Επί επτάμισι ολόκληρες ώρες κατέθετε χθες στην ανακρίτρια Λάρισας ο 59χρονος Β.Σ., ο σταθμάρχης που λόγω ενός εγκληματικού λάθους έστειλε στο θάνατο 57 συνανθρώπους μας, προκαλώντας τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία που γνώρισε ποτέ η χώρα. Μετά το τέλος της μαραθώνιας απολογίας του και με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος.

Ο κατηγορούμενος χθες το πρωί πέρασε συντετριμμένος την πόρτα του ανακριτικού γραφείου. Με σκυφτό το κεφάλι, ο 59χρονος σιδηροδρομικός, που κρατείται από το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου, μπήκε με γρήγορα βήματα στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, προκειμένου να μην τον αντιληφθούν οι δημοσιογράφοι.

Νωρίς το πρωί

Η απολογία του είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει νωρίς το πρωί, όμως η διαδικασία διεκόπη προτού καν ξεκινήσει, λόγω ενός τεχνικού προβλήματος που παρουσιάστηκε στον υπολογιστή και τον εκτυπωτή της ανακρίτριας. Πέντε ώρες αργότερα, στις δύο το μεσημέρι, επέστρεψε στην ανακρίτρια, όπου επί ώρες μαζί με το δικηγόρο του προσπαθούσε να περιγράψει λεπτό προς λεπτό τι συνέβη το μοιραίο βράδυ, λίγο προτού στείλει στο θάνατο 57 συνανθρώπους μας. Σημειώνεται πως η αρχική απολογία του είχε προγραμματιστεί για το Σάββατο, ωστόσο έλαβε νέα προθεσμία για την Κυριακή, καθώς -σύμφωνα με το δικηγόρο του- προέκυψαν νέα στοιχεία που θα προστεθούν στη δικογραφία και είναι καθοριστικά για την υπόθεση.

Σε άσχημη κατάσταση

Ο Β.Σ. φέρεται να βρίσκεται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Αμέσως μετά τη σύλληψή του φέρεται να είχε ισχυριστεί πως είχε γυρίσει το κλειδί 118Α που άλλαξε την πορεία του τρένου, ωστόσο δεν ανταποκρίθηκε το αυτοματοποιημένο σύστημα. Στη συνέχεια, όταν ο ισχυρισμός του καταρρίφθηκε, παραδέχτηκε το εγκληματικό σφάλμα του και ανέλαβε το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, όπως φέρεται να είπε.

Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων και είναι κακουργηματικού χαρακτήρα. Με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως ισόβια. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζει κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό.


Συντετριμμένος

Σύμφωνα με το δικηγόρο του Στέφανο Παντζαρτζίδη, ο 59χρονος δηλώνει συντετριμμένος από την πρώτη στιγμή και αναλαμβάνει το μερίδιο της ευθύνης, στο βαθμό που του αναλογεί. Όπως είπε ο δικηγόρος του, όταν ο σταθμάρχης αντιλήφθηκε το φρικτό λάθος του ψέλλισε: «Έχω στις πλάτες μου το θάνατο 35 ανθρώπων». Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, συνάδελφος του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος ήταν μαζί του τις ώρες που ακολούθησαν τη σύγκρουση, κάνει λόγο για πανικό που κατέβαλε τον κατηγορούμενο.

Σύμφωνα με το συνάδελφο του σταθμάρχη: «Άρχισε να μπαινοβγαίνει στο σταθμαρχείο εμφανώς αγχωμένος, νευρικός, κάπνιζε μέχρι που άρχισαν να φτάνουν στο σταθμαρχείο της Λάρισας οι πρώτες πληροφορίες για τους νεκρούς. Όσο περνούσε η ώρα, αυξάνονταν οι πληροφορίες, αυξανόταν ο αριθμός των νεκρών, μέχρι που κάποια στιγμή, τις πρώτες πρωινές ώρες, γύρισε και μου είπε ότι “την πάτησα” προφανώς αντιλαμβανόμενος ότι έχει κάνει ένα τραγικό λάθος».


Πόσοι είχαν βάρδια;

Σημειώνεται πως μια σημαντική αποκάλυψη, που δίνει νέα διάσταση στην υπόθεση, έκανε στο Mega ο Αλέξης Κούγιας, δικηγόρος οκτώ οικογενειών θυμάτων. Σύμφωνα με το γνωστό ποινικολόγο, μέχρι και λίγη ώρα πριν από την πολύνεκρη τραγωδία, στη Λάρισα βρίσκονταν δύο σταθμάρχες. Μάλιστα, όπως είπε, στο σημείο, όταν άλλαζαν τα κλειδιά, θα έπρεπε να βρίσκεται και ο άλλος σταθμάρχης, ωστόσο είχε φύγει νωρίτερα για το σπίτι του. «Αυτός έφυγε 22.00 η ώρα για το σπίτι του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο γνωστός δικηγόρος. Άλλες πληροφορίες πάντως ανέφεραν ότι η βάρδια του δεύτερου σταθμάρχη ολοκληρωνόταν στις 11.00 το βράδυ. Η αμαξοστοιχία 62 ήταν προγραμματισμένη να φτάσει στη Λάρισα γύρω στις 10.30 το βράδυ, ωστόσο, η καθυστέρηση που σημειώθηκε στο Παλαιοφάρσαλο είχε ως αποτέλεσμα το τρένο να εμφανιστεί στο σταθμό λίγα λεπτά μετά τις 23.00, οπότε και είχε αναχωρήσει, χωρίς να το περιμένει, ο δεύτερος -εμπειρότερος- σταθμάρχης.


Σε αργία

Διαφορετική ήταν η πληροφορία που έδωσε, ωστόσο, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που τέθηκε σε αργία, ταυτόχρονα με τον κατηγορούμενο σταθμάρχη, μέχρι την πλήρη διαλεύκανση των αιτιών που οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία, αλλά και στην επιλογή του 59χρονου στη συγκεκριμένη θέση. Αυτό που είπε, σύμφωνα με το Open, είναι ότι βάσει του φύλλου μηνιαίων παρουσιών που έχει καταθέσει, στη νυχτερινή βάρδια έπρεπε να εργάζονται τρεις σταθμάρχες, με τους δύο να έχουν βάρδια 11 με 7 το πρωί. Αλλά ο δεύτερος σταθμάρχης, που ήταν πιο έμπειρος, δεν βρισκόταν, όπως καταγγέλλει ο επιθεωρητής, στη θέση του και μάλιστα έχει καταθέσει τα έγγραφα στον ανακριτή, αυτοβούλως, από την περασμένη Παρασκευή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μείνει μόνος ο σταθμάρχης της Λάρισας κι ενώ είχε μόνο λίγες ημέρες εμπειρία.

Επίσης, υποστήριξε ότι ευθύνες έχει και ο σταθμάρχης Νέων Πόρων, που ναι μεν είδε ότι κινούνται στην ίδια γραμμή στον πίνακα κυκλοφορίας, χωρίς όμως να σημάνει συναγερμό, ώστε να αντιληφθεί και ο σταθμάρχης της Λάρισας ότι έχει κάνει λάθος. Μάλιστα, το πρωί της επόμενης ημέρας ζήτησε να βγει σε αναρρωτική άδεια.

«Είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;»  

Οι συνομιλίες μεταξύ των μελών του πληρώματος της μοιραίας αμαξοστοιχίας 62 αλλά και του μηχανοδηγού με το σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος, εξαιτίας εγκληματικών λαθών, τους οδήγησε με μαθηματική ακρίβεια στον όλεθρο, προκαλούν ανατριχίλα. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει γίνει απολύτως σαφές μεταξύ ποιων ακριβώς γίνεται ο διάλογος, καθώς -σύμφωνα με πληροφορίες- την ερώτηση «Βασίλη, φεύγω;» δεν την κάνει ο οδηγός του Intercity, αλλά ο μηχανοδηγός ενός τοπικού συρμού.

Ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας 62 επικοινωνεί λίγο πριν από την αναχώρηση από το σταθμό με μέλος του πληρώματος:
- Παναγιώτη, είσαι έτοιμος πίσω;
- Πίσω έτοιμος από επιβάτες, προϊστάμενε.
- 62, κλείσε πόρτες, είμαστε έτοιμοι.

