«Η συντριβή του αεροπλάνου της Germanwings, που αποδείχτηκε ότι οφείλεται σε συνειδητή απόφαση του βοηθού πιλότου να δώσει τέρμα στη ζωή του, παρασύροντας στον θάνατο όλους τους επιβάτες και το πλήρωμα, έχει δικαιολογημένα συγκλονίσει την κοινή γνώμη» αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, στην οποία επισημαίνεται ότι «το σοκ είναι τεράστιο καθώς όσοι ταξιδεύουν αεροπορικά ξέρουν ότι παραδίδουν τη ζωή και την ασφάλειά τους στο πλήρωμα, που είναι αδιανόητο να προδίδει την εμπιστοσύνη τους».

Στην ανακοίνωση, η οποία υπογράφεται από τον πρόεδρο της Εταιρείας, καθηγητή Δημήτρη Πλουμπίδη, επισημαίνεται: «Οι αυξανόμενες πληροφορίες για ψυχολογικά προβλήματα του βοηθού πιλότου, έχουν προκαλέσει καταιγισμό δηλώσεων και τηλεοπτικών εκπομπών με θέμα τον ψυχολογικό έλεγχο των πιλότων και την προληπτική ανίχνευση ψυχικών παθήσεων.

»Για μία ακόμα φορά, ένας καταιγισμός αντικρουόμενων πληροφοριών και απόψεων για ψυχολογικά προβλήματα έχει κατακλύσει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης δημιουργώντας κλίμα ανασφάλειας και σύγχυσης. Ο έλεγχος ανά τακτά διαστήματα της ψυχολογικής κατάστασης του πληρώματος, αποτελεί μια βασική εγγύηση προκειμένου να αποφεύγονται προβλήματα που οφείλονται στην ψυχική τους υγεία. Δεν εννοούμε μόνο την ακραία περίπτωση εθελούσιας συντριβής του αεροσκάφους, αλλά κυρίως λάθη που μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια της πτήσης. Η βελτίωση αυτού του προληπτικού ελέγχου είναι ευπρόσδεκτη. Θα ήταν όμως καταχρηστικό να αποκλειστούν καλοί πιλότοι επειδή κάποτε παρουσίασαν ψυχολογικό πρόβλημα, υπό το κράτος του γενικευμένου πανικού από ένα τραγικό συμβάν, όπως η πρόσφατη εθελούσια συντριβή του αεροπλάνου στις Άλπεις.

»Έχουν καταγραφεί κι άλλα παρόμοια τραγικά γεγονότα, τα οποία συνήθως αποδόθηκαν στην πολύ κακή ψυχολογική κατάσταση του πιλότου- για παράδειγμα σε ψυχολογικό αδιέξοδο από υπέρογκα χρέη και όχι σε μια γνωστή ψυχική πάθηση, που δύσκολα θα περνούσε απαρατήρητη. Παρόμοια συμβάντα είναι ευτυχώς ιδιαίτερα σπάνια.

»Αν τα διαταραγμένα μέλη του πληρώματος ξεπεράσουν τον περιοδικό ψυχολογικό έλεγχο, τότε η ασφαλέστερη εγγύηση ελέγχου της συμπεριφοράς των πιλότων κατά την πτήση είναι η παρατήρηση από τους συναδέλφους, με τη διαρκή παρουσία δεύτερου πιλότου ή και τρίτου μέλους του πληρώματος μέσα στην καμπίνα διακυβέρνησης. Άλλωστε αυτός ο κανονισμός ισχύει σε πολλές αεροπορικές εταιρείες και η ενίσχυσή του θα ήταν μια σοβαρότατη εγγύηση για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον» καταλήγει η ανακοίνωση της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας.