Προσοχή: Αυξήθηκαν κατά 900% οι διαδικτυακές απάτες στον τουρισμό - Τι πρέπει να προσέχουμε
Τι είναι το phishing;
"Οι διαδικτυακές κρατήσεις μέσω μεγάλων πλατφόρμων, όπως η booking, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν αδιάφορους τους κυβερνοεγκληματίες", επισήμανε ο Γιώργος Μελισσάρης, Νομικός Σύμβουλος Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος
Για τια διαδικτυακές απάτες που γίνονται στον τομέα του τουρισμού μίλησαν σε συνέντευξη που παραχώρησαν στο Action24, ο Γιώργος Μελισσάρης, Νομικός Σύμβουλος Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος και ο Νίκος Χαλκιαδάκης, Πρόεδρος Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης.
«Οι διαδικτυακές κρατήσεις μέσω μεγάλων πλατφόρμων, όπως η booking, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν αδιάφορους τους κυβερνοεγκληματίες. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις και κυρίως τέσσερις κατηγορίες διαδικτυακών απατών σε σχέση με τις διαδικτυακές τουριστικές κρατήσεις», είπε αρχικά ο κ. Μελισσάρης.
«Το πρώτο είναι το γνωστό «phishing», δηλαδή το πλαστό εικονικό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Στέλνει, υποτίθεται, μία γνωστή πλατφόρμα ένα email, στο οποίο οδηγεί τους πελάτες να πατήσουν ένα λινκ, με αποτέλεσμα οι απατεώνες να μπορούν να κλέβουν προσωπικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου και των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας ή να χακάρουν τον υπολογιστή. Αυτό είναι το πιο απλό», επισήμανε.
«Το πιο εξελιγμένο είναι οι χακαρισμένες συνομιλίες, δηλαδή οι απατεώνες μπαίνουν στους λογαριασμούς που ήδη έχεις κάνει κράτηση και μέσω της ίδιας της πλατφόρμας κάνουν μία εικονική πλατφόρμα, η οποία μοιάζει πάρα πολύ με την αληθινή. Στη συνέχεια σου ζητάνε να κάνεις μία νέα κράτηση, πληρώνοντας ένα ποσό, διότι τάχα κινδυνεύει η κράτηση σου ή ότι έγινε μία αλλαγή στους όρους και για να μην χάσεις την κράτηση σου πρέπει να πληρώσεις. Έτσι, ο καταναλωτής ανυποψίαστος καταβάλει τα χρήματα», πρόσθεσε.
«Επόμενο είναι τα εικονικά καταλύματα. Σε πολλές περιπτώσεις, βλέπεις και κάνεις μία κράτηση και τελικά το κατάλυμα δεν υπάρχει. Η booking παρόλα αυτά έχει βρει τρόπο να το εμποδίζει αυτό να γίνεται σε γρήγορο χρόνο, αλλά μπορεί και κάποιες φορές να μην το προλάβει», συμπλήρωσε.
«Ένας τρόπος αντιμετώπισης αυτού είναι η «αντίστροφη αναζήτηση» στην εικόνα, δηλαδή εάν δούμε μία εικόνα που μας φαίνεται ψεύτικη, μπορούμε να την κάνουμε μία αναζήτηση στο διαδίκτυο και να δούμε εάν υπάρχει κάπου αλλού», υπογράμμισε.
Στη συνέχεια, μίλησε ο Νίκος Χαλκιαδάκης, αναφερόμενος συγκεκριμένα στην Κρήτη: «Υπάρχουν περιστατικά, τα οποία είναι μεμονωμένα. Γίνονται συχνά τέτοια περιστατικά, οπότε οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν όταν κλείνουν κάποιο κατάλυμα και να βάζουν κυρίως νεαρά άτομα, ή άτομα που ξέρουν λίγο περισσότερο από τεχνολογία, να ψάχνουν τις πλατφόρμες για να δουν αν υπάρχουν ή όχι, που βρίσκονται αλλά και να πάρουν ένα τηλέφωνο για να βεβαιωθούν για την ύπαρξη των καταλυμάτων».
Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d2xlp776cjm9)
«Οι διαδικτυακές κρατήσεις μέσω μεγάλων πλατφόρμων, όπως η booking, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν αδιάφορους τους κυβερνοεγκληματίες. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις και κυρίως τέσσερις κατηγορίες διαδικτυακών απατών σε σχέση με τις διαδικτυακές τουριστικές κρατήσεις», είπε αρχικά ο κ. Μελισσάρης.
Τι είναι το phishing;
«Το πρώτο είναι το γνωστό «phishing», δηλαδή το πλαστό εικονικό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Στέλνει, υποτίθεται, μία γνωστή πλατφόρμα ένα email, στο οποίο οδηγεί τους πελάτες να πατήσουν ένα λινκ, με αποτέλεσμα οι απατεώνες να μπορούν να κλέβουν προσωπικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου και των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας ή να χακάρουν τον υπολογιστή. Αυτό είναι το πιο απλό», επισήμανε.«Το πιο εξελιγμένο είναι οι χακαρισμένες συνομιλίες, δηλαδή οι απατεώνες μπαίνουν στους λογαριασμούς που ήδη έχεις κάνει κράτηση και μέσω της ίδιας της πλατφόρμας κάνουν μία εικονική πλατφόρμα, η οποία μοιάζει πάρα πολύ με την αληθινή. Στη συνέχεια σου ζητάνε να κάνεις μία νέα κράτηση, πληρώνοντας ένα ποσό, διότι τάχα κινδυνεύει η κράτηση σου ή ότι έγινε μία αλλαγή στους όρους και για να μην χάσεις την κράτηση σου πρέπει να πληρώσεις. Έτσι, ο καταναλωτής ανυποψίαστος καταβάλει τα χρήματα», πρόσθεσε.
«Επόμενο είναι τα εικονικά καταλύματα. Σε πολλές περιπτώσεις, βλέπεις και κάνεις μία κράτηση και τελικά το κατάλυμα δεν υπάρχει. Η booking παρόλα αυτά έχει βρει τρόπο να το εμποδίζει αυτό να γίνεται σε γρήγορο χρόνο, αλλά μπορεί και κάποιες φορές να μην το προλάβει», συμπλήρωσε.
«Ένας τρόπος αντιμετώπισης αυτού είναι η «αντίστροφη αναζήτηση» στην εικόνα, δηλαδή εάν δούμε μία εικόνα που μας φαίνεται ψεύτικη, μπορούμε να την κάνουμε μία αναζήτηση στο διαδίκτυο και να δούμε εάν υπάρχει κάπου αλλού», υπογράμμισε.
Στη συνέχεια, μίλησε ο Νίκος Χαλκιαδάκης, αναφερόμενος συγκεκριμένα στην Κρήτη: «Υπάρχουν περιστατικά, τα οποία είναι μεμονωμένα. Γίνονται συχνά τέτοια περιστατικά, οπότε οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν όταν κλείνουν κάποιο κατάλυμα και να βάζουν κυρίως νεαρά άτομα, ή άτομα που ξέρουν λίγο περισσότερο από τεχνολογία, να ψάχνουν τις πλατφόρμες για να δουν αν υπάρχουν ή όχι, που βρίσκονται αλλά και να πάρουν ένα τηλέφωνο για να βεβαιωθούν για την ύπαρξη των καταλυμάτων».