Ψυχολόγους στα σχολεία τοποθετεί το υπουργείο Παιδείας, προκειµένου να αντιµετωπίσει τα φαινόµενα βίας και να βοηθηθούν µαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί πάνω στα θέµατα του σχολικού εκφοβισµού, αλλά και της σεξουαλικής παρενόχλησης, µετά τα αλλεπάλληλα κρούσµατα που σηµειώνονται τα τελευταία χρόνια, όπως στην πρόσφατη περίπτωση του γυµναστή στον Ασπρόπυργο.


Το σχέδιο του υπουργείο Παιδείας 

Η «Απογευματινή» της Κυριακής αποκαλύπτει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που ξεκινάει τη «θωράκιση» των σχολείων µε ειδικούς επιστήµονες από τα Επαγγελµατικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τα Πρότυπα Επαγγελµατικά Λύκεια (ΠΕΠΑΛ).

Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, το αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα θα ανακοινώσει τη λειτουργία πλατφόρµας στην οποία θα µπορεί ο µαθητής να αναφέρει περιστατικά βίας, αλλά και µια συνολική στρατηγική για το θέµα της ενδοσχολικής βίας σε επίπεδο εθνικής ενηµέρωσης. Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρµα, η οποία θα λειτουργεί µε ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «∆ιόφαντος», πρόσβαση θα έχουν µόνο οι µαθητές και οι γονείς.

Οι µαθητές θα µπορούν να υποβάλλουν ανώνυµες ή και επώνυµες καταγγελίες, ενώ οι γονείς θα υποβάλλουν µόνο επώνυµες καταγγελίες. Αποδέκτες των αναφορών αυτών θα είναι ο διευθυντής του σχολείου και ένας εκπαιδευτικός για τα ∆ηµοτικά, ενώ στη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση ο διευθυντής συνεπικουρείται από έναν σύµβουλο σχολικής ζωής, που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση κρίσεων και την πρόληψη κάθε είδους αντικοινωνικών συµπεριφορών. Για περιστατικά εκφοβισµού και ενδοσχολικής βίας σε επίπεδο ∆ιεύθυνσης Εκπαίδευσης αρµόδιες θα είναι οι τετραµελείς οµάδες δράσης που θα συσταθούν και στις οποίες θα µετέχουν ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί.


Ψυχολόγοι στα σχολεία

Σε ό,τι αφορά τα σχολεία, ήδη απασχολούνται 3.200 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, προκειµένου να επισκέπτονται µία φορά την εβδοµάδα κάθε σχολείο της αρµοδιότητάς τους.

Με βάση το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, οι αρµόδιοι των Κέντρων ∆ιεπιστηµονικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης θα µπορούν να παρεµβαίνουν άµεσα, µε επιτόπια παρουσία στα σχολεία. Oι ειδικοί υπογραµµίζουν ότι σε περιπτώσεις σχολικής βίας τα παιδιά αυτά χρειάζονται ειδική στήριξη, ώστε να έχουν κοντά τους ανθρώπους που να γνωρίζουν πώς θα το χειριστούν. Και τονίζουν ότι, εκτός από την ασφάλεια του ίδιου του παιδιού, πρέπει να εστιάσουµε και στην ασφάλεια των συµµαθητών και των εκπαιδευτικών.

Για τον λόγο αυτόν, σύµφωνα µε το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που ξεκινάει από τη φετινή σχολική χρονιά και αφορά έως το σχολικό έτος 2026- 2027, καθορίζονται τα καθήκοντα και οι αρµοδιότητες των ψυχολόγων στα ΕΠΑ.Λ. και τα ΠΕΠΑΛ. Ειδικότερα, η απόφαση ορίζει ότι οι ψυχολόγοι προσλαµβάνονται στο πλαίσιο του προγράµµατος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.» και ειδικότερα της πράξης «Υποστήριξη εγγραµµατισµών και κοινωνικοσυναισθηµατικής ανάπτυξης µαθητών Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης». Ο διευθυντής κάθε σχολείου στο οποίο τοποθετείται ο ψυχολόγος οφείλει να λάβει µέριµνα, ώστε να εξασφαλίσει ιδιαίτερο χώρο για την άσκηση των καθηκόντων του ψυχολόγου, που να εξασφαλίζει την ιδιωτικότητα των συναντήσεων, µε δυνατότητα αποθήκευσης και φύλαξης των αρχείων.


Τα καθήκοντα

Ειδικότερα, ο ψυχολόγος που απασχολείται στο πλαίσιο του προγράµµατος:

1. Παρέχει ψυχολογική υποστήριξη σε µαθητές, οι οποίοι είτε µε δική τους πρωτοβουλία είτε κατόπιν παρότρυνσης των καθηγητών τους διατυπώνουν σχετικό αίτηµα. Καλύπτει τα αιτήµατα των µαθητών της Α' τάξης ΕΠΑ.Λ. και ΠΕΠΑΛ, ανταποκρινόµενος και σε ανάγκες µαθητών άλλων τάξεων. Σε περίπτωση που κρίνει ότι χρειάζεται ψυχοθεραπευτική παρέµβαση, παραπέµπει τον µαθητή -συνεργαζόµενος µε τους γονείς του- σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας της ευρύτερης κοινότητας.

2. Ευαισθητοποιεί τον Σύλλογο ∆ιδασκόντων σε θέµατα δυναµικής της οµάδας-τάξης, επικοινωνίας µε τους µαθητές, καθώς και σχέσεων λειτουργικής συνεργασίας στη σχολική κοινότητα, µέσω εισηγήσεων, βιωµατικών σεµιναρίων, οµαδικής συµβουλευτικής και, βεβαίως, προσωπικών συναντήσεων ψυχικής ενδυνάµωσης.

3. Ενηµερώνει, συµβουλεύει και υποστηρίζει τους γονείς σχετικά µε θέµατα εφηβείας και σχέσεων στην οικογένεια σε επίπεδο ατοµικών συνεδριών, οµάδων σχετικού ενδιαφέροντος, σχολών γονέων και ειδικών εκδηλώσεων.

4. Σχεδιάζει, οργανώνει και υλοποιεί προγράµµατα πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας, συνεργαζόµενος µε τους υπεύθυνους για την παιδαγωγική καθοδήγηση και τη συµβουλευτική υποστήριξη του σχολείου, σχετικούς αρµόδιους φορείς και υπηρεσίες.

5. Συµβάλλει στη δικτύωση του σχολείου µε άλλα σχολεία.

6. Υποβάλλει τελική έκθεση στο τέλος της σχολικής χρονιάς, όπου περιγράφονται όλες οι δράσεις τις οποίες έχει οργανώσει, όλες οι ενηµερώσεις - επαφές που έχουν γίνει, καθώς και όλες οι πράξεις στις οποίες έχει προβεί, τηρώντας το απόρρητο και σεβόµενος τα προσωπικά δεδοµένα των µαθητών ή των εκπαιδευτικών. Η έκθεση αυτή σκοπό έχει να προσδίδεται συνέχεια στο έργο που επιτελείται από τον εκάστοτε ψυχολόγο και να αποτελεί µια σύνδεση µε την επόµενη σχολική χρονιά για τον ψυχολόγο που θα προσληφθεί, σε περίπτωση που πρόκειται για διαφορετικά άτοµα. Η έκθεση υποβάλλεται στον διευθυντή του ΕΠΑ.Λ. ή του ΠΕΠΑΛ και παραδίδεται από αυτόν στον ψυχολόγο που θα αναλάβει καθήκοντα την επόµενη σχολική χρονιά.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής