Πανελλαδικές εξετάσεις ή εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με τον βαθμό του νέου αναβαθμισμένου Εθνικού Απολυτηρίου, που αποτελεί ένα εκπαιδευτικό σχέδιο το οποίο επανέρχεται σε διαφορετικές εκδοχές την τελευταία 15ετία;


Οι εκπρόσωποι των αρμοδίων φορέων καταθέτουν τις προτάσεις τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ. Γερ. Κουζέλη να προτείνει εισαγωγή στα ΑΕΙ μέσω εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα και τον πρόεδρο της Επιτροπής εθνικού διαλόγου για την παιδεία κ. Αντ. Λιάκο να επαναφέρει το θέμα της Τράπεζας Θεμάτων.
«Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι αδιάβλητες, δεν ξέρω αν είναι αντικειμενικές» δήλωσε σχετικά την Τρίτη στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου.
Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί, που κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους στην Βουλή ζήτησαν σταθερό και αδιάβλητο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, που θα καλλιεργεί την κριτική σκέψη των μαθητών και όχι την παπαγαλία.


Κατά την χθεσινή συζήτηση επί του θέματος στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το νέο εξεταστικό σύστημα, τον λόγο πήραν οι εκπαιδευτικές ενώσεις και οι Ομοσπονδίες του χώρου.
Το υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί να παρουσιάσει την Άνοιξη την πρόταση του για το νέο εξεταστικό σύστημα και το Λύκειο, αξιοποιώντας όπως είναι φυσικό τα αποτελέσματα του εθνικού διαλόγου για παιδεία και νομοθετώντας αλλαγές που θα εφαρμοστούν μετά από τρία χρόνια.
Οι καθηγητές των δημοσίων σχολείων από την πλευρά τους, δήλωσαν ότι συμφωνούν με την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα ως μέθοδο εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Πρόσθεσαν όμως ότι η πρόταση που κατατέθηκε είναι γενικόλογη, οπότε δεν μπορούν να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις επί του θέματος. Ωστόσο επιφυλάχτηκαν να στείλουν σχετικά υπομνήματα ώστε να βοηθήσουν το υπουργείο να καταλήξει στην οριστική απόφασή του.


Στις ομιλίες τους οι εκπαιδευτικοί μίλησαν για σειρά επιμέρους θεμάτων. Συγκεκριμένα οι καθηγητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων δήλωσαν ότι η διδασκαλία των καλλιτεχνικών έχει υποβαθμιστεί και έχει μπει στο περιθώριο της σχολικής ζωής. Αντίστοιχα, όλες οι ενώσεις των καθηγητών ξένων γλωσσών (Αγγλικής, Γαλλικής Γερμανικής, Ιταλικής, Ισπανικής κ.α.) ζήτησαν την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των ξένων γλωσσών στη Β΄ και στη Γ΄ λυκείου.
Οι καθηγητές πληροφορικής, υποστήριξαν ότι ο ρόλος της πληροφορικής στην μεταρρύθμιση που σχεδιάζεται για το λύκειο, πρέπει να είναι ουσιαστικός, ενώ το υπουργείο Παιδείας οφείλει να θεσπίσει κρατικό πιστοποιητικό χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Στην Βουλή εκπροσωπήθηκαν και τα Πρότυπα σχολεία της χώρας, οι εκπρόσωποι των οποίων και πρότειναν αναβάθμιση των επαγγελματικών σπουδών και επαναφορά του μαθήματος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Πρότειναν ακόμη να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές της Α΄ Λυκείου να μετακινούνται προς τα επαγγελματικά λύκεια αν το επιλέξουν ή και το αντίστροφο από τους καθηγητές των επαγγελματικών Λυκείων προς τα γενικά.

Οι δηλώσεις Γαβρόγλου

«Ήταν πλούσια η συζήτηση. Η δημοκρατία απελευθερώνει αλλά εξαντλεί» δήλωσε από την πλευρά του την Τρίτη στην Βουλή ο κ. Γαβρόγλου.
«Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Η κοινωνία είναι έτοιμη να ακούσει. Τα πράγματα έχουν φτάσει σε ένα αδιέξοδο. Θα είχε ενδιαφέρον οι ενώσεις μεταξύ σας να κάνετε μία συνάντηση και να μας προτείνετε ένα πρόγραμμα. Όλοι μας- και έχει μεγάλη σημασία αυτό- οι κοινωνικοί φορείς, εσείς, το υπουργείο εκπροσωπούμε ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας. Γι’ αυτό κάνουμε κι αυτές τις συζητήσεις, να δούμε ποιο είναι το δεύτερο βήμα. Οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση θέλουν δυο προϋποθέσεις:
Δεσμεύεται όποιος κάνει την πρόταση για μακροπρόθεσμο σχέδιο. Και το δεύτερο, μια μίνιμουμ πολιτική συναίνεση. Χωρίς αυτά δεν μπορεί να γίνει το οτιδήποτε. Γνωρίζετε ότι οι δυσκολίες στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι ένας συνδυασμός κοινωνικής αποδοχής, επιμόρφωσης, αυτοαξιολόγησης και κάτι επίσης πολύ σοβαρό, το σοβαρότερο: η αντιμετώπιση των παθογενειών. Ελάχιστοι μιλήσαμε αυτοκριτικά.
Έχουμε ένα απίστευτο κόμπο τον οποίο πρέπει να αρχίσουμε να δούμε πως θα ξελύσουμε. Γνωρίζουμε όλοι ότι έχουμε 180 ειδικότητες. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 40 ειδικότητες. Δεν λέω ότι είναι καλύτερο. Με τόσες ειδικότητες όμως δεν βγαίνει πρόγραμμα».