Διπλή επένδυση, που συνδυάζει την τεχνολογική εξέλιξη µε τη βιωσιµότητα, διαµορφώνοντας ένα πιο «πράσινο» µέλλον για τις αστικές συγκοινωνίες, προωθεί το υπουργείο Μεταφορών στη Γραµµή 1 του µετρό, µε συνολική αναβάθµιση των απαρχαιωµένων συρµών, στην κατεύθυνση της υλοποίησης του στόχου για βελτίωση των δηµόσιων συγκοινωνιών. Συγκεκριµένα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση δύο σηµαντικών έργων για τη Γραµµή 1 του µετρό Πειραιάς - Κηφισιά, που σηµατοδοτούν µια νέα εποχή αναβάθµισης για τον παλαιότερο σιδηροδροµικό άξονα της Αθήνας και εντάσσονται στο γενικότερο πλάνο του υπουργείου Μεταφορών για τη βελτίωση της εικόνας των ΜΜΜ - ήδη κυκλοφορούν στην Αθήνα 500 νέα λεωφορεία και έως τις αρχές της νέας χρονιάς θα φτάσουν τα 1.000, αντικαθιστώντας τον παλιό στόλο. 

Διαβάστε: Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Χωρίς διακοπή τα Σαββατοκύριακα - Ξεκινά από 5 Ιουλίου η 24ωρη λειτουργία

Βεβαίως, το πρόγραµµα αναβάθµισης του ηλεκτρικού σιδηροδρόµου είναι κοµβικής σηµασίας, καθώς µιλάµε για ένα µέσο που εξυπηρετεί εκατοµµύρια πολίτες και εργαζοµένους και αποτελεί µια από τις καθοριστικές ραχοκοκκαλιές σύνδεσης του Λεκανοπεδίου.

Πρώτο πυλώνα λοιπόν της ανανέωσης για τη Γραµµή 1 του µετρό αποτελεί η πλήρης ανακαίνιση 14 συρµών που είχαν τεθεί σε κυκλοφορία την περίοδο 1983-1985. Βάσει της σύµβασης που υπεγράφη τον ∆εκέµβριο του 2022 µεταξύ της ΣΤΑ. ΣΥ. και της εταιρείας Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), οι συρµοί θα αποκτήσουν σύγχρονους κινητήρες AC, νέα συστήµατα έλξης και αεροσυµπιεστών, ενώ θα εκσυγχρονιστεί το σύστηµα κλιµατισµού και θα υπάρξουν παρεµβάσεις για τη διασφάλιση της προσβασιµότητας για ΑµεΑ, ένας τοµέας µε ιδιαίτερη σηµασία.

Παράλληλα, θα πραγµατοποιηθεί και αισθητική ανανέωση, ώστε να προσφέρουν αναβαθµισµένο συγκοινωνιακό έργο και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες.


∆έσποινα Παληαρούτα για Ηλεκτρικό: Σημαντικό εγχείρημα το έργο αναβάθµισης των συρµών και των υποσταθµών της Γραµµής 1

H γενική γραµµατέας Μεταφορών, ∆έσποινα Παληαρούτα, µε δηλώσεις της στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ανέλυσε το θέµα της ανακαίνισης των συρµών του ηλεκτρικού και τόνισε χαρακτηριστικά: «Το έργο αναβάθµισης των συρµών και των υποσταθµών της Γραµµής 1 αποτελεί ένα σηµαντικό εγχείρηµα στο πεδίο των συγκοινωνιών, που ενισχύει ουσιαστικά την ασφάλεια, την προσβασιµότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Παράλληλα, η ανάκτηση ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση είναι ένα ακόµα βήµα προς µια νέα, “πράσινη” εποχή για τις µετακινήσεις µας. Πρόκειται για ένα έργο-πρότυπο βιωσιµότητας, µε σαφές περιβαλλοντικό όφελος και σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά, που αναβαθµίζει το µέλλον των δηµόσιων µεταφορών στη χώρα µας».


