Ένας  αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας, των μέσων του 4ου αι. π.Χ., με θέμα τα ελευσίνια μυστήρια, επωλήθη σήμερα από τον Οίκο ?ημοπρασιών Κρίστι'ς στο Λονδίνο.. Όπως αναφέρει ο συγγραφέας κ. Βασίλης Λεκάκης, " Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, αν και το ήξερε, δεν έκανε καμμιά ενέργεια να προστατέψει ως είχε καθήκον, την κληρονομιά των Ελλήνων".

Η εμπρόσθια όψη αυτού του έργου τέχνης, απεικονίζει μια σκηνή από τα Ελευσίνια Μυστήρια! Κεντρική μορφή είναι ο μακρυκόμμης Ίακχος που σε  κάθε χέρι του κρατά από μια αναμμένη τελετουργική δάδα. 

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ

Σύμφωνα με τον κ. Λεκάκη, ο οίκος Κρίστι'ς που το ξεπούλησε λέει ότι ανήκε στην συλλογή του Robert Forrer, ενός Ελβετού αρχαιολόγου, ιστορικού τέχνης, συλλέκτη, συντηρητή έργων τέχνης, συγγραφέα, αλλά και εμπόρου τέχνης! Ήταν επίσης επιμελητής του Αρχαιολογικού Μουσείου Στρασβούργου. 


Ίακχος, ο τρίτος ?ιόνυσος

"Ο Ίακχος ήταν ο «τρίτος ?ιόνυσος», γι' αυτό και έμεινε ως επίθετο του θεού ?ιονύσου και μάλιστα το κρυφό του, αυτό που δεν έπρεπε κανείς να εκφέρει οποτεδήποτε και για οιονδήποτε λόγο. Η γνώση της κρυφής μαγικής δυνάμεως του ονόματος αντιγράφηκε από τον χριστιανισμό, στον παράμυθο των ?έκα Εντολών του, που λέει «ου λήψει το όνομα Κυρίου του Θεού σου επί ματαίω». Γι' αυτό και εν τέλει, το όνομα του Ιάκχου έμεινε συντετμημένο, ως επιφώνημα, «ιχ», «αχ» (< ίακχε="" βάκχε)",="" αναφέρει="" ο="" κ.="">

Όπως επισημαίνει, η ελευσίνια λατρεία, επέρασε και στην πόλη των Αθηνών. Έτσι η 19η Βοηδρομιώνος ονομαζόταν «`Ιακχος ημέρα» και εορταζόταν με λαμπρό πανηγύρι. "Την ημέρα εκείνη έπαιρναν από το Ιακχείον (τον ναό του Ιάκχου εν Αθήναις) το ξόανο του θεού και το επήγαιναν στην Ελευσίνα εν πομπή. Ο επί κεφαλής της πομπής ονομάζετο «ιακχαγωγός». Αυτός κρατούσε το ιερό ξόανο. Ακολουθούσαν, σε διαφορετικές ομάδες, οι άνδρες και οι γυναίκες. Στην Ελευσίνα οδηγούσαν το ξόανο του Ιάκχου με αναμμένες δάδες μέσα στον ιερό ναό", υπογραμμίζει.

Πηγή: Εφημερίδα "Χρόνος"