Σπονδές σε... δώδεκα θεούς
Eνα τριήμερο με χλαμύδες, τελετές, δημόσιες δεήσεις και διδασκαλία στη σκιά του Ολύμπου
Της Φαίδρας Μαυρογιώργη, εφημερίδα Παραπολιτικά
Χιλιάδες δωδεκαθεϊστές μαζεύτηκαν κάτω από τον Ολυμπο την προηγούμενη εβδομάδα για να γιορτάσουν τα Προμήθεια! Πρόκειται για την ετήσια γιορτή όλων όσοι λατρεύουν τους θεούς των αρχαίων Ελλήνων. Συγκεκριμένα, όπως καταγράψαμε στο ρεπορτάζ, αυτοί δεν είναι και λίγοι, αφού την περασμένη Πέμπτη 3.000 λάτρεις του Δωδεκάθεου κατέφθασαν από κάθε γωνιά της Ελλάδας στο Λιτόχωρο προκειμένου να δοξάσουν τη φύση και την αρχαία ελληνική κοσμοθεωρία.
Η ΓΙΟΡΤΗ. «Τα Προμήθεια είναι μια γιορτή ανάδειξης της ελληνικής κοσμοθεάσεως και μετράνε ακριβώς 19 χρόνια», δηλώνει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο ιδρυτής του εν λόγω θρησκευτικού κινήματος και υπεύθυνος της Επιτροπής των Ελλήνων Δωδεκαθεϊστών, Τρύφων Ολύμπιος, και εξηγεί: «Στην Ελλάδα εκτιμώ πως υπάρχουν περίπου 1.000.000 Δωδεκαθεϊστές. Πολλοί από αυτούς δεν έχουν εκδηλωθεί ακόμη ανοιχτά, αλλά θεωρώ πως μέσα στα επόμενα χρόνια οι άνθρωποι θα αρχίσουν να δείχνουν ανοιχτά τη λατρεία τους και την πίστη τους στον αρχαίο ελληνικό τρόπο ζωής». Ο κύριος Ολύμπιος ίδρυσε το δωδεκαθεϊστικό κίνημα «Ελλήνων Επιστροφή» το 1966. Από τότε μέχρι και σήμερα ο αριθμός των ανθρώπων που λατρεύουν τους θεούς του Ολύμπου έχει αυξηθεί εντυπωσιακά, ενώ πολλοί είναι αυτοί που έχουν στραφεί προς την αρχαία ελληνική φιλοσοφία.
ΘΥΣΙΕΣ. Βρεθήκαμε εκεί για να ζήσουμε από κοντά την αναβίωση του αρχαίου ελληνικού τρόπου ζωής και πραγματικά οι εικόνες που συγκεντρώσαμε είναι κάτι περισσότερο από εντυπωσιακές. Χιλιάδες κόσμου, ντυμένοι με χλαμύδες και φορώντας σανδάλια, προσέφεραν άνθη, γάλα και μέλι στους αρχαίους θεούς, ενώ ζευγάρια ένωσαν τις ζωές τους παίρνοντας την ευλογία του Δία!
Τα Προμήθεια διαρκούν τρεις ημέρες και περιλαμβάνουν δημόσιες δεήσεις, γάμους και τελετές ονοματοδοσίας, όπου οι λάτρεις των Δωδεκάθεου καθαρίζονται από το χριστιανικό τους όνομα και λαμβάνουν αρχαίο ελληνικό. Οι νεότεροι σε ηλικία κατασκηνώνουν στο Αλσος Προμηθέως, όπως ονομάστηκε από τους ίδιους το δασάκι που είναι λίγο πιο έξω από το Λιτόχωρο, ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μένουν σε ξενοδοχεία στα γύρω χωριά.
Η γιορτή ξεκίνησε με την τελετή έναρξης, όπου γίνεται η αφή της ιερής φλόγας. Οι παρευρισκόμενοι, μετά από μια τελετή που μοιάζει πολύ με αυτή της αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, παίρνουν το φως από τους βράχους του Ολύμπου και έπειτα ξεκινάει μια πομπή μέσα στο δάσος, που καταλήγει σε ένα σημείο το οποίο έχει ονομαστεί «Προμηθέας», προς τιμήν του μυθικού Προμηθέα. Η Πέμπτη θεωρείται ημέρα γνωριμιών. Ετσι, μετά την αφή της φλόγας, ξεκινάει μια φιλοσοφική συζήτηση με θέματα που αφορούν στους αρχαίους Ελληνες συγγραφείς και φιλοσόφους.
Την Παρασκευή, γύρω στις 7 το απόγευμα, έγινε μια παρουσίαση μέσα στο Λιτόχωρο που περιελάμβανε μια λαμπαδηδρομία, με σχεδόν όλους τους συμμετέχοντες να είναι ντυμένοι με αρχαίες ενδυμασίες, ενώ το δρώμενο έλαβε χώρα υπό τους ήχους τυμπάνων. Η λαμπαδηδρομία κατέληξε στο πάρκο του Λιτόχωρου, όπου υπάρχει ένα θεατράκι, και εκεί ξεκίνησαν οι τελετουργίες αφήγησης. Συγκεκριμένα, διαβάστηκαν τα δελφικά παραγγέλματα, τα οποία είναι οι υποθήκες που παρέδωσαν οι Επτά Σοφοί στις επερχόμενες γενιές (κάτι σαν εντολές για να είναι κάποιος ενάρετος πολίτης) και, αφού τελείωσαν, ακολούθησε ένα δρώμενο από το έργο του Αισχύλου «Ο Προμηθεύς», το οποίο κατέληξε με ζωντανή μουσική με αρχαία όργανα και τραγούδια-ύμνους προς τους θεούς.
Ο διονυσιακός χορός και οι... βαφτίσεις
Το Σάββατο έλαβε χώρα η κύρια εκδήλωση, η οποία διήρκεσε όλη την ημέρα. Το πρωί ξεκίνησαν οι τελετουργίες της Φύσης, στο ποτάμι Ενιπέα, που πηγάζει από την κορυφή του Ολύμπου. Ομάδες ανθρώπων συγκεντρώθηκαν στις πηγές και ύμνησαν τη Φύση και τον Ολυμπο. Την ίδια ώρα, στο κέντρο του άλσους διεξήχθησαν παρουσιάσεις αρχαίων διδασκαλιών. Διάφορες φιλοσοφικές ομάδες, για περίπου δύο ώρες, περιέγραφαν τη διδασκαλία τους, προσπαθώντας να προσηλυτίσουν μαθητές. Το απόγευμα, κατά τις 6, σειρά είχε το γεύμα. Το φαγητό που μοιράστηκε λέγεται κυκεώνας, μια συνταγή από την αρχαία Σπάρτη, και λίγο αργότερα παρουσιάστηκε η διαδρομή του ελληνικού πολιτισμού, από την εποχή του μύθου στην εποχή της φιλοσοφίας. Αργά το βράδυ ακολούθησε ο εκστατικός διονυσιακός χορός, με γκάιντες και πυρσούς, ενώ όλοι κρατούσαν κεριά.
Την Κυριακή σειρά είχαν οι γάμοι και οι βαφτίσεις. Σύμφωνα με τον Τρύφωνα Ολύμπιο, περίπου 80 άτομα κάθε χρόνο αλλάζουν όνομα. Πέρυσι αρχαίο ελληνικό όνομα απέκτησαν ένας Εσθονός και ένας Ισραηλινός, ενώ φέτος ένας από την Ολλανδία και ένας από τη Λατινική Αμερική. Στη συνέχεια διεξάγονται διάφορες φιλοσοφικές συζητήσεις και στο τέλος αποχαιρετιούνται όλοι, δίνοντας ραντεβού για του χρόνου.