Την υποχρεωτική ένταξη του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ζητούν με ερώτησή τους στο Υπουργείο Παιδείας 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως περιγράφεται στο κείμενο της ερώτησης που υπογράφει πρώτος ο Γιάννης Στέφος σε αντίθεση με την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών η σεξουαλικής αγωγή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι υποβαθμισμένη. Στο ίδιο κείμενο επισημαίνεται ότι τα αποτελέσματα της ανυπαρξίας σεξουαλικής αγωγής μας τα κοινοποιεί ο λόγος των ειδικών και εν μέρει της στατιστικής με τους ειδικούς να συνδέουν άμεσα τα υψηλά ποσοτά αμβλώσεων στη χώρα και την αύξηση του ποσοστού μετάδοσης σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων με την έλλειψη ενημέρωσης των παιδιών.

«Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των αμβλώσεων στην Ελλάδα, παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί, είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και στον κόσμο. Υπολογίζεται ότι γίνονται περίπου 150.000 αμβλώσεις ετησίως, ενώ το 25% αυτών αφορά νεαρά κορίτσια κάτω των 16 ετών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τις τελευταίες δεκαετίες, το ηλικιακό όριο έναρξης σεξουαλικών δραστηριοτήτων έχει μειωθεί. Πάνω από τις μισές έφηβες ξεκινούν τη σεξουαλική ζωή πριν τα 17 έτη, ενώ το 73% είχαν κάποιου είδους σεξουαλική δραστηριότητα μεταξύ 14 και 16 ετών. Τα ποσοστά που αφορούν τις αμβλώσεις, αν συνδυαστούν με την αύξηση του ποσοστού μετάδοσης σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων, καταδεικνύουν μια σημαντικότατη έλλειψη πληροφόρησης» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χώρων, η σεξουαλική αγωγή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι υποβαθμισμένη. Παρόλο που στα Αναλυτικά Προγράμματα της Α’θμιας και της Β’θμιας Εκπαίδευσης υπάρχουν κάποια σχετικά θέματα, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η σεξουαλική αγωγή είναι ενταγμένη στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κατά τρόπο εποικοδομητικό, ώστε να παράγει απτά αποτελέσματα όσον αφορά τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών και εφήβων.

Στο παρελθόν έγιναν κάποιες προσπάθειες ένταξης της σεξουαλικής αγωγής στην εκπαίδευση αλλά, λόγω αντιδράσεων, αποσύρθηκαν τελικά. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι με την απουσία της σεξουαλικής αγωγής, δημιουργείται ένα τεράστιο κενό στην ομαλή ψυχοσεξουαλική ανάπτυξη του εφήβου, στην πρόληψη σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων, στην μελλοντική δημιουργία μιας υγιούς και υπεύθυνης σεξουαλικής συμπεριφοράς. Έτσι, η πληροφόρηση αφήνεται αποκλειστικά και μόνο στην
οικογένεια για άτομα παιδικής ηλικίας και στις παρέες συνομηλίκων για άτομα εφηβικής ηλικίας, σύμφωνα με τα ευρήματα ερευνών. Επιπλέον, ένας σημαντικός παράγοντας ενημέρωσης αποτελεί και το διαδίκτυο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ορθολογική και συστηματική ενημέρωση των ενδιαφερομένων.

Τα αποτελέσματα της ανυπαρξίας σεξουαλικής αγωγής μας τα κοινοποιεί ο λόγος των ειδικών και εν μέρει της στατιστικής. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των αμβλώσεων στην Ελλάδα, παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί, είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και στον κόσμο. 

Υπολογίζεται ότι γίνονται περίπου 150.000 αμβλώσεις ετησίως, ενώ το 25% αυτών αφορά νεαρά κορίτσια κάτω των 16 ετών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τις τελευταίες δεκαετίες, το ηλικιακό όριο έναρξης σεξουαλικών δραστηριοτήτων έχει μειωθεί. Πάνω από τις μισές έφηβες ξεκινούν τη σεξουαλική ζωή πριν τα 17 έτη, ενώ το 73% είχαν κάποιου είδους σεξουαλική δραστηριότητα μεταξύ 14 και 16 ετών. Τα ποσοστά που αφορούν τις αμβλώσεις, αν συνδυαστούν με την αύξηση του ποσοστού μετάδοσης
σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων, καταδεικνύουν μια σημαντικότατη έλλειψη πληροφόρησης. Οι παραπάνω διαπιστώσεις καταδεικνύουν την σχεδόν παντελή έλλειψη του θέματος από το πρόγραμμα του σχολείου. Με μια γρήγορη ματιά στα
προγράμματα της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας παρατηρούμε ότι υπάρχουν κάποιες ελάχιστες αναφορές στο αναπαραγωγικό σύστημα του ανθρώπου στο βιβλίο ‘Ερευνώ και Ανακαλύπτω’ της ΣΤ’ Δημοτικού και αντίστοιχα στο βιβλίο Βιολογίας της Α’ Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου.

Οι αναφορές των εν λόγω βιβλίων στο αναπαραγωγικό σύστημα πόρρω απέχουν από το να θεωρηθούν σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Αν μάλιστα  λάβουμε υπόψη ότι σε πολλές περιπτώσεις και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αποφεύγουν να αναφερθούν σε σεξουαλικά ζητήματα, δηλώνοντας άγνοια ή αμηχανία, τότε οδηγούμαστε με ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι οι έφηβοι μαθητές και μαθήτριες δεν τυγχάνουν σοβαρής ενημέρωσης από το σχολείο για ένα σημαντικό τομέα της ζωής τους.
Διαφαίνεται, λοιπόν, ότι η σεξουαλική αγωγή θα πρέπει να απασχολήσει το υπουργείο στην ολότητά της: ως σχολικό αντικείμενο είτε μονοθεματικό είτε διαθεματικό, ως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των δυο βαθμίδων και ως πεδίο συζήτησης και ενημέρωσης των γονέων και κηδεμόνων. 

Ερωτάται ο κ. Υπουργός: Σε τι ενέργειες είναι διατεθειμένος να προβεί ώστε:

 α. Να καταρτιστεί ένα ενιαίο Αναλυτικό Πρόγραμμα για την σεξουαλική αγωγή στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση; 

β. Να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης όλων των εκπαιδευτικών πάνω στη σεξουαλική αγωγή;

γ. Να γίνει μια ευρεία συζήτηση-ενημέρωση σχετικά με όλα τα ζητήματα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων της χώρας αλλά και ευρύτερα την ελληνική κοινωνία, ώστε ένα τέτοιο εγχείρημα να τύχει της υποστήριξης όλων;