Το ηµερολόγιο έγραφε 28 Φεβρουαρίου 2023, όταν στις 23.21 δύο αµαξοστοιχίες συγκρούστηκαν πάνω στη σιδηροδροµική γραµµή Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Ενα χρόνο µετά το συγκλονιστικό δυστύχηµα, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, οι κατηγορούµενοι στη βασική υπόθεση έχουν φτάσει τους 33, ενώ τρέχουν παράλληλα 4 ξεχωριστές έρευνες της ∆ικαιοσύνης, αλλά και µια Εξεταστική Επιτροπή στη Βουλή.

Διαβάστε επίσης: Μιχάλης Κατρίνης: ''Ξεκάθαρη απόπειρα συγκάλυψης ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών''

Ηδη, ο υπουργός ∆ικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης δηλώνει ότι η ανάκριση για την κύρια υπόθεση ολοκληρώνεται και η δίκη ίσως πραγµατοποιηθεί ακόµη και τον Ιούνιο, µετά την ψήφιση την ερχόµενη εβδοµάδα των αλλαγών στους κώδικες, µε τις οποίες αφαιρείται από την προδικασία η ανάγκη έκδοσης βουλεύµατος και θα γίνεται απευθείας παραποµπή από τον εισαγγελέα στο ακροατήριο, γεγονός που θα επιταχύνει τη διαδικασία. Ωστόσο, ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐµης αναµένει ακόµη κάποιες απολογίες, ενώ δεν αποκλείεται να προστεθούν και µερικά ακόµη πρόσωπα στους κατηγορούµενους. Ειδικότερα, στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και υπάλληλοι του υπουργείου Μεταφορών έχουν λάβει προθεσµία για να απολογηθούν στις 7 Μαρτίου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως ίσως προκύψουν και νέα πρόσωπα που θα κληθούν να απολογηθούν, µε αποτέλεσµα να καθυστερήσει η ολοκλήρωση της ανάκρισης.

Οι µέχρι τώρα κατηγορούµενοι στην υπόθεση είναι 33, εκ των οποίων οι δύο βρίσκονται προσωρινά κρατούµενοι (ο βαρδιούχος σταθµάρχης και ο διοικητής Επιθεώρησης Θεσσαλίας του ΟΣΕ), αφού βαρύνονται κατά περίπτωση µε βαρύτατες πράξεις, όπως η κακουργηµατικού χαρακτήρα διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών που προκάλεσε τον θάνατο πολλών ανθρώπων διά παραλείψεως, αλλά και µε τα πληµµελήµατα της ανθρωποκτονίας από αµέλεια, της βαριάς σωµατικής βλάβης και της ελαφριάς σωµατικής βλάβης κατά συρροή. Στο µεταξύ, στο εδώλιο του Τριµελούς Εφετείου Πληµµεληµάτων λόγω ιδιότητας θα βρεθεί απευθείας ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, καθώς η εισαγγελέας Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε ποινική δίωξη σε βάρος του για το µπάζωµα, µε τον κ. Αγοραστό να κατηγορείται για το πληµµέληµα της παράβασης καθήκοντος. Η υπόθεση άνοιξε έπειτα από µήνυση που κατέθεσαν σε βάρος του οι συγγενείς των θυµάτων της τραγωδίας και στρεφόταν και κατά παντός υπευθύνου, σχετικά µε την απόφαση να αλλοιωθεί ο τόπος του δυστυχήµατος. Ο ίδιος πάντως στο υπόµνηµα έγγραφων εξηγήσεων που είχε δώσει υποστήριξε ότι η Περιφέρεια είχε υποστηρικτικό ρόλο στην υπόθεση, αφήνοντας αιχµές για την Αστυνοµία, την Πυροσβεστική, αλλά και τις δικαστικές αρχές.

«Θα πρέπει να τιµωρηθούν»

«Εχει περάσει ένας χρόνος από το πολύνεκρο σιδηροδροµικό δυστύχηµα στα Τέµπη και οι συγγενείς της 23χρονης αδικοχαµένης Ιφιγένειας Μήτσκα περιµένουν εναγωνίως να οδηγηθούν στη ∆ικαιοσύνη όλοι οι υπεύθυνοι, οι οποίοι αποφάσισαν να αλλάξουν µια για πάντα τη ζωή τους. Ολο αυτό το χρονικό διάστηµα προέβην -ως πληρεξούσιος δικηγόρος της οικογενείας- σε σειρά νοµικών ενεργειών, όπως η κατάθεση µηνύσεων για την ανθρωποκτονία της Ιφιγένειας αλλά και το παράνοµο µπάζωµα του τόπου του εγκλήµατος µε πρωτόγνωρα -για τα ελληνικά δεδοµένα- αντανακλαστικά. Ζητούµε να αποδοθεί ∆ικαιοσύνη. Οι ένοχοι, όποιοι και εάν είναι αυτοί, όσο ψηλά και εάν βρίσκονται, θα πρέπει να τιµωρηθούν παραδειγµατικά προκειµένου να αποδοθεί ∆ικαιοσύνη και να κατευναστεί η οργή των συγγενών που παραµένει αµείωτη», δηλώνει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Στέλιος Σούρλας, νοµικός παραστάτης της οικογένειας της 23χρονης Ιφιγένειας, που έχασε τη ζωή της στο δυστύχηµα.

Η αµαρτωλή σύµβαση 717

Την ηµέρα της «µαύρης επετείου», της συµπλήρωσης ενός έτους από την τραγωδία, καλούνται σε απολογία 23 µη πολιτικά πρόσωπα σχετικά µε την πολύπαθη σύµβαση 717 για την αναβάθµιση του συστήµατος σηµατοδότησης-τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδροµικό δίκτυο. Οι 23 κατηγορούµενοι για κακουργήµατα θα κληθούν να περάσουν το κατώφλι της Ευρωπαίας ανακρίτριας Χριστίνας Σαλάππα στις 28 Φεβρουαρίου, αλλά αναµένεται να ζητήσουν προθεσµία για να προετοιµάσουν την απολογία τους. Σηµειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει διαβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Κώστα Καραµανλή και Χρήστου Σπίρτζη.

Η δικογραφία αφορά την εκτέλεση της Σύµβασης για την αποκατάσταση του Συστήµατος Σηµατοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδροµικού τµήµατος Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προµαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, µε χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016, ενώ το 2019 υπογράφηκε Συµπληρωµατική Σύµβαση. Οι επίµαχες συµβάσεις έλαβαν συγχρηµατοδότηση από το Ταµείο Συνοχής της Ε.Ε. µε τη συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%, ενώ χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνοµες παρατάσεις της αρχικής Σύµβασης, µε αποτέλεσµα έπειτα από 9 έτη το έργο να µην έχει ολοκληρωθεί. Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη υπάρχει και τέταρτη δικογραφία που αφορά τους επιθεωρητές-ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής ∆ιαφάνειας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά µε την εκτέλεση της Σύµβασης 717. Οπως φαίνεται, προέκυψαν ενδείξεις για παράβαση καθήκοντος των ελεγκτών, αφού στο πόρισµά τους φέρεται να υπάρχουν αντιφάσεις µεταξύ των ευρηµάτων και των συµπερασµάτων τους, στα οποία δεν κατέληξαν σε ποσοτικοποίηση της ζηµίας.

* Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής