Μετά από 64 χρόνια συνεχούς λειτουργίας και προσφοράς στην Πολεμικής Αεροπορία και στο κοινωνικό σύνολο, η 126 Σμηναρχία μάχης από την Παρασκευή 31 Ιουλίου θα αναστείλει επισήμως τη λειτουργία της στη διάρκεια ειδικής τελετής που θα πραγματοποιηθεί στην ως τώρα έδρα της στο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης.

Στην τελετή που θα ξεκινήσει στις 10.00 της Παρασκευής και σε αυτήν έχει προκληθεί να παραβρεθεί το εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό της ΠΑ, το οποίο έχει υπηρετήσει στην 126 ΣΜ καθώς και στρατιωτικές, και τοπικές αρχές.

Όπως προκύπτει από την επίσημη ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας για την ιστορία της Μονάδος, «το Αεροδρόμιο Ηρακλείου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1946 ως Αεροπορική Βάση με μεταφορά αντίστοιχων δραστηριοτήτων από το Αεροδρόμιο Μάλεμε. Από το 1949 ίσχυσε νέα οργάνωση για τη Α.Β.Η και μετονομάστηκε σε «Αεροπορικό Απόσπασμα», υπαγόμενο από τον Απρίλιο του 1950, στην Αεροπορική Βάση Φαλήρου. Με το Διάταγμα της 24ης Φεβρουάριου 1951 αναβαθμίζεται σε ανεξάρτητη Α.Β.Η υπό το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.

Στις 20 Αυγούστου 1953, η Α.Β.Η. ονομάζεται 126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσης (ΣΑΒ) υπό τον έλεγχο του τότε Αρχηγείου Αεροπορικού Υλικού. Την ίδια περίοδο χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο εκπαίδευσης στρατευσίμων Διοικητικών ειδικοτήτων. Στο τέλος του 1967 υπήχθη στο ΑΤΑ ως ανεξάρτητη ΣΑΒ και τον Ιούλιο του 1974 μετονομάστηκε σε 126 Σμηναρχία Μάχης έχοντας υπό τη Διοίκησή της το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου και από το 1987 το Αεροπορικό Απόσπασμα Καρπάθου.

Στη Mονάδα δεν υπήρχαν αεροπλάνα έως την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο το 1974. Την 20η και 21η Ιουλίου 1974 αεροσκάφη F-5A Freedom Fighter της 111 ΠΜ, F-4E Phantom της 117 ΠΜ προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, με σκοπό να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις στην Κύπρο.

Aπό το 1975 κατασκευάζονται καταφύγια αεροσκαφών και αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο. Από τότε και μέχρι τον Ιούλιο του 1989 αποτελούσε σταθμό ευκαιριακών μετασταθμεύσεων.

Τον Ιούλιο του 1989 στη Μονάδα εντάχθηκε η 334 Μοίρα Παντός Καιρού (334 ΜΠΚ), με αεροσκάφη Mirage F.1CG, η οποία επιχειρούσε μέχρι τη στιγμή που διακόπηκε η λειτουργία της, τον Ιούλιο του 2000.

Στις 24/2/2005 εντάχθηκαν στη Μονάδα, προερχόμενα από 138 Σμηναρχία Μάχης, οι 11η και 12η Μοίρες Κατευθυνομένων Βλημάτων καθώς και το ΚΔΕ των κατευθυνομένων βλημάτων εδάφους-αέρος S-300PMU-1, καθώς και το Σμήνος Tor-M1 της 438 Μοίρας Άμυνας Φρούρησης.

Στις 8/12/2006, με απόφαση του ΓΕΑ, συγκροτείται μία Μοίρα Κ/Β, η 11η ΜΚΒ, που προήρθε από τη συγχώνευση των Μοιρών 11ης ΜΚΒ, 12ης ΜΚΒ, ΚΔΕ S-300 και του Σμήνους TOR- M1 της 426 ΜΑΦ, η οποία είναι εντεταγμένη Μοίρα και υπάγεται διοικητικά στην 126 ΣΜ και επιχειρησιακά στο ΑΤΑ.

Η Μονάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό ανεφοδιασμού και επανεξυπηρέτησης πολεμικών και μεταφορικών αεροσκαφών ξένων χωρών, καθώς και διάσημων ακροβατικών σμηνών, όπως οι “Red Arrows” της RAF και οι “Frecce Tricolori” της Ιταλικής Αεροπορίας.»

Λ.Σ.Μ.