Τα πρώτα συμπεράσματα από το αεροπορικό συμβάν στην Κύπρο
Τι συνέβη με το μοιραίο δικινητήριο Diamond DA42
Οι δύο νεκροί επιβαίνοντες του μοιραίου δικινητήριου Diamond DA42, που κατέπεσε και συνετρίβη στη θάλασσα στα ανοικτά της Λάρνακας και η ταχεία και άμεση ανεύρεση και περισυλλογή τους από τις αρμόδιες αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας, κατέδειξε μία άλλη πτυχή, εξαιρετικώς ενδιαφέρουσα, αν αναλογιστεί κανείς τα υπάρχοντα- υπαρκτά προβλήματα και προσκόμματα που δημιουργεί η ’γκυρα στην περιοχή.
Ότι το σύστημα ερεύνης και διασώσεως (SAR) της Κύπρου λειτουργεί με εξαιρετικό τρόπο καθώς και ότι οι συνεχείς ασκήσεις που πραγματοποιούνται στην περιοχή «πιάνουν τόπο» κατά το κοινώς λεγόμενο. Η τελευταία είχε πραγματοποιηθεί μόλις την περασμένη Τρίτη (Κύπρος-Ισραήλ) και η προτελευταία πριν από 10 ημέρες (Κύπρος ΗΠΑ).
Το τραγικό περιστατικό της περασμένης Τετάρτης, που πιθανότατα οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα του αεροσκάφους, το οποίο οδήγησε στην πτώση του στη θάλασσα, καθώς υπάρχει συμφώνως με τις πληροφορίες - καταγεγραμμένη συνομιλία του πιλότου με τον πύργο ελέγχου στον οποίο ανακοίνωσε την εμφάνιση βλάβης και την επιστροφή του για προσγείωση, κατέδειξε δύο πράγματα: 1)Την αναγνώριση Κέντρου Συντονισμού Ερεύνης Διασώσεως (ΚΣΕΔ) ως μοναδικού αρμόδιου συντονισμού ερευνών SAR για συμβάντα εντός του FIR Λευκωσίας. 2)Την αποτελεσματικότητα και πολύ καλό συντονισμό των συμμετεχουσών δυνάμεων από διάφορες χώρες.
Πιο συγκεκριμένα. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΚΣΕΔ, το ίχνος του αεροσκάφους απωλέσθηκε από τα ραντάρ της Πολιτικής Αεροπορίας σε απόσταση 45 ναυτικών μιλίων νοτίως της Λάρνακος. Αμέσως ελικόπτερο και τρία σκάφη της Λιμενικής Αστυνομίας και του Κυπριακού Ναυτικού ξεκίνησαν έρευνες. Επιπροσθέτως, δόθηκε εντολή στο δεξαμενόπλοιο Spirit of Piraeus, που έπλεε πολύ κοντά στο τελευταίο στίγμα που έδωσε το αεροσκάφος, να κινηθεί προς το σημείο αυτό προκειμένου να παράξει κάθε δυνατή βοήθεια. Ακόμα στην ευρύτερη περιοχή βρέθηκαν δύο πολεμικά πλοία που συμμετείχαν στη δύναμη του ΟΗΕ για το Λίβανο (UNIFIL), μεταξύ των οποίων και η πυραυλάκατος του Ελληνικού ΠΝ, η ΤΠΚ «ΚΑΛΑΒΟΥΔΗΣ», που τέθηκαν υπό τον πλήρη επιχειρησιακό έλεγχο του ΚΣΕΔ για ενεργό συμμετοχή στις έρευνες.
Στη διάρκεια της νύκτας, στην επιχείρηση SAR, εκτός από τα προαναφερθέντα αεροναυτικά μέσα, συμμετείχαν επίσης δύο ελικόπτερα CH-53 και δύο αεροσκάφη C-130 της Ισραηλινής Αεροπορίας, καθώς και η γερμανική φρεγάτα BRAUNSCHWEIG (F-260) και η βραζιλιάνικη φρεγάτα CONSTITUICAO (F-42), με το οργανικό της ελικόπτερο τύπου Lynx. Το ισραηλινό αεροσκάφος C-130 πραγματοποιούσε συνεχείς ρίψεις φωτιστικών βομβών ώστε να βοηθήσει τα πλωτά μέσα που συμμετείχαν στην έρευνα για τον εντοπισμό του αεροσκάφους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι προσήλθε στο ΚΣΕΔ στη Λάρνακα ο Υπουργός Αμύνης της Κύπρου Χριστόφορος Φωκαΐδης, προκειμένου να ενημερωθεί προσωπικά για τις έρευνες, και ο οποίος εξέφρασε τη θλίψη του για τον χαμό των δύο επιβαινόντων του αεροσκάφους. «Αυτή την στιγμή η σκέψη μας είναι με τους συγγενείς των δύο μελών του πληρώματος. Δυστυχώς, τα νέα δεν είναι καλά, έχουν ανευρεθεί ανθρώπινοι σοροί στον τόπο του ατυχήματος και μεταφέρονται αυτή την στιγμή στην Λεμεσό προκειμένου να ταυτοποιηθούν» δήλωσε χαρακτηριστικώς.
Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης