Ανησυχητική παρουσιάζεται η αύξηση των καταγγελιών για διαδικτυακές απάτες μέσω συναλλαγών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Με την ταχύτατη εξάπλωση των online αγορών, πληθαίνουν και οι αναφορές για περιστατικά παραπλάνησης ή ασυνέπειας, είτε μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων είτε από αγορές που γίνονται σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και της Ένωσης Καταναλωτών (Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ), οι καταγγελίες για καθυστερημένες παραδόσεις, παραπλανητική προβολή προϊόντων και εμπορεύματα που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές ή στις περιγραφές που αναφέρονται είναι καθημερινό φαινόμενο

Διαβάστε: Διαδικτυακές απάτες: Πώς ξεγελάνε πωλητές και αδειάζουν τραπεζικούς λογαριασμούς

Διαδικτυακές απάτες: Στην έβδομη θέση των πιο συχνών αναφορών της Ένωσης Καταναλωτών

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Καταναλωτών (Ε.Κ.ΠΟΙΖΩ), οι καταγγελίες για διαδικτυακές απάτες μέσω συναλλαγών στο ηλεκτρονικό εμπόριο βρέθηκαν στην έβδομη θέση της λίστας των πιο συχνών αναφορών κατά το πρώτο τετράμηνο του 2025. Πάνω από αυτές καταγράφηκαν παράπονα για την ακρίβεια, τις τράπεζες και τα funds, τις ασφαλιστικές και εισπρακτικές εταιρείες, καθώς και για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και ζητήματα του τομέα της ενέργειας.

Ακόμη για το φαινόμενο η ΕΚΠΟΙΖΩ ανέφερε πως συχνά υιοθετούνται παραπλανητικές πρακτικές με σκοπό την προσέλκυση πελατών, ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφονται σοβαρές παραβιάσεις θεμελιωδών δικαιωμάτων των καταναλωτών, όπως το δικαίωμα υπαναχώρησης. Επιπλέον, η εξυπηρέτηση μετά την πώληση είναι είτε ανύπαρκτη είτε ανεπαρκής, ενώ δεν δημοσιοποιούνται στις ιστοσελίδες οι νομικά προβλεπόμενες πληροφορίες, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία.

Online αγορές: Τι να προσέχουν οι καταναλωτές 

Δεδομένης της ανησυχητικής έξαρσης των φαινομένων διαδικτυακής απάτης, οι καταναλωτές κρίνεται απαραίτητο να γνωρίζουν πριν προβούν στην οnline αγορα προιόντων: 
  • Αγορές μέσω social media: Πριν προχωρήσετε, βεβαιωθείτε πως υπάρχει συνδεδεμένη επίσημη ιστοσελίδα και ότι ο πωλητής είναι νομικό πρόσωπο με εμπορική ιδιότητα, όχι απλώς ένα φυσικό πρόσωπο.
  • Επαρκή στοιχεία επικοινωνίας: Ο ιστότοπος του πωλητή πρέπει να περιλαμβάνει πλήρη στοιχεία όπως επωνυμία εταιρείας, έδρα, ΑΦΜ, αριθμό ΓΕΜΗ, τηλέφωνο, e-mail και ενδείξεις ψηφιακής ασφάλειας (π.χ. HTTPS). Μόνο ένα κινητό τηλέφωνο ή email αποτελεί ένδειξη κινδύνου.
  • Σαφείς πληροφορίες για το προϊόν: Ελέγξτε τα χαρακτηριστικά, τη διαθεσιμότητα, την τελική τιμή, το νόμισμα, τους τρόπους πληρωμής και τις επιλογές αποστολής.
  • Υπερβολικά χαμηλές τιμές: Οι “ευκαιρίες” μπορεί να κρύβουν παγίδες. Αν η τιμή φαίνεται εξαιρετικά χαμηλή σε σχέση με τον ανταγωνισμό, υπάρχει πιθανότητα απάτης.
  • Πολιτική επιστροφών: Το δικαίωμα υπαναχώρησης (χωρίς αιτιολογία και χωρίς κόστος εντός 14 ημερών) είναι κατοχυρωμένο. Διαβάστε προσεκτικά τις εξαιρέσεις και τη γενική πολιτική της επιχείρησης.
  • Όροι συναλλαγής: Ενημερωθείτε για τους γενικούς όρους πώλησης, τις πολιτικές προστασίας προσωπικών δεδομένων και τη χρήση cookies.
  • Εγγύηση: Ζητήστε γραπτή εγγύηση για το προϊόν που αγοράζετε.
  • Αρχεία αγορών: Κρατήστε πάντα την επιβεβαίωση της παραγγελίας και τα στοιχεία του πωλητή για τυχόν μελλοντικές ενέργειες.

Για περισσότερες πληροφορίες και καταγγελίες οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (Τομέας Προστασίας Καταναλωτή) στην ιστοσελίδα: https://kataggelies.mindev.gov.gr/

Επίσης, στη Γραμμή Καταναλωτή: 1520 και στο e-mail: 1520@mindev.gov.gr

Σε περιπτώσεις αγορών από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (πχ. Facebook, Instagram, TikTok) μπορούν να απευθύνονται και στο ΣΔΟΕ για το θέμα της γνησιότητας των προϊόντων και στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (τηλ: 11188, Email: ccu@cybercrimeunit.gov.gr ) για τη διερεύνηση της υπόθεσης, εφόσον τα στοιχεία ταυτότητας, διεύθυνσης ή επικοινωνίας του προμηθευτή δεν είναι διαθέσιμα.