Μια νέα -όχι τυπικά, αλλά ουσιαστικά- εφαρμογή σχεδιάζει να ρίξει η κυβέρνηση στη μάχη κατά της ακρίβειας, στοχεύοντας αυτήν τη φορά στην πληρέστερη ενημέρωση των πολιτών για τις τιμές στην αγορά. Πρόκειται για τη γνωστή πλατφόρμα ekatanalotis, όπου καθένας μπορεί να ενημερωθεί για τιμές προϊόντων που διατίθενται από τα σούπερ μάρκετ. Το εν λόγω ψηφιακό εργαλείο εγκαινιάστηκε στις αρχές Μαρτίου του 2020, μπήκε στα κινητά και στα tablets πολλών καταναλωτών, ωστόσο δεν ακολούθησε τις εξελίξεις στον ψηφιακό κόσμο της τελευταίας πενταετίας στον βαθμό που θα του επέτρεπε να κάνει πιο αποτελεσματικά τη δουλειά του και να είναι πιο ελκυστικό και εύχρηστο για κάθε πολίτη.

Ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει δώσει εδώ και αρκετό καιρό το έναυσμα για την έναρξη του σχεδιασμού πλήρους αναθεώρησης του τρόπου που λειτουργεί και παρέχει πληροφορίες η συγκεκριμένη πλατφόρμα. Η διαδικασία αναβάθμισής της είναι σε εξέλιξη και, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την άνοιξη, όταν δηλαδή θα συμπληρώνει πια έξι χρόνια λειτουργίας. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα έχει περισσότερη πληροφορία και θα είναι πολύ πιο χρηστικό και άρα θα χρησιμοποιείται μαζικά ως ένα σύγχρονο παρατηρητήριο τιμών.

Τι καινούργιο έρχεται στην πλατφόρμα

Μια σημαντική καινοτομία που θα διαθέτει στο εγγύς μέλλον το e-katanalotis είναι η σύγκριση τιμών όχι μόνο μεταξύ εγχώριων σούπερ μάρκετ, που βοηθά βέβαια τον καταναλωτή να επιλέξει το πιο φθηνό προϊόν από όσα καταστήματα υπεραγορών βρίσκονται κοντά του, αλλά και μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού. Αυτό δηλαδή που σήμερα αποτελεί αντικείμενο ρεπορτάζ τηλεοπτικών σταθμών, εφημερίδων και ιστοσελίδων, αλλά και ευρύτατου σχολιασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα ενσωματωθεί θεσμικά σε μια εφαρμογή του Δημοσίου.

Θα διατίθενται συγκρίσιμα στοιχεία τιμών με αγορές ξένων χωρών, με την ακριβή διαδικασία να είναι ακόμα αντικείμενο συζήτησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης. Θα επιλεγούν κατ’ αρχάς ορισμένες χώρες της Ευρώπης, στις οποίες θα υπάρχει εύκολη και διαρκής πρόσβαση σε τέτοια στοιχεία τιμών, όπως π.χ. η Ισπανία, η Πορτογαλία, Γαλλία και η Γερμανία. Στη συνέχεια θα επιλεγούν τυποποιημένα προϊόντα, ώστε να είναι εφικτή η σύγκριση ομοειδών αγαθών, που θα είναι, π.χ., της ίδιας μάρκας ή με κάποιον τρόπο θα είναι απευθείας συγκρίσιμο. Για παράδειγμα, ένα κιλό ντομάτες μπορεί να έχει διαφορά στην ποιότητα, στον παραγωγό και στην προέλευση και να οδηγεί σε στρεβλά συμπεράσματα ή μια αυθαίρετη σύγκριση τιμών. Ωστόσο, η τιμή ενός συσκευασμένου χυμού πορτοκαλιού ή ενός κουτιού απορρυπαντικού ρούχων της ίδιας εταιρείας θα μπορεί πιο εύκολα και ρεαλιστικά να συγκριθεί μεταξύ της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Φιλική στον χρήση η νέα πλατφόρμα

Αυτή ίσως να είναι η πιο καινοτόμος προσθήκη στην εφαρμογή, αλλά δεν θα είναι η μοναδική. Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να μπουν πολύ περισσότεροι κωδικοί προϊόντων, ώστε να καλύπτει κατά το δυνατόν όλες τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, αλλά και να γίνεται πιο συχνή ανανέωση των τιμών, ώστε η σύγκριση να είναι ουσιαστικά σε πραγματικό χρόνο ή όσο πιο κοντά γίνεται σε αυτόν.

Αλλαγές θα γίνουν και στο λειτουργικό και στο αισθητικό σκέλος, ώστε να είναι πιο εύχρηστη η εφαρμογή και πιο φιλική προς τον χρήστη, αλλά και πιο ελκυστική στις νεότερες γενιές. Μία ακόμα σημαντική προσθήκη που σχεδιάζεται είναι το ιστορικό της τιμής ενός προϊόντος: Οι διακυμάνσεις της τιμής του δηλαδή τις προηγούμενες εβδομάδες, αλλά και τους προηγούμενους μήνες, ώστε το πλήρες ιστορικό να είναι ορατό στους καταναλωτές, κοιτώντας χρονολογικά προς τα πίσω.

Ετσι, θα μπορούν να παρακολουθούν και να κατανοούν καλύτερα τις αυξομειώσεις τιμών ενός προϊόντος, αν συνδέονται, π.χ., με μια προσωρινή έκπτωση ή με μια προσφορά ενός σούπερ μάρκετ ή με κάποια άλλη αιτία. Βελτιώσεις μελετώνται και στο προσωπικό «καλάθι» που μπορεί να φτιάξει κάθε χρήστης της εφαρμογής. Εκεί θα τοποθετεί προϊόντα που τον ενδιαφέρουν -και τα οποία είναι ευθέως συγκρίσιμα-, για να υπολογιστεί αυτόματα το συνολικό τους κόστος για κάθε διαφορετικό σούπερ μάρκετ και να αξιολογήσει τι τον συμφέρει καλύτερα.

Τέλος, υπό εξέταση είναι να προστεθεί και η επιλογή της λεγόμενης δεύτερης καλύτερης λύσης: Αν κάποιο σούπερ μάρκετ δεν έχει το προϊόν που αναζητάς (επειδή, π.χ., είναι σε έλλειψη ή σταμάτησε να το φέρνει), να έχεις τη δυνατότητα να βρεις την οικονομικότερη εναλλακτική επιλογή. Αυτό εκτιμάται ότι θα βοηθήσει να αλλάξει η καταναλωτική συμπεριφορά και να μπουν στο ραντάρ του καταναλωτή φθηνότερες επιλογές, που ενδεχομένως να μην τις γνώριζε ή να μην τις λάμβανε υπόψη του.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά