Οι Τούρκοι θέλουν το τζαμί στο Μοναστηράκι
Σε συνεργασία με τους μειονοτικούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχεδιάζουν την επαναλειτουργία του τεμένους
Έτοιμη να θέσει ζήτημα επαναλειτουργίας του Τζαμιού Τζισδαράκη, που βρίσκεται στο Μοναστηράκι, είναι η Άγκυρα, καθώς η υπόθεση του Βοτανικού δεν προχωρά, ενώ το Τζαμί Φετιχιέ, που βρίσκεται στη Ρωμαϊκή Αγορά, είναι σε τραγική κατάσταση και δεν έχει γίνει η αναστήλωσή του, με αποτέλεσμα να δυσκολεύει η «διεκδίκησή» του από τους Τούρκους.
Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αποκαλύπτουν πως η Τουρκία σε συνεργασία με τους τρεις μειονοτικούς βουλευτές από τη Θράκη σχεδιάζει να ανοίξει το αμέσως επόμενο διάστημα το θέμα της λειτουργίας μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα, βάζοντας ως πρώτη προτεραιότητα τον χώρο που λειτουργεί σήμερα ως παράρτημα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, στην Πλατεία Μοναστηρακίου.
Το Τζαμί Τζισδαράκη (ή τζαμί του Κάτω Σιντριβανιού) χτίστηκε στα μέσα του 18ου αιώνα από τον τότε βοεβόδα των Αθηνών (ηγεμόνας που διόρισε η Υψηλή Πύλη), Μουσταφά Αγά Τζισδαράκη, στην περιοχή που τότε ονομαζόταν «Κάτω Παζάρι». Ως μουσουλμανικό τζαμί λειτούργησε μόνο 62 χρόνια, αφού η Ελληνική Επανάσταση που ακολούθησε σήμανε και το τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας στην Αθήνα. Και ήταν το ένα από τα δύο (μαζί με το Φετιχιέ) που μπήκαν στο στόχαστρο της Τουρκίας, όταν εντατικοποίησε την προσπάθειά της να μετατραπεί σε «προστάτιδα» των απανταχού μουσουλμάνων της ελληνικής επικράτειας.
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ.
Ο Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος δημοσίως προσφέρθηκε -ενώπιον του Αντώνη Σαμαρά πριν από δύο χρόνια- με προκλητικό τρόπο να καλύψει το οικονομικό κόστος της κατασκευής τεμένους στην Αθήνα, έδειξε ότι η Αγκυρα θέλει ουσιαστικά να πατήσει πόδι με αυτόν τον τρόπο στην καρδιά της ελληνικής πρωτεύουσας. Τα «Π» είχαν γράψει τότε ότι το πραγματικό σχέδιο των Τούρκων δεν ήταν η κατασκευή ενός νέου τεμένους (στον Βοτανικό) υπό τον έλεγχο της ελληνικής Πολιτείας, αλλά η επαναλειτουργία ενός από τα δύο οθωμανικά τζαμιά που υπάρχουν στην Αθήνα.
Η εκλογή τριών μειονοτικών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ από τις τελευταίες κάλπες έκανε τους Τούρκους να πιστέψουν ότι ήρθε η κατάλληλη ώρα να επιτύχουν τον στόχο τους. Έχοντας και την πεποίθηση -άγνωστο γιατί- ότι οι Ανεξάρτητοι Ελληνες θα δυσκολευτούν να δεχθούν την κατασκευή τεμένους ακόμα και στον Βοτανικό, άρχισαν ήδη το lobbying στις αραβικές χώρες, στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ισλαμικής Συνεργασίας και, βέβαια, εντός του ΣΥΡΙΖΑ μέσω των μειονοτικών βουλευτών, με στόχο να εγκαταλειφθεί το σχέδιο της κατασκευής ενός νέου τεμένους και να δοθεί προς χρήση, αρχικά μόνο στις μεγάλες μουσουλμανικές εορτές, το τζαμί στο Μοναστηράκι.
Την τακτική να ζητούν ένα τζαμί δήθεν για το Ραμαζάνι, αλλά στην πραγματικότητα για να εδραιώσουν την πεποίθηση ότι η Τουρκία είναι η παγκόσμια προστάτιδα του Ισλάμ, τη δοκίμασαν ήδη στη Θεσσαλονίκη και στη Ρόδο, όπου όμως απέτυχαν, καθώς η ελληνική Πολιτεία παραχώρησε μεν τζαμί, αλλά δεν επέτρεψε να στείλει ιμάμη ο ψευδομουφτής Ξάνθης για να τελέσει την προσευχή. Τώρα πιστεύουν ότι η ίδια τακτική θα αποδώσει στην Αθήνα, μόνο που αυτή τη φορά δεν τους ενδιαφέρει καν ποιος θα είναι ιμάμης, αλλά μόνο να ανοίξει το τζαμί για μία προσευχή, έστω και για μία ώρα.
Σήμερα το τζαμί στο Μοναστηράκι είναι το μόνο επισκέψιμο της Αθήνας, δηλαδή το μόνο που μπορεί σχετικά εύκολα και με μικρό κόστος να λειτουργήσει ως τέμενος. Είχε προταθεί και παλαιότερα η επαναλειτουργία του, αλλά, πολύ σοφά, είχε αντιδράσει η Εκκλησία, αντιπροτείνοντας την κατασκευή του στον Βοτανικό.
Με τις καθυστερήσεις πάντως στην κατασκευή του τεμένους στον Βοτανικό, η χώρα μας αντιμετωπίζει πια έναν υπαρκτό κίνδυνο: Η Οθωμανική Ημισέληνος να ρίξει τη σκιά της στην Αθήνα για πρώτη φορά μετά την απελευθέρωση της Πόλης από τους Τούρκους.
Το «καταραμένο» τέμενος του 1759
Ιστορικά στοιχεία έχουν καταγράψει ως χρονολογία ανέγερσης του τζαμιού Τζισδαράκη το 1759. Η ονομασία «Τζαμί Κάτω Σιντριβανιού» προήλθε από το σιντριβάνι που υπήρχε στην είσοδό του. Ο βοεβόδας Τζισδαράκης, προκειμένου να βρει ασβέστη για το χτίσιμο, διέλυσε έναν από τους κίονες του ναού του Ολυμπίου Διός, κατά τον θρύλο. Την εποχή εκείνη, οι κατακτητές συνήθιζαν να καταστρέφουν αρχαιολογικά μνημεία για να χρησιμοποιούν ασβέστη και μάρμαρα. Ωστόσο, στην Αθήνα της εποχής εκείνης όλοι συζητούσαν πως η καταστροφή αρχαιολογικών αριστουργημάτων φέρνει συμφορές.
Η πανώλη που ξέσπασε εκείνη την περίοδο αποδόθηκε στη βεβήλωση του μνημείου από τον Τζισδαράκη, με αποτέλεσμα το τζαμί να θεωρηθεί «καταραμένο». Το 1918, το τζαμί παραχωρήθηκε στο Μουσείο Ελληνικών Χειροτεχνημάτων και μετατράπηκε σε εκθεσιακό χώρο. Το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, όπως μετονομάστηκε, φιλοξενήθηκε εκεί έως το 1973, ενώ στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην Πλάκα, όπου και λειτουργεί μέχρι σήμερα. Ο χρόνος όμως για την ελληνική Πολιτεία φαίνεται πως τελειώνει και πρέπει άμεσα να ξεκινήσει η διαδικασία ανέγερσης τεμένους στον Βοτανικό ή σε άλλο σημείο, καθώς οι Τούρκοι είναι έτοιμοι για μια διεθνή κατά μέτωπον επίθεση στην Αθήνα. Η ευθύνη για την επίλυση του προβλήματος ανήκει κυρίως στον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, και στον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Γιάννη Τσιρώνη.