Απαντήσεις για τα αίτια που έσπρωξαν στον θάνατο τους δικούς τους ανθρώπους παίρνουν έναν και πλέον χρόνο µετά οι συγγενείς των τριών αξιωµατικών οι οποίοι σκοτώθηκαν στην Κίναρο, τα ξηµερώµατα της 11ης Φεβρουαρίου του 2016. Σύµφωνα µε αποκλειστικές πληροφορίες των «Παραπολιτικών», το πόρισµα των εµπειρογνωµόνων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού παραδόθηκε κάτω από άκρα µυστικότητα στις οικογένειες των θυµάτων, καθώς χαρακτηρίστηκε «απόρρητο» και συνοδεύτηκε από την επισήµανση στους αποδέκτες να µη διαρρεύσει το περιεχόµενό του.

Στο έγγραφο που πήραν στα χέρια τους οι συγγενείς αποκλείεται κατ’ αρχάς η εκδοχή του ανθρώπινου λάθος από το πλήρωµα του µοιραίου Agusta Bell και µπαίνει έτσι οριστικό τέλος στα σενάρια περί άστοχου χειρισµού. Παράλληλα, όµως, αποκλείεται, σύµφωνα µε τα συµπεράσµατα των εµπειρογνωµόνων, και το ενδεχόµενο της µηχανικής βλάβης, αφού, όπως προέκυψε από την έρευνα, το ελικόπτερο είχε συντηρηθεί σωστά και ήταν σε καλή κατάσταση.

Αντίθετα, γίνεται λόγος για ανωτέρα βία και επισηµαίνεται ότι οι καιρικές συνθήκες έσπρωξαν στον θάνατο τους αξιωµατικούς του Πολεµικού Ναυτικού Αναστάσιο Τουλίτση, Κωνσταντίνο Πανανά και Λευτέρη Ευαγγέλου. Οι έρευνες της επιτροπής εµπειρογνωµόνων που είχε αναλάβει να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας ήταν χρονοβόρες, καθώς συνέλεξαν προσεκτικά όλα τα στοιχεία ώστε να καταλήξουν σε ασφαλή συµπεράσµατα για το τι µεσολάβησε από την ώρα που το ελικόπτερο απονηώθηκε από τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς», στο πλαίσιο της άσκησης «Αστραπή» που βρισκόταν σε εξέλιξη τη µοιραία νύχτα, µέχρι που το στίγµα του χάθηκε από τα ραντάρ. Τελικά, κατέληξαν στο συµπέρασµα ότι το ελικόπτερο δέχθηκε ριπή ανέµου και στη συνέχεια χτύπησε σε βράχο, µε αποτέλεσµα να καταλήξει σε χαράδρα.

Οπως επί λέξει αναφέρεται στην παράγραφο β’ του πορίσµατος, το συµβάν αποδίδεται «σε ανωτέρα βία, συγκεκριµένα σε αιφνίδιο και απρόβλεπτο γεγονός ή ακολουθία γεγονότων, που δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν στο σύνολό τους, συµπεριλαµβανοµένων και των απρόβλεπτων και έντονων ριπών ανέµου τοπικά στη νήσο Κίναρο».

Ο ριπαίος άνεµος, γνωστός στη γλώσσα των χειριστών ελικοπτέρων, χαρακτηρίζεται από ένταση που µεταβάλλεται απότοµα και παροδικά, ενώ το καιρικό αυτό φαινόµενο συµβαίνει πολύ κοντά στο έδαφος και κυρίως κοντά σε παραλίες. Μιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», ο Γιάννης Μαρακάκης, δικηγόρος των γονέων του Κωνσταντίνου Πανανά, εµφανίζεται επιφυλακτικός για τα συµπεράσµατα των εµπειρογνωµόνων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, τονίζοντας ότι θα διερευνηθούν περαιτέρω οι συνθήκες της τραγωδίας. «Το δυστύχηµα αποδίδεται, µε βάση το πόρισµα του ΓΕΝ, σε αστάθµητους παράγοντες και δη σε ανωτέρα βία. Η πραγµατικότητα ωστόσο µπορεί να περιέχει και δεδοµένα που δεν αποτυπώνονται στο εν λόγω πόρισµα και δεν περιορίζονται στις καιρικές συνθήκες, οι οποίες δεν ήταν ξαφνικές, αλλά ήταν ήδη γνωστές στο πλήρωµα από την αρχή της πτήσης. Σε κάθε περίπτωση, ο υποπλοίαρχος Πανανάς έπεσε εν ώρα καθήκοντος δίχως να τον βαραίνει η παραµικρή ευθύνη για το τραγικό αποτέλεσµα. Εξ ου και επιφυλασσόµαστε να διερευνήσουµε περαιτέρω τις ειδικές συνθήκες που οδήγησαν στον θάνατο των τριών αξιωµατικών», τονίζει ο κ. Μαρακάκης.

ΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ

Την ίδια ώρα, οι χήρες των άτυχων αξιωµατικών προσπαθούν να συνεχίσουν τη ζωή τους µε όσο κουράγιο τους έχει αποµείνει µετά τη βίαιη απώλεια των δικών τους ανθρώπων. Σε κάθε οικογένεια έχουν προταθεί δύο θέσεις στο ∆ηµόσιο ως ελάχιστη ανταπόδοση της Πολιτείας στην προσφορά των αδικοχαµένων στελεχών των Ενόπλων ∆υνάµεων. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η σύζυγος του Λευτέρη Ευαγγέλου προτίµησε να κρατήσει τη θέση για την κόρη της, όταν ενηλικιωθεί, αφού εκείνη ήδη δουλεύει, ενώ η αδερφή του θα εργαστεί στο Πεντάγωνο. Στο Πολεµικό Μουσείο του Ναυπλίου θα προσληφθεί η χήρα του Κωνσταντίνου Πανανά, Μαριάννα Ζαφείρη.

∆ώδεκα ηµέρες µετά το δυστύχηµα, η Μαριάννα έφερε στον κόσµο το δεύτερο παιδί τους, που δεν γνώρισε ποτέ τον πατέρα του, αλλά πήρε το όνοµά του. Ο Κωνσταντίνος Πανανάς junior είναι σήµερα 15 µηνών και µεγαλώνει µε την απεριόριστη αγάπη της οικογένειας της µητέρας του, του ιερέα παππού του και των θείων του, Γιάννη και Παναγιώτη Ζαφείρη. Ανάλογες θέσεις στο ∆ηµόσιο έχουν προταθεί και στην οικογένεια του κυβερνήτη Αναστάσιου Τουλίτση, που πάλεψε να σώσει το ελικόπτερο, αλλά, όπως προκύπτει και από το πόρισµα των εµπειρογνωµόνων, ο άνεµος ήταν πιο δυνατός. Το ελικόπτερο πετούσε σε χαµηλό ύψος, κρυµµένο πίσω από τον βραχώδη όγκο της νησίδας, καθώς η άσκηση «Αστραπή» προέβλεπε ότι έπρεπε να είναι αόρατο από «εχθρικά» πλοία.

Ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Τουλίτσης είχε στο ενεργητικό του 1.300 ώρες πτήσης, όπως και ο υποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Πανανάς, µε µεγάλη πείρα σε ανάλογες αποστολές. Νεότερος, αλλά εξίσου ικανός ήταν και ο ανθυπασπιστής Λευτέρης Ευαγγέλου. Με Προεδρικό ∆ιάταγµα που είχε υπογραφεί µετά το δυστύχηµα από τον Πρόεδρο της ∆ηµοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, είχε απονεµηθεί ο βαθµός του αντιναυάρχου στους υποπλοιάρχους Αναστάσιο Τουλίτση και Κωνσταντίνο Πανανά και ο βαθµός του πλοιάρχου στον ανθυπασπιστή Λευτέρη Ευαγγέλου, που έχασαν τη ζωή τους την ώρα του καθήκοντος.