Αύξηση της αξιοπιστίας της γραμμής

Η παράδοση των συρµών θα γίνει σταδιακά, µε τους πρώτους ανακαινισµένους να τίθενται σε κυκλοφορία εντός του 2026. Το έργο, που χρηµατοδοτείται από το ΕΣΠΑ, αναµένεται να συµβάλει στην αύξηση της αξιοπιστίας της γραµµής και στη µείωση των χρονοαποστάσεων, φέρνοντάς την πιο κοντά στα πρότυπα των νεότερων Γραµµών 2 και 3 και δηµιουργώντας γενικότερα µια ισορροπία στην παροχή υπηρεσιών στο συγκεκριµένο συγκοινωνιακό πακέτο.

Ταυτόχρονα, η ΣΤΑ.ΣΥ. προχωρά και σε ένα ιδιαίτερα καινοτόµο και περιβαλλοντικά φιλικό εγχείρηµα: την εγκατάσταση συστηµάτων ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση στους υποσταθµούς του Νέου Φαλήρου και του Ηρακλείου.

Η σύµβαση µε τη Siemens Mobility Α.Ε., που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2024, προβλέπει τη µετατροπή της κινητικής ενέργειας των φρενών των συρµών σε ηλεκτρική. Υπολογίζεται ότι θα ανακτώνται 4.500 MWh ετησίως, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής κατανάλωσης της γραµµής.
Παράλληλα, πέρα από τις τεχνικές παρεµβάσεις στους παλαιότερους συρµούς του ΗΣΑΠ, σε πλήρη εφαρµογή τίθενται παρεµβάσεις για την ασφάλεια και τη φύλαξη στα ΜΜΜ.

Σύµφωνα µε πληροφορίες των «Π», η ΣΤΑ.ΣΥ. έχει υποβάλει αίτηµα στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για 150 ειδικούς φρουρούς, που θα είναι διαθέσιµοι για όλο το δίκτυο και κυρίως θα καλύψουν στατικές φυλάξεις στον ΗΣΑΠ, ενισχύοντας µε την παρουσία τους το αίσθηµα ασφάλειας στους πολίτες και χαλώντας στην ουσία τα σχέδια συµµοριών που χρόνια τώρα αλωνίζουν σε σταθµούς και στα πέριξ. Οι 150 ειδικοί φρουροί µάλιστα θα είναι πρόσθετοι στο σχέδιο «Αριάδνη» που υπάρχει σήµερα και υλοποιείται µε 140 ειδικούς φρουρούς.

Είναι χαρακτηριστικό πως µε το σχέδιο «Αριάδνη» για την αστυνόµευση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην Αττική έχουν πραγµατοποιηθεί περισσότερες από 700 συλλήψεις, µεταξύ των οποίων 481 σε περιοχές της ∆υτικής Αττικής. Πρόκειται για το επιχειρησιακό πλέγµα αστυνόµευσης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (µετρό, ΗΣΑΠ, τραµ ), το οποίο επεκτάθηκε το τελευταίο τετράµηνο στον προαστιακό σι δηρόδροµο και στα αστικά λεωφορεία, µε έµφαση σε συγκεκριµένες περιοχές της ∆υτικής Αττικής, µε σκοπό την πρόληψη και αποτροπή της εγκληµατικότητας και τη διατήρηση του αισθήµατος ασφαλείας στο επιβατηγό κοινό.

Πρόκειται για µια άκρως σηµαντική κίνηση σε περιοχές όπου µέχρι πρότινος παρατηρούνταν σωρεία παράνοµων ενεργειών από πορτοφολάδες µέχρι εµπόρους ναρκωτικών και τοξικοµανείς, οι οποίοι µε την ανεξέλεγκτη παρουσία τους αφενός δηµιουργούσαν συνθήκες κινδύνου και αφετέρου απέτρεπαν τους πολίτες να χρησιµοποιούν τα µέσα στις συγκεκριµένες διαδροµές και ειδικότερα τις βραδινές ώρες.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά