Ένα διπλό, παράλληλο «τείχος» επιτήρησης της κυκλοφορίας στήνεται αυτές τις µέρες στην Αττική, το οποίο πρώτη φορά δεν περιορίζεται σε µεµονωµένες κάµερες ή αποσπασµατικές βεβαιώσεις παραβάσεων, αλλά οδηγεί σε ενιαίο ψηφιακό σύστηµα καταγραφής, διασταύρωσης και επίδοσης κλήσεων. Οι δύο διαφορετικές δράσεις τρέχουν ταυτόχρονα από διαφορετικούς φορείς και συµπληρωµατική τεχνολογία.

Διαβάστε: Κάμερες AI: ''Μέσα στον Γενάρη θα κάνουμε τις πρώτες βεβαιώσεις παραβάσεων'' - Τι δήλωσε ο Δημήτρης Παπαστεργίου στα Παραπολιτικά 90,1 (Ηχητικό)


Από τη µία οι κάµερες µε τεχνητή νοηµοσύνη (A.I. - Artificial Intelligence) τοποθετούνται από το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, και από την άλλη οι κάµερες υψηλής τεχνολογίας, χωρίς A.I., είναι έργο της Περιφέρειας Αττικής. Και οι δύο «κουµπώνουν» στο ίδιο τελικό αποτέλεσµα: ένα ολοκληρωµένο πληροφοριακό σύστηµα διαχείρισης παραβάσεων, που φιλοδοξεί να βάλει τέλος αφ’ενός στην όποια γραφειοκρατία, αφ’ ετέρου και κυρίως στη σωρεία παραβάσεων, ενισχύοντας το αίσθηµα ασφάλειας στους δρόµους.

Οι πρώτες οκτώ ΑΙ κάμερες

Οι κάµερες µε τεχνητή νοηµοσύνη µπήκαν στην Αττική µόλις πριν από 15 ηµέρες και λειτουργούν πιλοτικά, καθώς -όπως λένε οι αρµόδιοι- πρέπει να εκπαιδευτούν στο σύστηµα. Παρ’ όλ’ αυτά, οι πρώτες ηµέρες προκάλεσαν ήδη σοκ, όπως προκύπτει από τον αριθµό των παραβάσεων. Στο αµέσως επόµενο διάστηµα, οι πρώτες οκτώ A.I. κάµερες θα διασυνδεθούν µε το υφιστάµενο σύστηµα της Τροχαίας. Οι θέσεις τους δεν επελέγησαν τυχαία: είναι σηµεία τα οποία η Ελληνική Αστυνοµία υπέδειξε ως υψηλής επικινδυνότητας για τροχαία ατυχήµατα και δυστυχήµατα, µε στόχο να χτυπηθούν οι παραβάσεις που συνδέονται αποδεδειγµένα µε σοβαρά συµβάντα. Η πιο ενδεικτική εικόνα ήρθε από τη λεωφόρο Συγγρού, στην κάθοδο, στο ύψος της Αγίας Φωτεινής (Νέα Σµύρνη - Καλλιθέα). Εκεί η A.I. κάµερα ξεκίνησε να λειτουργεί την περασµένη Τρίτη και από το πρωί εκείνης της ηµέρας έως και το µεσηµέρι της Παρασκευής κατέγραψε περίπου 2.000 παραβιάσεις του ΚΟΚ. Αν η Συγγρού έκανε «ρεκόρ», τα υπόλοιπα σηµεία δεν πήγαν πίσω. Σύµφωνα µε τα πρώτα -και χαρακτηριζόµενα ως «πρόχειρα»- στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, στη λεωφόρο Μεσογείων - Χαλανδρίου καταγράφηκαν 480 παραβιάσεις ερυθρού σηµατοδότη, ενώ στη λεωφόρο Βουλιαγµένης - Τήνου καταγράφηκαν 285 παραβιάσεις κόκκινου.

Ζουµάρουν στον οδηγό

Οι A.I. κάµερες δεν περιορίζονται σε έναν απλό εντοπισµό πινακίδας. Αναγνωρίζουν µάρκα, µοντέλο και χρώµα του οχήµατος, ενώ ζουµάρουν αυτόµατα στον οδηγό και µπορούν να ανιχνεύσουν αν ο οδηγός µιλά ή πληκτρολογεί στο κινητό, αν φορά ζώνη ή κράνος και γενικότερα κατηγοριοποιούν την παράβαση που καταγράφεται.

Τα σηµεία που αναφέρονται ως ενεργά/σε πιλοτική λειτουργία είναι:

  • ∆ήµος Αθηναίων: λεωφ. Πανεπιστηµίου και Βασ. Σοφίας.
  • ∆ήµος Αγίας Παρασκευής: λεωφ. Μεσογείων και λεωφ. Χαλανδρίου.
  • ∆ήµος Ραφήνας - Πικερµίου: λεωφ. Μαραθώνος και Φλέµινγκ.
  • ∆ήµος Καλλιθέας: λεωφ. Συγγρού και Αγίας Φωτεινής.
  • ∆ήµος Βάρης - Βούλας - Βουλιαγµένης: λεωφ. Ποσειδώνος και Ερµού.
  • ∆ήµος Αλίµου: λεωφ. Ποσειδώνος και λεωφ. Αλίµου. 
  • ∆ήµος Ελληνικού - Αργυρούπολης: λεωφ. Βουλιαγµένης και Τήνου.
  • ∆ήµος Φιλοθέης - Ψυχικού: λεωφ. Κηφισίας και Εθν. Αντιστάσεως.


Και άλλες 44 κάμερες

Παράλληλα µε τη δράση του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, η Περιφέρεια Αττικής έχει προχωρήσει στη δική της παρέµβαση. Πρόκειται για κάµερες υψηλής τεχνολογίας, όχι όµως A.I., µε βασικό αντικείµενο την παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη. Η δηµόσια εκκίνηση έγινε το βράδυ της Πέµπτης 18.12, στα σηµεία εγκατάστασης των επτά πρώτων καµερών, εν προκειµένω στη συµβολή των λεωφόρων Ποσειδώνος και Αλίµου. Ο στόχος της Περιφέρειας είναι µέχρι τον Φεβρουάριο να εγκατασταθούν 44 κάµερες σε σηµεία υψηλής επικινδυνότητας και στα τέλη του Ιουνίου να έχουν τοποθετηθεί συνολικά 388 κάµερες, ώστε να καλύπτονται οι κεντρικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου και να σχηµατίζεται ενιαίο δίκτυο ελέγχου και πρόληψης τροχαίων. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισµό 17,6 εκατ. ευρώ και χρηµατοδοτείται από το Ταµείο Ανάκαµψης.

Οι κάµερες αυτές λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, καταγράφουν φωτογραφίες και βίντεο ακόµη και σε χαµηλό φωτισµό και για λόγους προστασίας προσωπικών δεδοµένων καταγράφεται µόνο το πίσω µέρος των οχηµάτων, χωρίς να εµφανίζονται οι επιβαίνοντες. Το υλικό αποστέλλεται αυτόµατα, χωρίς ανθρώπινη παρέµβαση, σε κεντρικό σύστηµα διαχείρισης παραβάσεων, αλλά η πρόσβαση είναι αποκλειστικά της Ελληνικής Αστυνοµίας, η οποία προχωρά στη βεβαίωση και επιβολή κυρώσεων βάσει ΚΟΚ. Μέχρι σήµερα έχουν κατασκευαστεί οι υποδοµές σε έξι σηµατοδοτικές εγκαταστάσεις: τρεις στη συµβολή της Λ. Ποσειδώνος µε την Αλίµου, τη Γρηγορίου Λαµπράκη και την Πλατεία Βεργωτή, καθώς και τρεις στη συµβολή της Λ. Βουλιαγµένης µε την Αλίµου, τη ∆ωδεκανήσου και την Καλύµνου.

Μαζί µε όλα τα παραπάνω αυτό που αποµένει πλέον είναι η ολοκλήρωση των διαγωνισµών του υπουργείου Μεταφορών και του Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, που θα οδηγήσει στην εγκατάσταση συνολικά 2.000 σταθερών καµερών και σχεδόν 600 καµερών στα λεωφορεία, µε σκοπό το «σκούπισµα» εκείνων που επιµένουν να οδηγούν στις αποκλειστικές λωρίδες τους.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή