Καλοκαίρι σημαίνει ταξίδια, και για χιλιάδες Έλληνες τα ταξίδια αυτά γίνονται πλέον ξανά… οδικώς. Οι οργανωμένες εκδρομές με λεωφορείο, που κάποτε θεωρούνταν ξεπερασμένες ή περιορισμένες σε ένα μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό, έχουν επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια, και ειδικά μετά την πανδημία. Οι προορισμοί είναι δεκάδες, οι τιμές προσιτές και το κοινό πιο ποικιλόμορφο από ποτέ - οικογένειες με παιδιά, ζευγάρια 40-50 ετών, αλλά και νεότεροι ταξιδιώτες που αναζητούν εμπειρία χωρίς άγχος.

Διαβάστε: Αφιέρωμα σε 4 pet-friendly νησάκια χωρίς αυτοκίνητο, για θαλασσινές εξορμήσεις και μεγάλες βόλτες με τον σκύλο μας

Ο Ιωάννης Ξυλούρης, ιδιοκτήτης του γραφείου Xylouris Travel, το επιβεβαιώνει: «Η μεγαλύτερη κίνηση για τις οδικές εκδρομές καταγράφεται Ιούλιο και Αύγουστο, ενώ σημαντική ζήτηση υπάρχει και την περίοδο των Χριστουγέννων για εξωτερικό και το Πάσχα για Ελλάδα». Πρόκειται για περιόδους που η οικογενειακή και κοινωνική ανάγκη για ταξίδι εντείνεται και τα πακέτα των τουριστικών γραφείων φαίνεται να καλύπτουν αυτή τη ζήτηση με επάρκεια και αξιοπιστία. Η πανδημία αναδιαμόρφωσε σημαντικά τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Πολλοί ταξιδιώτες στράφηκαν σε προορισμούς που συνδύαζαν φυσική ομορφιά, ασφάλεια και ευκολία πρόσβασης. Αυτό φάνηκε έντονα στις οδικές εκδρομές, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. «Στην Ελλάδα, ξεχώρισαν νησιωτικοί προορισμοί όπως η Ζάκυνθος, η Κεφαλλονιά, η Πάρος, η Κρήτη, η Λευκάδα και η Κέρκυρα, αλλά και η Πελοπόννησος», σημειώνει ο κ. Ξυλούρης. Στο εξωτερικό, την τιμητική τους είχαν οι κοντινές και πολιτιστικά πλούσιες περιοχές: Τουρκία (Κωνσταντινούπολη), Βουλγαρία, Ρουμανία, Δαλματικές Ακτές και Ιταλία.

Το κοινό των οδικών εκδρομών έχει ανανεωθεί

Σε αντίθεση με το παρελθόν, όπου οι οδικές εκδρομές απευθύνονταν κυρίως σε ηλικιωμένους ή συνταξιούχους, πλέον το κοινό έχει ανανεωθεί. Ο μέσος ταξιδιώτης είναι 40 έως 50 ετών, συχνά οικογενειάρχης ή ζευγάρι που θέλει να κάνει διακοπές χωρίς την ένταση της οργάνωσης. Η ασφάλεια, η άνεση και το έτοιμο πρόγραμμα με καθοδήγηση παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή. Τα νεανικότερα κοινά προσελκύονται κυρίως μέσω των social media. Ετσι, όσα τουριστικά γραφεία έχουν έντονη παρουσία στο Facebook και το Instagram βλέπουν τη ζήτηση να αυξάνεται. Επιπλέον, πολλά γραφεία «επενδύουν» και σε θεματικές εκδρομές, με τη συνδρομή επιστημόνων ή εξειδικευμένων επαγγελματιών, π.χ. σε γαστρονομία, αρχιτεκτονική, γεωλογία κ.λπ.

Ο μέσος ταξιδιώτης είναι 40-50 ετών, συχνά οικογενειάρχης ή ζευγάρι που θέλει να κάνει διακοπές χωρίς την ένταση της οργάνωσης

Ένας σημαντικός παράγοντας για τη δημοφιλία των οδικών εκδρομών είναι το κόστος. Ειδικά σε μια περίοδο που ο πληθωρισμός πιέζει τα νοικοκυριά, οι τιμές των οργανωμένων πακέτων είναι πιο ελκυστικές από ποτέ. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Ξυλούρη, μια τετραήμερη εκδρομή εντός Ελλάδας τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο κυμαίνεται από 250 έως 320 ευρώ, σε προορισμούς όπως η Σκύρος, η Ικαρία, η Νάξος ή η Μονεμβασιά. Αντίστοιχα, για έξι ημέρες στο εξωτερικό (π.χ. Βουδαπέστη, Βουκουρέστι, Καππαδοκία, Δαλματικές Ακτές) το κόστος είναι μεταξύ 385 και 500 ευρώ. Το πακέτο συνήθως περιλαμβάνει μεταφορά με λεωφορείο, διαμονή σε ξενοδοχείο με πρωινό ή ημιδιατροφή, συνοδό/αρχηγό εκδρομής και ξεναγήσεις καθημερινά. Πρόκειται για μια ολιστική εμπειρία, χωρίς κρυφά κόστη και εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής.

Δεν είναι τυχαίο πως όλο και περισσότεροι επιλέγουν αυτού του τύπου τα ταξίδια. «Η επιλογή της οδικής εκδρομής γίνεται, ξεκάθαρα, λόγω του χαμηλότερου κόστους σε σύγκριση με τα αεροπορικά ταξίδια», δηλώνει ο κ. Ξυλούρης. Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων -ειδικά σε περιόδους αιχμής- έχουν εκτοξευθεί, ενώ οι διαμονές σε τουριστικούς προορισμούς παρουσιάζουν συχνά δυναμικές αυξομειώσεις. Το οργανωμένο πακέτο αποτελεί, λοιπόν, μια σταθερή και προσιτή λύση.

Μονοήμερες οδικές εκδρομές

Αξίζει επίσης να σημειωθεί η αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια για τις μονοήμερες οδικές εκδρομές, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες. Οι εκδρομές αυτού του τύπου είτε έχουν αποκλειστικό προορισμό παραλίες για μπάνιο και χαλάρωση είτε συνδυάζουν επισκέψεις σε προορισμούς και αξιοθέατα με ελεύθερο χρόνο για κολύμπι. Πρόκειται για μία οικονομική και ευέλικτη επιλογή, ιδανική για όσους θέλουν να ξεφύγουν για μία ημέρα από την πόλη, χωρίς την ανάγκη διανυκτέρευσης ή μακρόχρονης οργάνωσης. Τα τουριστικά γραφεία προσαρμόζουν πλέον την προσφορά τους, εμπλουτίζοντας το πρόγραμμα με τέτοιες εκδρομές, που καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες και ηλικιακές ομάδες. Η αναθέρμανση της ζήτησης για ταξίδια συνοδεύεται όμως και από προκλήσεις. Με αφορμή την καλοκαιρινή περίοδο, η FedHATTA (Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού) απευθύνει ισχυρή προειδοποίηση προς τους καταναλωτές: «Επιλέξτε υπεύθυνα, ταξιδέψτε με ασφάλεια».

Η FedHATTA υπενθυμίζει ότι κάθε χρόνο παρουσιάζονται φαινόμενα εξαπάτησης από μη πιστοποιημένους «διοργανωτές», που προσφέρουν υποτιθέμενες προσφορές, χωρίς επαγγελματική υπόσταση. Ο μόνος τρόπος να προστατευτούν οι ταξιδιώτες είναι να επιλέγουν τουριστικά γραφεία που λειτουργούν νόμιμα, με καταχωρισμένη δραστηριότητα στο «Open Business» και αριθμό ΜΗΤΕ, που να αναγράφεται σε όλα τα επίσημα έντυπά τους. «Η συνεργασία με ανεξάρτητους ή μη πιστοποιημένους μεσάζοντες όχι μόνο επιβαρύνει οικονομικά τους ταξιδιώτες, αλλά εγκυμονεί κινδύνους από πλευράς ποιότητας και αξιοπιστίας», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της FedHATTA, Λύσανδρος Τσιλίδης. Η ομοσπονδία επισημαίνει, ακόμα, την ανάγκη ύπαρξης γραπτής σύμβασης για κάθε οργανωμένο ταξίδι, καθώς και ασφάλισης επαγγελματικής ευθύνης από πλευράς τουριστικού γραφείου. Οι καταναλωτές καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ζητούν πάντα αντίγραφα της σύμβασης και των αποδείξεων.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά