Νέες ορολογίες σε ένα άναρχο τοπίο με πολλές «γκρίζες» περιοχές. Οι αποκαλούμενοι influencers, οι νέες διασημότητες της εικονικής-διαδικτυακής πραγματικότητας, σήμερα έχουν γίνει μέλη των οικογενειών μας, καθημερινοί επισκέπτες στο σπίτι μας, διαμορφώνοντας καθοριστικά και την καταναλωτική μας συμπεριφορά.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο τζίρος του εμπορίου στο κανάλι των social media το 2022 άγγιξε στη χώρα μας το 1,15 δισεκατομμύριο ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 74,2%!

Η επιδραστικότητα των Ελλήνων influencers στο «χρηματιστήριο αξιών» του διαδικτύου έχει, τα τελευταία χρόνια, ανέβει κατακόρυφα. Είναι χαρακτηριστικό πως, μεσοσταθμικά, ένα story κοστολογείται περίπου 1.000 ευρώ, ένα απλό post 4.000-5.000 ευρώ, αν, δε, συνοδεύεται από βίντεο η τιμή του ανεβαίνει στα 6.000 ευρώ, ενώ αν ο influencer διοργανώσει από την προσωπική του σελίδα έναν διαγωνισμό με δώρο (giveaway), τότε θα πληρωθεί τουλάχιστον με 7.000 ευρώ.

Διαβάστε ακόμα: Influencers: «Χρυσάφι» στα πόδια τους – Τα έσοδα των πιο διάσημων παραγωγών περιεχομένου

Το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να βάλει τάξη

Σε αυτό το πεδίο, λοιπόν, το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να βάλει τάξη. Ξεκινά εντατικούς ελέγχους των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με σκοπό την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

Όπως αναφέρει στην «Απογευματινή» ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, «είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουν και οι influencers ότι αποτελούν, στην ουσία, εμπόρους, από τη στιγμή που πωλούν προϊόντα στους καταναλωτές -απευθείας ή μέσω άλλων- και θα πρέπει και στην περίπτωσή τους να τηρείται η καταναλωτική νομοθεσία».

Οι συγκεκριμένοι προβεβλημένοι χρήστες των social media αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο για τις επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αντιληφθεί την παρέμβασή τους στο νεανικό, κυρίως, κοινό, και φροντίζουν να κλείνουν μαζί τους μικρές ή και μεγαλύτερες συμφωνίες για την προβολή του προϊόντος ή της υπηρεσίας που παρέχουν. «Στην ουσία, οι influencers κάνουν αυτό που έκανε παλιά η διαφήμιση στα ΜΜΕ», εξηγεί στην «Απογευματινή» ο σύμβουλος διαδικτυακού marketing, Στέλιος Στυλιανίδης, ο οποίος προσθέτει ότι ανεπιφύλακτα συστήνει στις επιχειρήσεις-πελάτες του να συνάψουν μια τέτοια συνεργασία. «Βέβαια», παραδέχεται, «υπάρχουν πολλές γκρίζες περιοχές, όπως: ποιος είναι αυτός που θα παίξει τον ρόλο του influencer, πώς αμείβεται, τι είδους συμφωνία έχει κάνει με τον επιχειρηματία, τι παραστατικά “κόβονται”. Αυτές είναι οι πτυχές που θα πρέπει να μπουν σε τάξη».

Διαβάστε ακόμα: ΑΑΔΕ: Στο στόχαστρο τα "μαύρα" εισοδήματα των influencers

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, οι έλεγχοι θα είναι πανευρωπαϊκοί, ενώ θα χρησιμοποιηθούν εξελιγμένα μέσα, ακόμη και τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να ελεγχθούν με πληρότητα οι πρακτικές που ακολουθούνται: «Για παράδειγμα, ένας influencer που προωθεί ένα link, από το οποίο ο ακόλουθός του θα αγοράσει ένα προϊόν, οφείλει να ακολουθεί τους κανόνες που διέπουν όλα τα e-shop», λέει ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο οποίος ξεκαθαρίζει ότι θα «χτενιστούν» οι λογαριασμοί και για τυχόν φαινόμενα παραπλανητικής διαφήμισης. Δεν είναι, όμως, η πρώτη φορά που οι influencers περνούν από... εξετάσεις. Από το καλοκαίρι η ΑΑΔΕ πραγματοποιεί εντατικούς ελέγχους στις συναλλαγές τους με τις επιχειρήσεις, ενώ έχουν επιβληθεί βαριά πρόστιμα. Χαρακτηριστική περίπτωση η δημοφιλής influencer που υπέστη έλεγχο για την τελευταία διετία της δραστηριότητάς της και διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση αποδείξεων και παραστατικών. Η επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις για φορολογία εισοδήματος και ΦΠΑ, με το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις να φθάνει στα 270.000 ευρώ, ενώ ο φορολογικός έλεγχος συνεχίζεται και σε επόμενες χρήσεις.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή