια βλέπουν το φάντασμά του να τριγυρίζει στα δωμάτια και να ψιθυρίζει: «Μακριά από τον πύργο, είναι δικός μου». Το «φάντασμα» ανήκει σε έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους της εποχής του, που παρά τα πλούτη του μοναδική του φιλοδοξία ήταν να αποκτήσει κάποιο αξίωμα, γι αυτό και όσοι τον ήξεραν τον αποκαλούσαν «κύριε δήμαρχε» ή «κύριε υπουργέ». Ανάμεσα σε αυτούς είναι και ο κ. Δημήτρης, που ζει τα τελευταία 60 χρόνια στο σπίτι δίπλα στον πύργο και ήταν από εκείνους που γνώριζαν καλά τον υφασματέμπορο. «Ο Κουρτάλης ποθούσε διακαώς να αποκτήσει κάποιον τίτλο -είχε εμμονή με αυτό. Τον θυμάμαι να κυκλοφορεί με ένα μακρύ παλτό και μία ρεπούμπλικα και πολλοί τον κορόιδευαν. Γίνονταν τότε δημοτικές εκλογές και έχασε τη δημαρχία για τέσσερις ψήφους λόγω της ιδιοτροπίας του. Αυτό ήταν και το τέλος για τον Κουρτάλη. Αποτρελάθηκε, απομονώθηκε στον πύργο του, έχασε όλη του την περιουσία και πέθανε μόνος και ξεχασμένος», αποκαλύπτει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο κ. Δημήτρης. Οσον αφορά στο φάντασμα που λέγεται πως ανησυχεί τους περαστικούς, ο ίδιος δηλώνει: «Εχω ακούσει πολλούς να λένε πως τον βλέπουν και ακούν τη φωνή του. Δεν το γνωρίζω. Εγώ κοιμάμαι τα βράδια».
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ. Σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά νεοκλασικά της Καλλιθέας κρύβεται το ερωτικό δράμα της Σοφίας Λασκαρίδου. Η ιστορία αγάπης με το τραγικό τέλος, που εκτυλίχθηκε το 1900 μεταξύ της ζωγράφου και του ποιητή Περικλή Γιαννόπουλου. Εκείνος ήταν παράφορα ερωτευμένος μαζί της και, ενώ η ίδια έτρεφε εξίσου έντονα αισθήματα για τον ποιητή, του φερόταν με αδιαφορία. Λίγα χρόνια αργότερα ο Περικλής Γιαννόπουλος τη ζήτησε σε γάμο και όταν η Σοφία Λασκαρίδου απέρριψε την πρότασή του, εκείνος έβαλε τέλος στη ζωή του πέφτοντας με το άλογό του στον Σκαραμαγκά. Η ζωγράφος, μη αντέχοντας τον πόνο από τον χαμό του αγαπημένου της, σφράγισε τις πόρτες του σπιτιού της και περιφερόταν σε αυτό μουρμουρίζοντας το όνομά του μέχρι το τέλος της. Εως σήμερα υπάρχουν περαστικοί που λένε πως ακούν τη φωνή της να τον ζητάει, παρά το γεγονός ότι το σπίτι έχει ανακαινιστεί πλήρως και στεγάζει πλέον τη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας «Σοφία Λασκαρίδου». Σύμφωνα με τους παλιούς κατοίκους της περιοχής, το νεοκλασικό το δώρισε μία ημέρα πριν πεθάνει στον δήμο.
Η ΒΙΛΑ ΚΑΛΛΕΡΓΗ. Είναι ίσως το γνωστότερο στοιχειωμένο σπίτι της Αθήνας, στο οποίο από την αρχαιότητα λάμβαναν χώρα παράξενα φαινόμενα. Ανάμεσα σε αυτά είναι το γεγονός ότι σε απόσταση 10 μέτρων γύρω από το κτίσμα δεν φυτρώνει τίποτα, ενώ αποτελέσματα ερευνών που έγιναν στο παρελθόν έδειξαν αλλαγή, χωρίς εμφανή εξωτερική αιτία, στον ιονισμό της ατμόσφαιρας γύρω στα 30-50 μέτρα γύρω από το σπίτι. Το οίκημα, εκτός των άλλων, έχει και άλλες ιδιαιτερότητες λόγω της περίεργης αρχιτεκτονικής του. Συγκεκριμένα σημεία του σπιτιού, όπως το βορειοανατολικό παράθυρο, παρουσίαζαν υπερβολικές διακυμάνσεις, οι εντάσεις των οποίων ποικίλλαν από την ανατολή έως τη δύση του ηλίου. Η βίλα αυτή χτίστηκε το 1910 από τον Περικλή Καλλέργη, ο οποίος αυτοκτόνησε αφού δολοφόνησε τη γυναίκα και τα δύο παιδιά του, ενώ στην Κατοχή χρησιμοποιήθηκε από τον γερμανικό στρατό ως τοπικό φρουραρχείο και στα υπόγειά του γίνονταν φρικτά βασανιστήρια από τους ναζί. Ωστόσο ούτε εκείνοι κατάφεραν να μείνουν για πολύ. Στη συνέχεια, προσπάθησαν να το κατεδαφίσουν, αλλά, σύμφωνα με τα όσα λέγονται, η μπουλντόζα σταμάτησε να λειτουργεί και οι δύο εργάτες πέθαναν από ανακοπή καρδιάς, λίγες ημέρες αργότερα. Το ίδιο συνέβη και σε έναν ακόμη άτυχο άντρα, που έβαλε στοίχημα να μείνει ένα βράδυ μόνος στη βίλα και το επόμενο πρωί βρέθηκε νεκρός.
Ο Αθανασόπουλος που έγινε ρεμπέτικο τραγούδι
Λίγα μέτρα μακριά από το σπίτι της Σοφίας Λασκαρίδου βρισκόταν το περίφημο οίκημα των Αθανασόπουλων, με τους οποίους γνωριζόταν η ζωγράφος, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη, κάτοικο της περιοχής. Οι παλιοί σίγουρα θυμούνται το λαϊκό άσμα που τραγουδούσαν οι ρεμπέτες του 1931 και έλεγε μεταξύ άλλων: «Καημένε Αθανασόπουλε, τι σου μελλε να πάθεις, από κακούργα πεθερά τα νιάτα σου να χάσεις»... Πρόκειται για το έγκλημα στου Χαροκόπου, που έπεσε σαν βόμβα στην τότε αθηναϊκή κοινωνία και συντάραξε ολόκληρη την Ελλάδα, η οποία προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές της από την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής. Το τραγούδι, αλλά και το βιβλίο που γράφτηκε αργότερα αφορούσαν την ιστορία του Αθανασόπουλου, που δολοφονήθηκε και στη συνέχεια τεμαχίστηκε από τη γυναίκα και την πεθερά του, με την οποία διατηρούσε ερωτικές σχέσεις πριν γίνει γαμπρός της. Ο βιασμός της γυναίκας του το προηγούμενο βράδυ του φόνου στάθηκε η αφορμή για το στυγερό έγκλημα. Αφού τον έπνιξαν στον ύπνο του οι δύο γυναίκες κράτησαν το πτώμα του για δύο ημέρες στο σπίτι, στη συνέχεια επιχείρησαν να το κάψουν, αλλά λόγω της έντονης δυσοσμίας και του καπνού, φοβούμενες μην τις αντιληφθούν, το τεμάχισαν και το έριξαν στο ρέμα της Καλλιρρόης. Σήμερα το σπίτι δεν υπάρχει πια, καθώς στη θέση του έχει χτιστεί μία πελώρια πολυκατοικία χωρίς ενοίκους. Ο κ. Πέτρος, θαμώνας του καφενείου λίγο πιο κάτω, αποκαλύπτει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»: «Δεν έχει μείνει τίποτα από εκείνο το σπίτι των Αθανασόπουλων, αλλά κάποιοι ισχυρίζονται πως ακούγεται η φωνή του Αθανασόπουλου τρεμάμενη να ζητά από τη γυναίκα και την πεθερά του να του χαρίσουν τη ζωή. Εγώ δεν έχω ακούσει τίποτα. Αλλωστε τι να υπάρχει σε μια άδεια, σύγχρονη πολυκατοικία;».
Γιώργος Γερολυμάτος
"Ξαφνικά άρχισαν
να τρίζουν τα πατώματα"
Το βράδυ που τον στιγμάτισε περιέγραψε μιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Γερολυμάτος, φανερά επηρεασμένος από το συμβάν που του άλλαξε τη ζωή. «Ημουν 19 ετών όταν μαζί με φίλους από το συγκρότημα που διατηρούσα τότε αποφασίσαμε να επισκεφθούμε το περιβόητο στοιχειωμένο σπίτι στο Πικέρμι. Στην αρχή δεν πιστεύαμε όσα ακούγονταν και πήγαμε για να γελάσουμε, αλλά τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Αποφάσισα να μπω πρώτος στο σπίτι, σίγουρος πως δεν θα συνέβαινε τίποτα, όμως καθώς έμπαινα, στην εξώπορτα, ένιωσα ρίγος. Ξαφνικά άρχισε να κάνει κρύο και το σπίτι τρανταζόταν, ο φωτισμός έτρεμε και έπεσε βαθιά ομίχλη, σαν αυτή που βλέπουμε στις ταινίες θρίλερ -όμως ήταν αλήθεια. Αρχίσαμε να ακούμε κάτι να σέρνεται στο πάτωμα σαν λαμαρίνες. Τρομοκρατηθήκαμε τόσο πολύ, που φύγαμε τρέχοντας».
Ωστόσο, ο γνωστός τραγουδιστής δεν κατάφερε να ξεπεράσει όσα είχε βιώσει στη βίλα του Καλλέργη και αποφάσισε να το ψάξει περισσότερο. «Αν και στην αρχή δεν έλεγα σε κανέναν όσα είδα και άκουσα σε αυτό το σπίτι, σίγουρος πως δεν θα με πίστευαν, αποφάσισα να το ψάξω περισσότερο. Διάβασα βιβλία, είδα ταινίες με σχετικό περιεχόμενο και επέστρεψα στη Βίλα Καλλέργη μαζί με έναν γνωστό μου, που ήταν παραψυχολόγος, τον Γιώργο Δασκαλόπουλο. Οταν φτάσαμε στο σπίτι, στάθηκα αρκετά μέτρα μακριά -δεν ήθελα να το ξαναζήσω όλο αυτό. Εκείνος γύρισε ιδρωμένος, μου είπε ότι επικοινώνησε με δύο παιδικές ψυχές, όμως αργότερα εμφανίστηκε ένα ισχυρό πνεύμα, που δεν μπορούσε να το αντιμετωπίσει», μας αποκάλυψε ο Γιώργος Γερολυμάτος. Ο ίδιος σήμερα, έχοντας ταξιδέψει αρκετά αναζητώντας απαντήσεις στις παραφυσικές του ανησυχίες, καταλήγει: «Πιστεύω πως υπάρχουν εγκλωβισμένες ψυχές σε οικήματα. Το έζησα, το είδα. Τα φαντάσματα εμφανίζονται σε ειδικές περιπτώσεις, όχι πάντα, και είναι καλύτερο όσοι δεν γνωρίζουν να μην τα αμφισβητούν». Ο Γιώργος Γερολυμάτος δεν ήταν ο μόνος που έζησε αυτή την εμπειρία Ακόμα συζητείται στα κινηματογραφικά στέκια η απόδραση γνωστού σκηνοθέτη, στα μέσα της δεκαετίας του 80, από τη Βίλα Καλλέργη. Ο σκηνοθέτης, μόλις αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, ότι κάτι απόκοσμο συνέβαινε, έφυγε τρέχοντας και πηδώντας από τα παράθυρα