Στη δεύτερη συνομιλία ακούγεται ο σταθμάρχης να δίνει την εντολή στον κλειδούχο να μη γυρίσει το κλειδί, καθώς στη γραμμή αναμενόταν το τοπικό τρένο, το 1564, το οποίο έφτασε στο σημείο από τη γραμμή της καθόδου. Στη συνέχεια δίνει εντολή στο τοπικό τρένο, που έχει ήδη κάνει τη μανούβρα και έχει μπει στην ευθεία της ανόδου προς τον επόμενο σταθμό των Νέων Πόρων, να αναχωρήσει χωρίς να γυρίσει το κλειδί της διαγωνίου. Ίδια εντολή δίνει και στη μοιραία αμαξοστοιχία. Απορημένος ο μηχανοδηγός του τοπικού τρένου, τον ρωτά: «Τι να κάνει το 62;» καθώς προφανώς, επειδή το Ιntercity μπορούσε να φτάσει σε ταχύτητα τα 160 χλμ. την ώρα, θα υπήρχε φόβος πρόσκρουσης με τον προπορευόμενο συρμό.

Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό τι απάντησε ο σταθμάρχης, ωστόσο η μοιραία αμαξοστοιχία βρέθηκε ξαφνικά στην αντίθετη γραμμή.

Πληροφορίες του Alpha αναφέρουν ότι ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 62 αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ρώτησε τον σταθμάρχη: «Είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;» αλλά ο σταθμάρχης δεν έδωσε απάντηση. Τουλάχιστον, μέχρι το σημείο που έχει αναλυθεί το υλικό από τις ενδοεπικοινωνίες.

«Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο»

Όπως έγινε γνωστό, δεκαεπτά λεπτά πριν από τη μοιραία σύγκρουση, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων είχε ενημερώσει το συνάδελφό του μέσω ασυρμάτου για την εμπορική αμαξοστοιχία που ήταν στη γραμμή καθόδου. Η επικοινωνία έγινε στις 23.04 το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου. Ο σταθμάρχης Λάρισας ενημερώνεται πως η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκινά από το σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Αθήνα. Ένα λεπτό πριν είχε αναχωρήσει και η επιβατική αμαξοστοιχία από τη Λάρισα. Επί δεκαεπτά ολόκληρα λεπτά τα δύο τρένα βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης.

Η απάντηση του σταθμάρχη ήταν «ΟΚ, ελήφθη αυτό, καλώς...», χωρίς να κάνει το παραμικρό ώστε να αποφευχθεί η μετωπική σύγκρουση. Όταν έμαθε για το φρικτό δυστύχημα, σύμφωνα με το Star, o 59χρονος φέρεται να είπε μουδιασμένος σε συνάδελφό του από το σταθμό στον Παλαιοφάρσαλο: «Έχω σύγκρουση» και όταν εκείνος τον ρώτησε τι έκανε, η απάντησή του ήταν ανατριχιαστική: «Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι».

Κατά τύχη δεν είχαμε εκατόμβη νεκρών

Μία ακόμη είδηση που είδε το φως της δημοσιότητας προκάλεσε τρόμο, καθώς το βράδυ της μοιραίας Τρίτης κατά τύχη στη θέση του εμπορικού τρένου δεν βρισκόταν συρμός του προαστιακού. «Ήταν καθαρά συμπτωματικό το ότι μπροστά ήταν η εμπορική αμαξοστοιχία και όχι ο προαστιακός που ακολουθούσε. Ήταν ζήτημα μιας καθυστέρησης λίγων λεπτών... Δεν θέλω να σκέφτομαι τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν είχαμε σύγκρουση δύο επιβατικών. Είναι -ούτως ή άλλως- ασύλληπτο αυτό που έχει συμβεί για όλη την Ελλάδα» αποκάλυψε ένας από τους μηχανοδηγούς της Λάρισας, ο Γιώργος Μανώλης.


*Δημοσιεύτηκε στην On Time στις 6 Μαρτίου 2023.