Είναι το Ελληνικό το μεγαλύτερο εργοτάξιο της χώρας και πιθανώς της Ευρώπης, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση; Ή παραμένει ένα έργο σε επίπεδο εγκαινίων και φιέστας, όπως ισχυρίζεται η αντιπολίτευση; Η τελευταία, μάλιστα, απουσίασε από τα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, αποδίδοντας, έτσι, πολιτική και κομματική χροιά σε ένα γιγαντιαίο έργο που τόσο έχει ανάγκη η πρωτεύουσα, η χώρα μας.

Στο ερώτημα αν συντελείται έργο ή όχι στο Ελληνικό απαντούν τα «Π», τα οποία πραγματοποίησαν οδοιπορικό στο εργοτάξιο, το οποίο και παρουσιάζουν μέσα από φωτορεπορτάζ. Η αλήθεια είναι ότι ο περαστικός απέξω δεν αντιλαμβάνεται τίποτε για το τι συμβαίνει στο εσωτερικό του Ελληνικού. Δεν βλέπει και δεν αναγνωρίζει το κατασκευαστικό έργο που ήδη συντελείται. Καθώς, μάλιστα, η έκταση του ακινήτου είναι τεράστια, τα εργοτάξια που ήδη έχουν στηθεί ούτε «φαίνονται» ούτε «ακούγονται». Ακόμα και η σκόνη από τα μηχανήματα που «ροκανίζουν» τον ασφαλτοτάπητα του διαδρόμου προσαπογείωσης αεροπλάνων ή τα μπάζα κατεδαφιζόμενων κτιρίων δεν φτάνει στους περιοίκους.

«Σήμερα δεν εργάζονται πολλοί. Περίπου 500 άτομα. Διανύουμε ακόμη την εποχή των μηχανών και των υποδομών», λέει ο διευθυντής Λειτουργίας του Ακινήτου, Ευάγγελος Πέρπερας, και ένας από τους βαθύτερους γνώστες του έργου. Επίσης, αυτή την περίοδο δουλεύουν κατά κύριο λόγο οι μελετητές. Πάνω από 110 μελετητικά γραφεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό εκπονούν τις μελέτες των τεσσάρων ουρανοξυστών, του μεγάλου εμπορικού κέντρου, του πάρκου κ.ο.κ.

Νερό και ρεύμα

Κατασκευαστικά, όπως αναφέρουν τα στελέχη της Lamda Development, πρώτα πρέπει να μπουν τα δίκτυα νερού, ρεύματος, αποχέτευσης, ομβρίων κ.λπ., μετά οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια, οι πλατείες, τα πάρκα και στη συνέχεια να χτιστούν τα κτίρια. Σε αντίθεση, δηλαδή, με ό,τι συμβαίνει στις άλλες περιοχές της χώρας, όπου κάποιος χτίζει το σπίτι του και έχει έναν δρόμο δίπλα του, μια αποχέτευση και ένα δίκτυο ύδρευσης, εδώ δεν υπάρχει τίποτε και πρέπει να κατασκευαστούν εξαρχής. Με άλλα λόγια, στο Ελληνικό τώρα μπαίνουν τα θεμέλια μιας νέας πόλης που πρόκειται να χτιστεί. Ετσι, τα σκαψίματα για τη δημιουργία των υπόγειων δικτύων και δρόμων δεν είναι ορατά. «Οι πολίτες, αν δεν δουν γερανούς και κτίρια να βγαίνουν προς τα επάνω, δύσκολα πείθονται ότι γίνεται έργο», λέει η Μαρία-Χριστίνα Γρίβα, επικεφαλής Εταιρικών Σχέσεων της Lamda Development.

Δημιουργία δικτύων

Ετσι, πρώτιστα σήμερα συντελείται η δημιουργία των δικτύων και δευτερευόντως των δρόμων. Και το μεγαλύτερο δίκτυο που δημιουργείται σήμερα στο Ελληνικό είναι η ίδια η παράκαμψη και υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος, που ήδη έχει «κατέβει» περίπου 7 έως 10 μέτρα, ανάλογα με το σημείο που κοιτάζει ο επισκέπτης του εργοταξίου και σε μήκος έως 400 μέτρα και θα φτάσει στα 1.200 μέτρα.

Το παλιό δε κτίριο του Δυτικού Αερολιμένα -το γνωστό κτίριο της παλιάς Ολυμπιακής- σήμερα αποτελεί μια «τρύπα» στο Ελληνικό, ξενίζοντας κάπως όσους το έχουν «ζήσει» στο παρελθόν ή έχουν δει να ξεπροβάλει από αυτό η Γ. Βασιλειάδου στην ταινία «Η θεία από το Σικάγο». Ανάμεσα στα δίκτυα που δημιουργούνται τώρα στο Ελληνικό περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός καναλιού νερού μέσα στο ακίνητο. Το κανάλι αυτό θα λειτουργήσει με διττό σκοπό. Να μπορεί αφενός να εκτονώσει τη ροή του νερού στο ρέμα των Τραχώνων -προκειμένου να αποφευχθούν πλημμυρικά φαινόμενα-, αφετέρου να αποτελέσει ένα στοιχείο αναψυχής των επισκεπτών του πάρκου του Ελληνικού.

Το ρέμα των Τραχώνων «αγκαλιάζει» όλη τη δυτική πλευρά της έκτασης και ο νέος κλάδος που τώρα δημιουργείται ήδη έχει σκαφτεί σε βάθος 7 μέτρων. Επίσης, το πάρκο που πρόκειται να δημιουργηθεί δίπλα του και θα φτάνει μέχρι την ανατολική πλευρά του Ελληνικού είναι ένα από τα πρώτα έργα που είναι προγραμματισμένο να γίνουν κατά την πρώτη πενταετία. Κατασκευαστικά δεν θα είναι πολύπλοκο, αλλά περιλαμβάνει το βαρύ έργο της ανάταξης των εδαφών και της απομάκρυνσης και εμπλουτισμού εκατομμυρίων κυβικών μέτρων αδρανών υλικών που σήμερα είναι σπαρμένα σε περίπου 2.000 στρέμματα γης.

Κομπρεσέρ

Κινητά κομπρεσέρ έχουν κάνει «κόσκινο» μεγάλο μέρος των διαδρόμων προσαπογείωσης και στάθμευσης των αεροπλάνων. Επίσης, μεγάλος όγκος υπεδάφους σκάβεται, ανανεώνεται και εμπλουτίζεται, έτσι ώστε να μπορεί να αποτελέσει χώμα φύτευσης στο πάρκο. Επιπλέον, από αυτή την ανακύκλωση αδρανών υλικών (ασφαλτοτάπητες, τσιμέντο, μπάζα κ.λπ.) εργολάβοι διαφόρων έργων μέσα στο Ελληνικό αντλούν ανακυκλωμένα υλικά, όπως χώμα και χαλίκι, στις διάφορες κατασκευές. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούνται υλικά αλλά και κόστος αγοράς και μεταφοράς τους.

Παράλληλα, αποφεύγεται η κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους δρόμους γύρω από το ακίνητο του Ελληνικού. Υπό συγκρότηση είναι και δύο εργοστάσια παραγωγής τσιμέντου - το ένα θα το λειτουργήσει η Lafarge και το άλλο η Titan Cement. Ετσι, θα αποφευχθούν και οι μεταφορές τσιμέντου και μπετόν προς το ακίνητο για τις ανάγκες της κατασκευής των κτιρίων. Εκτός, όμως, των έργων των υποδομών, η Lamda Development στον έναν χρόνο που είναι μέσα στο Ελληνικό προώθησε δύο υπέργειες κατασκευές. Η πρώτη αφορά στο ένα από τα τρία διατηρητέα υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας, το γνωστό «Hangar C», το οποίο η Lamda Development ανακατασκεύασε πλήρως. Στόχος της ήταν να στεγάσει το Experience Park, έναν χώρο που αποτελεί το σημείο παρουσίασης και αναφοράς του συνολικού έργου που πρόκειται να συντελεστεί στο Ελληνικό τα επόμενα 15 χρόνια.

Απεικόνιση κτιρίων

Εκεί ο επισκέπτης μπορεί να δει την ολοκληρωμένη μακέτα του Ελληνικού, να ξεναγηθεί εικονικά στο πάρκο και την παραλία ή να δει, πάλι εικονικά, τη θέα από ένα διαμέρισμα στον ουρανοξύστη που πρόκειται να διατεθεί για κατοικίες. Στην πράξη, ψηφιακά Μέσα «ξεναγούν» τους επισκέπτες στο έργο που τώρα ξεκίνησε και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί σε 15 χρόνια. Η απεικόνιση των κτιρίων στη μακέτα που έχει δημιουργήσει η Lamda Development είναι περίπου αυτή που θα υπάρξει στην τελική μορφή.

«Δεν είναι απολύτως δεσμευτική, δεδομένου ότι το έργο είναι δυναμικό και θα μπορεί να εξελίσσεται με βάση τις φάσεις του έργου και τις νεότερες μελέτες», διευκρινίζει ο κ. Πέρπερας. Πάντως, ο επισκέπτης μπορεί να δει τη σημερινή αρχιτεκτονική λύση του νέου καζίνο, η οποία απέχει πολύ από εκείνη που είχε προταθεί από την MGE. Επίσης, στη μακέτα ο επισκέπτης μπορεί να δει την τελική μορφή του ουρανοξύστη πολλαπλών χρήσεων που θα χτιστεί στο βόρειο μέρος του ακινήτου ή την «πόλη» που θα στεγάσει τα κεντρικά γραφεία των τραπεζών Eurobank και Πειραιώς. Η δεύτερη υπέργεια κατασκευή, η οποία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, είναι το κτίριο των Ατόμων με Αναπηρίες (ΑΜΕΑ).

Σωματεία ΑΜΕΑ

Τα τέσσερα σωματεία ΑΜΕΑ που θα στεγαστούν στο νέο κτίριο στεγάζονταν μέχρι τώρα σε παλιές εγκαταστάσεις της πρώην αμερικανικής βάσης που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 1970. Η εταιρεία θα διαθέσει 15 εκατ. ευρώ προκειμένου να δημιουργήσει ένα κτίριο φιλοξενίας ΑΜΕΑ, το οποίο, όπως αναφέρει η Μαρία-Χριστίνα Γρίβα, θα είναι από τα πιο σύγχρονα του πλανήτη. Στο κτίριο αυτό σήμερα εργάζεται ο μεγαλύτερος αριθμός εργατών στο Ελληνικό, καθώς χτίζεται με πυρετώδεις ρυθμούς, προκειμένου να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους.

Όλα δείχνουν ότι στο Ελληνικό όχι μόνον έχουν μπει οι μπουλντόζες, αλλά πλέον συντελείται το μεγάλο έργο της θεμελίωσης μιας νέας πόλης. Και σήμερα μπορεί να εργάζονται 500 άτομα, του χρόνου όμως, όπως λέει ο κ. Πέρπερας, οι εργαζόμενοι θα είναι χιλιάδες, ενώ το 2024, αφού τελειώσουν τα έργα υποδομής, θα εργάζονται περισσότερα από 10.000 άτομα.

Δείτε τις φωτογραφίες των «Π»:


To πρώτο μεγάλο έργο υποδομής που εκτελείται είναι η υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος. Το βάθος της θα φτάσει τα 10 μέτρα -σχεδόν τρεις ορόφους βυθισμένους στη γη- και το μήκος της τα 1.600 μέτρα. Θα ξεκινά από το δυτικό όριο του ακινήτου και θα διανύει το μεγαλύτερο μέρος του. Στο σημείο που διακρίνεται έχει ήδη μπει το μπετόν πάνω στο οποίο θα τοποθετηθεί το νέο οδόστρωμα μαζί με τα απαραίτητα δίκτυα (απορροής υδάτων, φωτισμού κ.λπ.).


H ράμπα πρόσβασης των μηχανημάτων που «υπογειοποιούν» την Λ. Ποσειδώνος.

 
Μηχανήματα που «υπογειοποιούν» την Λ. Ποσειδώνος επί το έργον.


Το σημείο που βρίσκονταν το terminal της Ολυμπιακής ή αλλιώς  ο Τερματικός Σταθμός του Δυτικού Αερολιμένα του Ελληνικού. Η «τρύπα» οφείλεται στην υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος.


Στα πρώτα έργα υποδομής είναι η ανάπτυξη των δικτύων (ύδρευσης, αποχέτευσης, εξηλεκτρισμού). Στη φωτό διακρίνεται η τάφρος στην οποία θα τοποθετηθεί το καλώδιο υψηλής τάσης που θα φτάσει στο νέο υποσταθμό της ΔΕΗ που θα δημιουργηθεί μέσα στο Ελληνικό.


Το καλώδιο υψηλής τάσης με το οποίο θα ηλεκτροδοτηθεί η πόλη του Ελληνικού έχει ήδη φτάσει στο ακίνητο και αναμένει την εγκατάστασή του στην τάφρο που τώρα σκάβεται.


Μηχανήματα ανακύκλωσης αδρανών υλικών και μπαζών από τις κατεδαφίσεις κτιρίων στο Ελληνικό, επι το έργον. Η «δαγκάνα» τεμαχίζει τα μεγάλα κομμάτια, η «τσάπα» μεταφέρει τα υλικά στον «σπαστήρα» που με τη σειρά του τα τεμαχίζει σε διάφορα μεγέθη, έτσι ώστε να μπορούν να επαχρησιμοποιηθούν.


To κομπρεσέρ έχει «κόψει» μέρος του διαδρόμου προς-απογείωσης του πρώην ανατολικού αερολιμένα και τα υλικά αναμένουν τη δημιουργία ενός νέου σημείου ανακύκλωσης αδρανών υλικών. 


Σχεδόν όλα τα καθίσματα και τα τραπέζια στο εσωτερικό και το εξωτερικό χώρο  του Experience Park κατασκευάστηκαν από ανακυκλωμένα υλικά που αποσπάστηκαν από το Ελληνικό. Το ίδιο θα συμβεί με πολλά άλλα αντικείμενα σε πολλούς άλλους χώρους, αναψυχής, αθλοπαιδιών κ.λπ. που θα δημιουργηθούν στο Ελληνικό.


Tα γραφεία των μηχανικών στο εργοτάξιο που έχει στήσει η Avax. Η τελευταία έχει αναλάβει όλα τα έργα υποδομής στο Ελληνικό, συνολικού ύψους 250 εκατ. ευρώ.


Ολοκαίνουργα εργοταξιακά μηχανήματα στο Ελληνικό αναμένουν να πιάσουν δουλειά. «Πιθανώς να μην έχει ολοκληρωθεί ο εκτελωνισμός τους», λένε οι άνθρωποι της Lamda Development.


H αρχαιολόγος του Ελληνικού κάτι εντόπισε στην δημιουργία του ρέματος των Τραχώνων. Οι εργασίες σταμάτησαν μέχρι να αξιολογηθεί η παρατήρηση. Όπως αναφέρουν τα στελέχη του Ελληνικού, οποιαδήποτε τομή στο έδαφος μεγαλύτερη των 40 εκατοστών γίνεται απαραιτήτως συνοδεία αρχαιολόγων.


To πρώτο κτίριο που ολοκληρώθηκε στο Ελληνικό είναι το Experience Park. Στεγάστηκε σε ένα από τα τρία διατηρητέα υπόστεγα της πρώην Ολυμπιακής (Hangar C) και σε καθημερινή βάση, φιλοξενεί επισκέπτες απ’ ολόκληρη την Ελλάδα. Πλέον αποτελεί δημοφιλή προορισμό σχολείων και άλλων οργανωμένων εκδηλώσεων (π.χ. εκθέσεις).


Ο Γενικός Διευθυντής της Ελληνικόν Α.Ε., κ. Ευάγγελος Πέρπερας, με πολύ μεγάλη υπομονή απαντά στα ερωτήματα των «Π» για τα έργα που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στο Ελληνικό.

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 22 Οκτωβρίου 2022.
**Φωτογραφίες: Γιώργος Παπαδάκης