Το ναυάγιο με το αλιευτικό σκάφος που αναποδογύρισε στα ανοιχτά της Πύλου ενεργοποίησε από νωρίς το πρωί τους ελληνικούς μηχανισμούς διάσωση, που προσπαθούν με οργανωμένες επιχειρήσεις να διασώσουν τους μετανάστες που επέβαιναν στο σκάφος που μετέφερε μετανάστες από τη Λιβύη.  

Από τις πρώτες πρωινές ώρες εξελίσσεται μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες με μετανάστες στα νερά της Μεσογείου. Τουλάχιστον 79 άνθρωποι έχουν εντοπιστεί μέχρι στιγμής νεκροί και 104 άνθρωποι έχουν διασωθεί, με καταγωγή κατά κύριο λόγο από το Πακιστάν, την Αίγυπτο και τη Συρία.

Οι έρευνες συνεχίζονται, με τις Αρχές να ερευνούν τα αίτια που οδήγησαν στην πολύνεκρη αυτή τραγωδία.

Το επικρατέστερο σενάριο για τη βύθιση του αλιευτικού είναι πως εμφάνισε μηχανική βλάβη. Τότε οι μετανάστες αγχώθηκαν με αποτέλεσμα να υπάρξει απότομη μετατόπιση βάρους και τελικά να βυθιστεί.

«Πήγαν όλοι οι μετανάστες από την μία πλευρά, γιατί αγχώθηκαν ίσως και αναποδογύρισε. Φανταστείτε ένα σκάφος περίπου 25-30 μέτρα. Σύμφωνα με αυτά που λένε, οι μετανάστες είναι γύρω στα 700 και παραπάνω άτομα» ανέφερε στέλεχος του Λιμενικού Σώματος κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.



Ακόμα ένα πιθανό σενάριο είναι οι δουλέμποροι να προσπάθησαν να μετακινήσουν μεγάλο μέρος των μεταναστών από το κατάστρωμα ώστε να μην είναι ορατοί και έτσι φαίνεται ότι υπήρξε μετατόπιση του βάρους με αποτέλεσμα το σκάφος να ανατραπεί και να βάλει γρήγορα νερά.

«Έχουμε πληροφορίες από το πρωί που συζητάμε με το λιμεναρχείο εδώ με τις υπηρεσίες, ότι είναι μεγάλος ο αριθμός, που επέβαιναν πάνω στο ψαροκάικο αυτό. Πρέπει να πούμε, ότι ήταν 30 μέτρα μόνο, οπότε αντιλαμβάνεστε πόσος κόσμος ήταν πάνω σε πάρα πολύ μικρό χώρο» αναφέρει ο Διοικητής 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, Γιώργος Καρβέλης.



Σύμφωνα με όσα δήλωσαν στις Αρχές διασωθέντες μετανάστες, στο σκάφος υπήρχαν επίσης γυναίκες και παιδιά, τα οποία οι διακινητές κλείδωσαν στο αμπάρι. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχουν εντοπιστεί, ενώ και οι 104 διασωθέντες αλλά και οι νεκροί είναι όλοι άντρες. Παράλληλα, τρία άτομα έχουν προσαχθεί με την υποψία πως πρόκειται για διακινητές. Σύμφωνα με όσα μετέδωσε ο ΣΚΑΪ, οι Αρχές κατέληξαν στα τρία αυτά άτομα καθώς όπως φαίνεται ήταν οι πιο χαλαροί και λιγότερο ταλαιπωρημένοι από τους διασωθέντες. 

6.500 δολάρια το κεφάλι και χωρίς σωσίβια

Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που ήρθαν στην δημοσιότητα λίγο πριν τη βύθισή του σκάφους, οι μετανάστες ταξίδευαν στοιβαγμένοι στο παλιό αλιευτικό σκάφος και χωρίς να φορούν σωσίβια κάτι που συνηθίζεται για εξοικονόμηση χώρου. Σύμφωνα με πληροφορίες, που μετέδωσαν τα ελληνικά μμε, το ποσό που είχαν πληρώσει οι μετανάστες στους διακινητές για το ταξίδι αυτό ήταν 6.500 δολάρια ο καθένας.

Το χρονικό


Όλα ξεκίνησαν το μεσημέρι της Τρίτης, όταν αεροσκάφος της FRONTEX εντόπισε το αλιευτικό να πλέει σε διεθνή ύδατα χωρίς να ζητεί βοήθεια. Λίγο αργότερα το σκάφος γίνεται αντιληπτό και από ελικόπτερο του Λιμενικού. Το Λιμενικό απευθύνει εκκλήσεις για βοήθεια προς το αλιευτικό ωστόσο, οι επιβαίνοντες αρνούνται τη βοήθεια.

Το απόγευμα της Τρίτης φορτηγό πλοίο πλησιάζει επίσης το σκάφος με τους μετανάστες οι οποίοι δέχονται το φαγητό, αλλά και πάλι αρνούνται τη βοήθειά τους. Στη συνέχεια, ακόμα φορτηγό τους προσεγγίζει αρνούμενοι ωστόσο τόσο τη βοήθειά όσο και φαγητό. Τη νύχτα παράκτιο περιπολικό του λιμενικού προσεγγίζει και πάλι το αλιευτικό και επιβεβαιώνει την ύπαρξη μεγάλου αριθμού μεταναστών στο κατάστρωμα. Το περιπολικό παραμένει δίπλα στο αλιευτικό όσο εκείνο συνεχίζει το ταξίδι του. Ωστόσο, τις πρώτες πρωινές ώρες το αλιευτικό ανατρέπεται και τελικά βυθίζεται παρασύροντας στο θάνατο δεκάδες μετανάστες.

Το χρονικό σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας

Τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας έχουν ως ακολούθως:

-Χθες το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

-Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.

-Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.

-Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.

-Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.

-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.

-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

-Άμεσα το πλωτό του Λ. Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα.

-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης.


ap23165535934965
pylos2
ap23165624277318
ap_metanastes