Αμφίπολη: Νέα στοιχεία για τον τύμβο Καστά από την Περιστερή (ΦΩΤΟ)
<p> Oι αποκαλύψεις συνθέτουν τα πρόσωπα της Αμφίπολης! </p>
«Η μοναδικότητα της κατασκευής του περιβόλου από θασίτικο μάρμαρο καθώς και η σημαντική χρονική περίοδος οδηγούν τη σκέψη μας στην ύπαρξη σημαντικών ταφών στο εσωτερικό του περιβόλου που μια ανασκαφική συνέχεια θα αποκαλύψει» υπογράμμισε η Κατερίνα Περιστέρη στην ομιλία της στο Πανεπιστήμιο Κύπρου αφήνοντας να εννοηθεί ξεκάθαρα ότι η ανασκαφή στον Τύμβο Καστά έχει τη δυνατότητα να δώσει πολύ περισσότερα.Μάλιστα σημείωσε ότι, από τα έως τώρα αποτελέσματα των ηλεκτρικών τομογραφιών η ομάδα της γνωρίζει πολύ καλά που πρέπει να σκάψουν.
Η ανασκαφέας του Μακεδονικού μνημείου της Αμφίπολης έδωσε μια γεύση από νέα στοιχεία που προφανώς η συνέχεια τους θα υπάρξει στο Αρχαιολογικό Συνέδριο Θεσσαλονίκης, ενω αυτά έχουν άμεση σχέση με την ανασύνθεση της ταυτότητας των νεκρών.
Πολύ σημαντική θεωρείται η ιστορία του ήρωα που εξελίσσεται ζωγραφισμένη στη ζωφόρο του μνημείου.
«Υπάρχουν μορφές που ορισμένες είναι πάνω σε άρματα. Βλέπουμε όπλα πολεμιστή με θώρακα. Ένα άρμα με μια μορφή. Ένα ιππέα Ορισμένες μορφές έχουν κάποιο καπέλο κόκκινο.
Εδώ βλέπουμε ένα ταύρο στο κέντρο, ενώ δεξιά και αριστερά βρίσκονται δυο κένταυροι. Υπάρχει η φτερωτή νίκη πάνω στην πλώρη ενός πλοίου που φαίνεται ξεκάθαρα. και δίπλα οι τρίποδες.
Υπάρχουν και σφίγγες. Εδώ υπάρχουν και μορφές που ξεχωρίζουν. Υπάρχει ένα αφηρωισμένων μορφών. Οι φτερωτές μορφές κρατούν ένα κόκκινο πανί και πάνω του μεταφέρουν κάτι. Παραδίπλα υπάρχει μια συγκέντρωση κάποιων Θεών. Εκεί μεταφέρεται ο νεκρός ,σε κάποια συγκέντρωση Θεών».
Αναφερόμενη στο νεκρικό θάλαμο αποκάλυψε ότι δίπλα στη θήκη του τάφου, υπάρχει η ειδική διαμόρφωση ενός χώρου με τη μορφή «Π».
«Είναι πολύ σημαντικό γιατί δίπλα υπάρχει ένα "Π" που θα μπορούσαν να μπαίνουν και να βλέπουνε ..το χώρο αυτό. Μέσα στο θάλαμο αυτό βρέθηκαν υπολείμματα νεκρικής κλίνης . Στολίδια από γυαλί και κόκκαλο και χρυσά κυκλικά διακοσμητικά με μορφές όπως νύφες
Μιλάμε για γυναικείες μορφές που τρέχουν ή στέκονται. Παρόμοια οστέινα βρέθηκαν στην Πέλλα, στη Βεργίνα και στον Μακεδονικό τάφο Γ στον Άγιο Αθανάσιο .Με τους σκελετούς δεν έχουμε κανέναν στοιχείο ακόμη είναι προς μελέτη. Δεν ξέρουμε αν είναι σκελετοί ανδρών ή γυναικών δεν έχουμε στοιχεία. Είναι προς μελέτη για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τι συμβαίνει».
Η Κατερίνα Περιστέρη αναφέρθηκε και στα χάλκινα νομίσματα που βρέθηκαν στο χώρο της ανασκαφής και παρουσίασε ως κυρίαρχο αυτό, του Μέγα Αλέξανδρου.
«‘Έχουμε νομίσματα χάλκινα του Αλέξανδρου του Γ (336 323 πχ) από την Αμφίπολη και φέρουν το μονόγραμμα του Αλέξανδρου. Βρέθηκαν επίσης νομίσματα Κασσάνδρου (319 317 πχ) και είναι σε πολύ καλή κατάσταση καθώς και χάλκινα νομίσματα των Αμφιπολιτών».
Η ανασκαφέας εξέφρασε τη βεβαιότητα της ότι ο τύμβος Καστά της Αμφίπολης κατασκευάστηκε, τουλάχιστον αρχικά, προς τιμήν εξέχουσας προσωπικότητας ενώ από τη ομιλία της διαφάνηκε ότι η μελέτη των δεδομένων φαίνεται ότι τείνει να ανασυνθέσει σε μεγάλο βαθμό την ταυτότητα προσώπων που βρίσκονται σε ένα μνημείο με λατρευτική χρήση.
Η Κατερίνα Περιστέρη έδωσε μεταξύ άλλων, αναλυτικά δεδομένα για τη χρονολόγηση του ταφικού συγκροτήματος στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα ενώ όπως είπε κλειδί ήταν η ανασκαφική διερεύνηση, τα κινητά ευρήματα, οι ταυτίσεις αρχιτεκτονικών μελών που βρέθηκαν κοντά στον τάφο και στη γύρω περιοχή από το αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή αλλά και η τεχνοτροπία του ψηφιδωτού και των γλυπτών, που μελέτησε ο στενός συνεργάτης της Αντόνιο Κόρσο.
Ο Τύμβος Καστά δημιουργήθηκε επί ενός προϋπάρχοντος γηλόφου, αλλά και εντός μιας παλαιότερης νεκρόπολης. Ο Δεινοκράτης περιέκλεισε σε έναν τεράστιο κυκλικό περίβολο τις παλαιότερες ταφές και δημιούργησε ένα μεγαλοπρεπές λατρευτικό μνημείο, αφιερωμένο στον Ηφαιστίωνα.
Οι αρχαιολόγοι εντόπισαν ευρήματα με την σφραγίδα του προσωπικού αρχιτέκτονα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Δεινοκράτη. Αναφέρθηκε παράλληλα στις επιγραφές που αποτελούν συμβόλαια έργου του ταφικού μνημείου. Οι επιγραφές γράφουν: "παρέλαβον" και έχουν το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα».
Η παρουσίαση έγινε σε μια κατάμεστη αίθουσα του Πανεπιστημίου Κύπρου και αποτελούσε μια ακόμη αποστομωτική απάντηση σε όλους όσοι, είτε απαξίωναν συνολικά το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, είτε το χρονολογούσαν σε περίοδο πολύ μεταγενέστερη.
Πηγή: thousandnews.gr