Εναν χρόνο μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με τα 57 θύματα, κυρίως νέους, οι δικαστικές έρευνες για την πολύκροτη υπόθεση μπαίνουν στην τελική ευθεία. Στις 28 Φεβρουαρίου συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ημέρα της τραγωδίας που συντάραξε τη χώρα, με τις αρμόδιες δικαστικές Αρχές να διεξάγουν πολυεπίπεδες έρευνες για την απόδοση ποινικών ευθυνών σε όσους εμπλέκονται στην υπόθεση και έπαιξαν ρόλο στην επέλευση του δυστυχήματος. Ποινικές ευθύνες, ωστόσο, αποδίδονται και σε όσους εμπλέκονται στη μη υλοποίηση της περιβόητης Σύμβασης 717 για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014 και μέχρι το 2023, όταν συνέβη το δυστύχημα, δεν είχε ολοκληρωθεί.

Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η κύρια ανάκριση, που διενεργείται από τον ειδικό εφέτη ανακριτή, Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος ορίστηκε να διεξαγάγει την έρευνα τον Μάρτιο του 2023, με αναπληρώτρια τη Σοφία Λυμπεριάδου. Ο δικαστικός λειτουργός έχει απαγγείλει μέχρι σήμερα κατηγορίες σε 33 πρόσωπα, διευρύνοντας -πρόσφατατο κατηγορητήριο και σε βάρος τόσο στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ όσο και εκπροσώπων της Hellenic Train. Οι περισσότεροι εκ των νέων κατηγορουμένων στην υπόθεση έχουν λάβει προθεσμία να απολογηθούν εντός του Μαρτίου.

Για την τραγωδία έχουν οδηγηθεί στις φυλακές, εδώ και περίπου έναν χρόνο, ο σταθμάρχης Λάρισας, οι χειρισμοί του οποίου οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, της επιβατικής και της εμπορικής, καθώς και ο επιθεωρητής του, ο οποίος τον τοποθέτησε σε αυτό το κρίσιμο πόστο, μόνο του, στη βραδινή βάρδια. Η ανάκριση ωστόσο δεν περιορίστηκε στον στενό κύκλο των υπαλλήλων που βρίσκονταν σε θέσεις-κλειδιά τις κρίσιμες ώρες, αλλά επεκτάθηκε και στις ευθύνες στελεχών των εμπλεκόμενων φορέων και εταιρειών.

Κρίσιμη η πραγματογνωμοσύνη για την παρουσία εύφλεκτων υλικών

Αμέσως μετά τις απολογίες των νέων κατηγορουμένων στην υπόθεση, αναμένεται να κλείσει η ανάκριση, εφόσον δεν προκύψουν νέα στοιχεία που να χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Σε κάθε περίπτωση, κρίσιμη θεωρείται και η πραγματογνωμοσύνη για την παρουσία εύφλεκτων υλικών (ξυλολίου, βενζολίου και τολουολίου) στον χώρο της σύγκρουσης, η οποία παρουσία σύμφωνα με τον τεχνικό σύμβουλο των συγγενών των θυμάτων δεν δικαιολογείται.

Είναι πολύ πιθανό η δίκη για την υπόθεση της πολύνεκρης τραγωδίας να αρχίσει εντός του καλοκαιριού, καθώς η προωθούμενη διάταξη του υπουργείου Δικαιοσύνης με την οποία καταργείται η έκδοση βουλεύματος για τη συντριπτική πλειονότητα σημαντικών υποθέσεων συμπεριλαμβάνει αδικήματα όπως αυτά με τα οποία βαρύνονται οι κατηγορούμενοι της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Κάτι που σημαίνει πως οι εμπλεκόμενοι θα παραπεμφθούν σε δίκη με απευθείας κλήσεις.

Παράλληλα, τρέχουν οι διαδικασίες για την εκδίκαση της υπόθεσης του «μπαζώματος», σύμφωνα με τις καταγγελίες συγγενών θυμάτων, του χώρου του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ένα ζήτημα για το οποίο ασκήθηκε πρόσφατα ποινική δίωξη σε βάρος του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστού, για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, με τη δικογραφία να έχει διαβιβαστεί στο Εφετείο Λάρισας λόγω ειδικής δωσιδικίας. Ο κ. Αγοραστός, μάλιστα, επικαλέστηκε πρόσφατα το γεγονός της άσκησης ποινικής δίωξης σε βάρος του προκειμένου να μην καταθέσει ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αρνούμενος παράλληλα την εις βάρος του κατηγορία και ισχυριζόμενος πως η Περιφέρεια στην προκειμένη περίπτωση είχε μόνο βοηθητικό ρόλο, παρέχοντας τα σχετικά μηχανήματα.

Τραγωδία στα Τέμπη: 23 κατηγορούμενοι

Δικαστικές εξελίξεις, ωστόσο, υπάρχουν και στο μέτωπο της έρευνας που διενεργείται για την περιβόητη Σύμβαση 717. Ανήμερα της συμπλήρωσης ενός έτους από τη σιδηροδρομική τραγωδία, στις 28 Φεβρουαρίου, θα περάσουν το «κατώφλι» της Ελληνίδας Ευρωπαίας ανακρίτριας, Χριστίνας Σαλάππα, 23 κατηγορούμενοι, μη πολιτικά πρόσωπα. Οι εμπλεκόμενοι κλήθηκαν σε απολογία από την ανακρίτρια για τη μη υλοποίηση της Σύμβασης 717, ένα κομβικό ζήτημα, που απασχολεί έντονα τις έρευνες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Σε βάρος των 23 κατηγορουμένων, δημόσιων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ και της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), νόμιμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της αναδόχου κοινοπραξίας, έχουν ασκηθεί κακουργηματικές διώξεις. Σύμφωνα με την ποινική έρευνα που διενεργήθηκε για την υπόθεση, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης 717, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ. Για την ίδια υπόθεση, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει διαβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη. Ταυτόχρονα, διενεργείται προκαταρκτική εξέταση από την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας για τυχόν τέλεση της πράξης της παράβασης καθήκοντος από τους επιθεωρητές-ελεγκτές της ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.

*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»