Μία πολυεθνική «αρμάδα» πολεμικών πλοίων από διάφορες χώρες έχουν συγκεντρωθεί την παρούσα χρονική συγκυρία στην ευρύτερη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου, γύρω από την Κύπρο, σε μία εξαιρετικά ευαίσθητη από πολιτικής, διπλωματικής αλλά και επιχειρησιακής απόψεως για τη μαρτυρική Μεγαλόνησο.

Μία πολυεθνική αρμάδα που περιλαμβάνει πλοία από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, την Τουρκία, το Ισραήλ και φυσικά και τη γειτονική Αίγυπτο.

Ας δούμε λοιπόν ένα σύντομο «Who is who» των πλοίων αυτών.

ΗΠΑ

Από πλευράς των ΗΠΑ συμμετέχουν μονάδες του 6ου Αμερικανικού Στόλου, του επονομαζόμενου και «Στόλου της Μεσογείου», με επίκεντρο την Αμφίβια Ομάδα Μάχης του «πλοίου αμφιβίας εφόδου» του USS “IWO JIMA” (LHD-7), που αποτελείται από τρία πλοία συνολικώς, επί των οποίων επιβαίνει ολόκληρη η δύναμη της 26ης Εκστρατευτικής Ομάδος Πεζοναυτών (26th. Marine Expeditionary Unit/26 MEU), αποτελούμενη από 2.500 πεζοναύτες. Σήμερα η δύναμη αυτή βρίσκεται στα ανοικτά της Χάϊφας στο Ισραήλ. Στην περιοχή περιπολεί επίσης και η ναυαρχίδα του 6ου Αμερικανικού Στόλου, το πλοίο διοικήσεως USS “Mount Whitney” (LCC/JCC-20), για προφανείς λόγους, συνοδευόμενο από το πυραυλοφόρο αντιτορπιλλικό USS “Carney” (DDG-64).

Το πλοία αμφιβίου επιθέσεως USS “IWO JIMA” (LHD-7), κλάσεως “WASP”, έλαβε την ονομασία του μετά την επική ομώνυμη μάχη των Αμερικανών με τους Ιάπωνες στον Ειρηνικό ωκεανό στη διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου. Το πλοίο καθελκύστηκε το 2001 και έκτοτε είναι συνεχώς στην υπηρεσία. Η παραγγελία για τη ναυπήγησή του δόθηκε στις 28/2/1995, καθελκύστηκε στις 12/12/1997 και η ναυπήγησή του ολοκληρώθηκε στις 4/2/2000, ενώ σε επιχειρησιακή ετοιμότητα για ανάληψη αποστολών τέθηκε στις 30/6/2001. Το συνολικό μήκος του σκάφους φτάνει τα 257 μέτρα, το μέγιστο πλάτος του τα 34 μέτρα και το μέγιστο βύθισμά του στα 9,1 μέτρα! Με το προωστήριο σκεύος του μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβων (25 μίλια/ώρα) και έχει πλήρωμα 73 αξιωματικών και 1009 ναυτών, ενώ μεταφέρει και δύναμη 1.897 πεζοναυτών! Επί του σκάφους μεταφέρονται 30 ελικόπτερα διαφόρων τύπων (μεταφορικά, επιθετικά, γενικής χρήσεως, ερεύνης - διασώσεως κλπ) και 6 μαχητικά αεροσκάφη καθέτου από-προσγειώσεως AV-8B Harrier II, που ανήκουν όλα στη δύναμη της Αεροπορίας του Σώματος των Πεζοναυτών. Στον εξοπλισμό του σκάφους περιλαμβάνονται επίσης κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-αέρος Sea Sparrow, αντιαεροπορικά συστήματα RAM, αντιαεροπορικά/αντιπυραυλικά Phalanx CIWS, πυροβόλα τύπου Mk.38 των 25mm, καθώς και πλήθος βαρέων πολυβόλων των .50! Το USS “IWO JIMA” (LHD-7) απέπλευσε από τη βάση του στη Φλώριδα στις 7 Φεβρουαρίου και μετά στο ύψος του Νόρφολκ της Βιρτζίνια με τη μεγάλη ναυτική βάση του Αμερικανικού Ναυτικού, ενώθηκε με τα άλλα δύο πλοία της Ομάδος Μάχης του και κατευθύνθηκαν προς τη Μεσόγειο και το χώρο ευθύνης του 6ου Αμερικανικού Στόλου με προορισμό την Ανατολική Μεσόγειο και τη διμερή άσκηση με το Ισραήλ.

Το νέο, σύγχρονο πλοίο αμφίβιων μεταφορών USS “NEW YORK” (LPD-21), κλάσεως “San Antonio”, αποφασίστηκε η ναυπήγησή του στις 25/11/2003, ξεκίνησε να ναυπηγείται στις 10/9/2004, καθελκύστηκε στις 19/12/2007 και κατέστη επιχειρησιακό στις 7/11/2009. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κατασκευής του είναι το γεγονός ότι στο σημείο τοποθετήσεως της τρόπιδος του σκάφους για να ξεκινήσει η ναυπήγησή του, τοποθετήθηκε ένα σίδερο από τους «Δίδυμους πύργους» της Νέας Υόρκης που καταστράφηκαν κατά την πρωτοφανή τρομοκρατική επίθεση εναντίον τους της 11/9/2001, ενώ άλλο ένα πολύ μικρότερο κομμάτι σίδερο από τις σιδερένιες κολώνες των πύργων έχει τοποθετηθεί σε περίοπτη θέση στο μικρό «μουσείο» του σκάφους! Το συνολικό εκτόπισμα του σκάφους φτάνει τους 24.900 τόνους με πλήρες φορτίο, το μήκος του φτάνει τα 208,5 μέτρα, το μέγιστο πλάτος του τα 31.9 μέτρα στο κατάστρωμα και το μέγιστο βύθισμά του τα 7 μέτρα. Το προωστήριο σκεύος του αποτελείται από τέσσερις κινητήρες, δύο άξονες μεταδόσεως της κινήσεως, που καταλήγουν σε ισάριθμες έλικες, ενώ μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβων! Φέρει στο εσωτερικό του 2 αερόστρωμνα LCAC ή 1 LCU, καθώς και 14 αμφίβια οχήματα αποβάσεως AAV. Το πλήρωμά του αποτελείται από 28 αξιωματικούς και 332 υπαξιωματικούς και ναύτες, ενώ μπορεί να μεταφέρει και δύναμη 700 πεζοναυτών. Από το κατάστρωμά του μπορούν να επιχειρούν συνολικώς 16 ελικόπτερα (2 βαρέα μεταφορικά ελικόπτερα CH-53E Super Stallion, 2 MV-22B Osprey tilt-rotor αεροσκάφη, 4 μέσα μεταφορικά ελικόπτερα CH-46 Sea Knight, 4 επιθετικά ελικόπτερα AH-1W Sea Cobra, 4 γενικής χρήσεως UH-1N Iroquois).

Το αποβατικό πλοίο USS “OAK HILL” (LSD-51), κλάσεως «Harpers Perry”, παραγγέλθηκε στις 27/3/1991, η κατασκευή του ξεκίνησε στις 21/9/1992, καθελκύστηκε στις 11/6/1994, και εντάχθηκε επιχειρησιακά στο Στόλο στις 8/6/1996. Το συνολικό του εκτόπισμα ανέρχεται στους 19.600 τόνους με πλήρες φορτίο, το μήκος του ανέρχεται στα 185,80 μέτρα, το μέγιστο πλάτος του τα 26 μέτρα και το μέγιστο βύθισμά του τα 6,4 μέτρα. Διαθέτει 12 καταστρώματα, κινείται με 4 κινητήρες, που μέσω δύο αξόνων μεταδόσεως της κινήσεως καταλήγουν σε 2 έλικες, που του επιτρέπουν να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 24,5 κόμβων! Μεταφέρει στο εσωτερικό του 2 αερόστρωμνα LCAC ή 1 LCU, καθώς και 15 αμφίβια οχήματα μεταφοράς προσωπικού AAV και 2 άρματα μάχης M1A1 Abrams του Σώματος των Αμερικανών Πεζοναυτών. Το πλήρωμα του σκάφους αποτελείται από 22 αξιωματικούς και 397 υπαξιωματικούς και ναύτες, καθώς και δύναμη περίπου 500 πεζοναυτών! Ως εξοπλισμό του το σκάφος διαθέτει 2 πυροβόλα Mk.38 των 25mm έκαστο, δύο αντιαεροπορικά/αντιπυραυλικά πυροβόλα Phalanx CIWS των 20mm, 2 συστήματα RAM και 6 θέσεις για βαρέα πολυβόλα των 0.50 ιντσών (12,7mm) τύπου M2HB.

Το πλοίο διοικήσεως και ναυαρχίδα του 6ου Στόλου, το USS “Mount Whitney” (LCC/JCC-20), κλάσεως “Blue Ridge”, παραγγέλθηκε στις 10/8/1966, η ναυπήγησή του ξεκίνησε στις 8/1/1969, καθελκύστηκε στις 8/1/1970, και εντάχθηκε επιχειρησιακώς στο Αμερικανικό Ναυτικό στις 16/1/1971. Το συνολικό εκτόπισμα του σκάφους ανέρχεται στους 18.400 τόνους πλήρες φορτίο, με μέγιστο μήκος 189 μέτρα, μέγιστο πλάτος 33 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 9,6 μέτρα. Μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 23 κόμβων και το πλήρωμά του αποτελείται από 155 ναυτικούς από τη Διοίκηση Στρατηγικών Θαλάσσιων Μεταφορών του Αμερικανικού Ναυτικού για την κίνηση του πλοίου καθώς και από 170 αξιωματικούς και ναύτες στρατιωτικό προσωπικό για την επιχειρησιακή λειτουργία των διαφόρων συστημάτων του διοικήσεως και ελέγχου. Μπορεί να μεταφέρει ένα ελικόπτερο MH-60S Knight Hawk και στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται 2 συστήματα Phalanx CIWS, 2 πυροβόλα Bushmaster των 25mm έκαστο, καθώς και 4 βαρέα πολυβόλα των 0.50 ιντσών (12,7mm).

To πυραυλοφόρο αντιτορπιλλικό USS “Carney” (DDG-64), κλάσεως “Arleigh Burke”, παραγγέλθηκε στις 16/1/1991, άρχισε να κατασκευάζεται στις 8/8/1993, καθελκύστηκε στις 23/7/1994 και εντάχθηκε επιχειρησιακώς στη δύναμη του Αμερικανικού Ναυτικού στις 13/4/1996. Είναι συνολικού εκτοπίσματος 8.900 τόνων με πλήρες φορτίο, συνομικό μήκος 154 μέτρων, μέγιστο πλάτος 20 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 9,4 μέτρα. Το προωστήριο σκεύος του αποτελείται από 4 αεριοστροβήλους, που μέσω δύο αξόνων, κινούν ισάριθμους έλικες και του επιτρέπουν να αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη των 30 κόμβων. Το πλήρωμά του αποτελείται από 33 αξιωματικούς, 38 υπαξιωματικούς και 210 ναύτες. Στον οπλισμό του περιλαμβάνονται κάθετα εκτοξευόμενα πυραυλικά συστήματα επιφανείας-αέρος, στρατηγικά βλήματα κρούσεως BGM-109 Tomahawk, κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-επιφανείας Mk.141 Harpoon, 1 πυροβόλο Mk.45, 2 πυροβόλα των 25mm, 2 συστήματα Phalanx CIWS, 2 τριπλούς τορπιλλοβλήτικούς σωλήνες και 2 ελικόπτερα.

Ελλάδα

Η Ελλάδα εκπροσωπείται στην περιοχή με τη φρεγάτα «ΑΔΡΙΑΣ» (F-459), τύπου “Standard” (“S”), η οποία συμμετέχει στην αποστολή του ΟΗΕ της UNIFIL για το Λίβανο. Η φρεγάτα «ΑΔΡΙΑΣ» είναι το τρίτο κατά σειράν πλοίο του ΠΝ, που φέρει αυτήν την ονομασία, προς τιμήν πλέον του πρώτου αντιτορπιλλικού «ΑΔΡΙΑΣ» και της ηρωικής δράσεώς του κατά την διάρκεια του Β’ ΠΠ. To πλοίο κατασκευάστηκε από την ολλανδική εταιρεία Royal Schelde στην Ολλανδία την 31/07/78 και εντάχθηκε στη δύναμη του Βασιλικού Ναυτικού της Ολλανδίας στις 26/7/1979, με την ονομασία ΗΜΝS “CALLENBURGH” (F-808). Αγοράσθηκε από το ΠΝ και η ύψωση της Ελληνικής Σημαίας και η μετονομασία του σε Φ/Γ «ΑΔΡΙΑΣ» (F-459) πραγματοποιήθηκε στις 30/3/1994 στο Den Helder με πρώτο κυβερνήτη τον τότε Αντιπλοίαρχο Ι.Εγκολφόπουλο ΠΝ. To πλοίο κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος στις 28/06/94. το πλοίο είναι συνολικού εκτοπίσματος 3.630 τόνων, έχει μήκος 130 μέτρα, μέγιστο πλάτος 14,6 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 6,2 μέτρα. Το προωστήριο σκεύος του αποτελείται από συνδυασμό 2 αεροστροβίλων RR Olympus και 2 κινητήρων RR Tyne 10, που του επιτρέπουν να αναπτύσσει ταχύτητα 30 κόμβων. Το πλήρωμά του αποτελείται από 198 άτομα, ενώ στον οπλισμό του περιλαμβάνονται 1 πυροβόλο 76mm ΟΤΟ Melara, 1 σύστημα εγγύς προστασίας Phalanx, σύστημα κατευθυνομένων βλημάτων επιφανείας-επιφανείας Harpoon, σύστημα Κ/Β επιφανείας-αέρος Sea Sparrow, ανθυποβρυχιακές τορπίλλες και σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων, ενώ έχει δυνατότητα μεταφοράς δύο ελικοπτέρων AB-212 ASW ή ενός S70Β “Aegean Hawk”. Αξίζει να σημειωθεί ότι Αδρίας ήταν η αρχαία ονομασία της Αδριατικής Θάλασσας. Το όνομά της αυτό το όφειλε στην ομώνυμη πόλη η οποία είχε ιδρυθεί στις εκβολές του Πάδου ποταμού από τον Βασιλιά Αδρία, υιό του Μεσσαπίου Παύσωνος και πατέρα του Ιλλυριού Ιονίου.

Την παρούσα χρονική στιγμή στην ευρύτερη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου, γύρο από την Κύπρο, λαμβάνουν χώρα οι ακόλουθες επιχειρήσεις και δράσεις πολεμικών σκαφών από όλο τον κόσμο.

Τέτοιες είναι οι εξής:

--Η επιχείρηση του ΟΗΕ στο θαλάσσιο χώρο του Λιβάνου, με την επωνυμία “UNIFIL”, στην οποία συμμετέχουν η φρεγάτα “BAROSSO” (Βραζιλία), η φρεγάτα «ΑΔΡΙΑΣ» (Ελλάδα), η κορβέτα “BODRUM” (Τουρκία), η κορβέτα “USMAN HARUN” (Ινδονησία), η κορβέτα “BIJOY” (Μπαγκλαντές), η φρεγάτα “MANDEMBURG” (Γερμανία)

--Με βάση την τουρκική NAVTEX (258/18), που είναι σε ισχύ έως 11 Μαρτίου 2018 για εκτέλεση ασκήσεων-πυρών στο «οικόπεδο Νο.3» της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), όπου τώρα πλέουν και ασκούνται δύο τουρκικές κορβέτες, η “BUYUKADA” και η “BARTIN”.

--Η ισραηλινή αεροναυτική, αμφίβια, άσκηση “JUNIPER COBRA '18”, που διεξάγεται το διάστημα από 4 έως 15 Μαρτίου 2018, όπου – ως προελέχθη – συμμετέχει τμήμα της Αμφίβιας Ομάδος Μάχης του USS “IWO JIMA”, καθώς και τμήμα του Αμερικανικού 6ου Στόλου, με τη ναυαρχία και πλοίο διοικήσεως και ελέγχου USS “MOUNT WHITNEY”, USS “CARNEY”.

--Η γαλλική αποστολή του ελικοπτεροφόρου καταδρομικού “JEAN D' ARC” (R-97) με το σκάφος αμφιβίου πολέμου “DIXMUDE” (L-9015), την φρεγάτα “SURCOUF” (F-711) και το πετρελαιοφόρο στόλου “VAR”, που όπως κάθε χρόνο πραγματοποιεί έναν εκπαιδευτικό «γύρο» του κόσμου μεταφέροντας Γάλλους ναυτικούς δόκιμους, και την παρούσα χρονική στιγμή βρίσκεται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Από όλα αυτά τα σκάφη, τα αμερικανικά και το ελληνικό έχουν ήδη παρουσιαστεί, γι΄αυτό και προχωρούμε στην παρουσίαση του γαλλικού στολίσκου και του τουρκικού της ναυτικής δυνάμεως του ΟΗΕ, που επιχειρεί στο πλαίσιο της επιχειρήσεως UNIFIL.

Γαλλία

Το γαλλικό ελικοπτεροφόρο καταδρομικό “JEAN D' ARC” (R-97) άρχισε να κατασκευάζεται το 1959, καθελκύστηκε το 1961 και εντάχθηκε επιχειρησιακά στο γαλλικό ναυτικό το 1964! Το εκτόπισμά του ανέρχεται σε 12.365 τόνους, το μήκος του είναι 182 μέτρα, το μέγιστο πλάτος του 24 μέτρα και το μέγιστο βύθισμά του 7,6 μέτρα. Διαθέτει τέσσερις κινητήρες που του επιτρέπουν να αναπτύσσει ταχύτητα 28 κόμβων ενώ το πλήρωμά του αποτελείται από 627 άτομα, από τους οποίους οι 150 είναι ναυτικοί δόκιμοι, καθώς το συγκεκριμένο σκάφος λειτουργεί και ως το εκπαιδευτικό σκάφος του γαλλικού ναυτικού. Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται 6 εκτοξευτές Κ/Β επιφανείας-επιφανείας Exocet MM-38, δύο πυροβόλα των 100mm, 4 βαρέα πολυβόλα, ενώ μπορεί να μεταφέρει και 4 ελικόπτερα Super Frelon.

Το ελικοπτεροφόρο πλοίο αμφιβίου επιθέσεως “DIXMUDE” (L-9015) είναι ένα από τα πιο σύγχρονα σκάφη του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, καθώς είναι το τρίτο στη σειρά της κλάσεως “Mistral”. Η κατασκευή του ξεκίνησε στις 20/1/2010 στα ναυπηγεία του Saint-Nazaire, καθελκύστηκε στις 17/09/2010 και εντάχθηκε επιχειρησιακώς στη δύναμη του γαλλικού ναυτικού στις 22/12/2012. Το εκτόπισμά του με πλήρες φορτίο ανέρχεται στους 21.300 τόνους, το μήκος του φτάνει τα 199 μέτρα, το μέγιστο πλάτος του τα 32 μέτρα και το μέγιστο βύθισμά του τα 6,3 μέτρα. Το προωστήριο σκεύος του αποτελείται από δύο κινητήρες Rolls-Royce, που μέσω δύο αξόνων κινούν ισάριθμες πεντάφυλλες έλικες, που του επιτρέπουν να αναπτύξει ταχύτητα 18.8 κόμβων. Το πλήρωμά του αποτελείται από 160 άτομα, ενώ μπορεί να μεταφέρει 450 στρατιωτικούς καθώς και 150 άτομα ως επιχειρησιακό αρχηγείο. Από το σκάφος μπορούν να επιχειρούν 16 βαρέα ή 35 ελαφρά ελικόπτερα.

Η φρεγάτα κατευθυνομένων βλημάτων “SURCOUF” (F-711), είναι τεχνολογίας “stealth”, κλάσεως “Lafayette”, μία από τις πιο σύγχρονες του γαλλικού ναυτικού. Η κατασκευή της ξεκίνησε στις 6/7/1992, καθελκύστηκε στις 3/7/1993 και εντάχθηκε επιχειρησιακώς στο γαλλικό ναυτικό στις 7/2/1997. Το συνολικό εκτόπισμά της ανέρχεται στους 3.600 τόνοι με πλήρες φορτίο, το μήκος της στα 125 μέτρα, το μέγιστο πλάτος της 15,4 μέτρα και το μέγιστο βύθισμά της τα 4,8 μέτρα! Το προωστήριο σκεύος της αποτελείται από 4 κινητήρες που της επιτρέπουν να αναπτύξει ταχύτητα 25 κόμβων, ενώ το πλήρωμά της αποτελείται από 145 άτομα. Ο εξοπλισμός του σκάφους αποτελείται από 8 εκτοξευτές κατευθυνομένων βλημάτων επιφανείας-επιφανείας EXOCET MM40 Blc.2, ένα πυροβόλο των 100mm και ΄2 των 20mm έκαστο, καθώς και σύστημα Κ/Β επιφανείας-αέρος Crotale CN2 και ένα ελικόπτερο