Τον πραγματικό – πρώτο – θυρεό του υποβρυχίου «ΠΙΠΙΝΟΣ» (Υ-8), το 1943-44, καθώς και διάφορα ιστορικά έγγραφα από το προσωπικό αρχείο του κυβερνήτη παραλαβής του υποβρυχίου τότε Υποπλοιάρχου και μετέπειτα Αντιναυάρχου ε.α. αείμνηστου Αλέξανδρου Ράλλη, επέδωσε στον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ, ο υιός του πρώτου κυβερνήτου πρέσβης ε.τ. Κωνσταντίνος Ράλλης.

Ο πρέσβης κ. Κωνσταντίνος Ράλλης επέδωσε στον Αρχηγό ΓΕΝ το θυρεό του υποβρυχίου «ΠΙΠΙΝΟΣ». καθώς και ιστορικά έγγραφα των υποβρυχίων «ΠΙΠΙΝΟΣ» και «ΝΗΡΕΥΣ», στα οποία είχε υπηρετήσει ο πατέρας του στη διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου και τα οποία έκτοτε ανήκαν στο προσωπικό αρχείο και συλλογή του πατέρα του.

Ο Αντιναύαρχος Αλέξανδρος Ράλλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1909. Το 1925 σε ηλικία 16 ετών και με τη σύμφωνο γνώμη του πατέρα του Συνταγματάρχου Ιππικού ε.α. Δημητρίου Ράλλη κατετάγη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, απ’ όπου αποφοίτησε το 1929. Αρχικώς υπηρέτησε σε αντιτορπιλλικά του Στόλου και εν συνεχεία σταδιοδρόμισε στα υποβρύχια, όπου και διακρίθηκε ιδιαίτερα στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τη συνθηκολόγηση, τον Απρίλιο του 1941, ο Υποπλοίαρχος Ράλλης διέφυγε στη Μέση Ανατολή, ως Ύπαρχος του υποβρυχίου «ΝΗΡΕΥΣ» και μέχρι το 1944 υπηρέτησε διαδοχικά ως κυβερνήτης των υποβρυχίων «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», «ΝΗΡΕΥΣ» και «ΠΙΠΙΝΟΣ». Κατά την τριετία αυτή είχε εξαίρετη πολεμική δράση. Την 24 Σεπτεμβρίου 1942, ως κυβερνήτης του υποβρυχίου «ΝΗΡΕΥΣ» βύθισε με τορπίλες το ιταλικό οπλιταγωγό “FIUME”, 15.000 τόνων, το οποίο μετέφερε Ιταλούς στρατιώτες. Για τη δράση του αυτή ο Αντιναύαρχος Αλέξανδρος Ράλλης τιμήθηκε με τον Βρετανικό Πολεμικό Σταυρό, που του επεδόθη από τον ’γγλο Αντιναύαρχο Hamilton.

Μεταπολεμικώς ο Πλωτάρχης Ράλλης υπηρέτησε ως κυβερνήτης των αντιτορπιλλικών «ΜΙΑΟΥΛΗΣ» και «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», Επιστολέας στη Διοίκηση Υποβρυχίων, στο ΓΕΕΘΑ Ναυτικός Ακόλουθος Ουάσινγκτων, Ναυτικός Διοικητής Βορείου Αιγαίου, Διοικητής ΚΕΠΑΛ, Διοικητής Κέντρου Αμφιβίων Επιχειρήσεων, ενώ το 1961 ανέλαβε Αρχηγός Κρητικού και Ιονίου Πελάγους (ΑΚΙΠ). Το 1964 αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του Αντιναυάρχου ε.α. Το 1975 ανακλήθηκε στην ενεργό υπηρεσία και το 1976 απολύθηκε, ενώ ανακλήθηκε εκ νέου στην ενεργό υπηρεσία την 1η Οκτωβρίου 1978 για να απολυθεί οριστικώς στις 6 Νοεμβρίου 1978.

Το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» (Υ-8), βρετανικής κλάσεως “V”, παραγγέλθηκε αρχικώς από την βρετανική κυβέρνηση, σαν HMSM VELDT (P71), στις 5 Δεκεμβρίου 1941 μαζί με άλλα επτά ακόμα υποβρύχια της βρετανικής κλάσης “V” στα ναυπηγεία “Vickers-Armstrong Ltd” στο Barrow-in-Furness της Αγγλίας. Η κατασκευή του ξεκίνησε στις 2 Νοεμβρίου 1942, καθελκύστηκε στις 19 Ιουλίου 1943 και στις 13 Οκτωβρίου 1943 παραχωρήθηκε από το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό στο τότε Βασιλικό Ναυτικό της Ελλάδος.

Στις 28 Οκτωβρίου 1943 παρελήφθη από τον πλωτάρχη Αλέξανδρο Ράλλη ΒΝ και εντάχθηκε με το όνομα «ΠΙΠΙΝΟΣ» (Υ-8). Μετά την αποπεράτωσή του, την 1 Νοεμβρίου 1943, πραγματοποίησε δοκιμαστικούς πλόες με ελληνικό πλήρωμα και τον Φεβρουάριο του 1944 κατέπλευσε στη Μέση Ανατολή. Το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» υπήρξε ένα από τα τέσσερα ίδιου τύπου υποβρύχια (τα άλλα ήταν τα: «ΑΡΓΟΝΑΥΤΗΣ, «ΔΕΛΦΙΝ» και «ΤΡΙΑΙΝΑ»), που παραχωρήθηκαν το 1943 από τη Βρετανία για την ενίσχυση του Ελληνικού Στόλου, ο οποίος πολεμούσε στο πλευρό των Συμμάχων και έπασχε πολύ σοβαρά από την παλαιότητα του υλικού του.

Παρέμεινε στον Ελληνικό Στόλο μέχρι το 1957, οπότε και επεστράφη πάλι στο Royal Navy, στο Ναύσταθμο της Μάλτας, όπου έλαβε εκ νέου την παλαιά – βρετανική του – ονομασία HMSM “Veldt”. Παροπλίστηκε στις 23 Φεβρουαρίου 1958 και διαλύθηκε στο Ντάνστον της Αγγλίας.

Λ.Σ.Μ.