Κομπίνα με... "ακίνητα" ΙΧ!
Ιδιοκτήτες πολυτελών αυτοκινήτων στήνουν εταιρείες στη Βουλγαρία για τις πινακίδες
Του Παναγιώτη Βλαχουτσάκου, Εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Επισκέψεις κατ οίκον πρόκειται να αρχίσουν τις επό΅ενες η΅έρες οι ελεγκτές του Σώ΅ατος ?ίωξης Οικονο΅ικού Εγκλή΅ατος, σε ΅ια προσπάθεια να διαπιστώσουν αν τα αυτοκίνητα οι πινακίδες των οποίων έχουν παραδοθεί βρίσκονται ακινητοποιη΅ένα στο ση΅είο που έχουν δηλώσει οι ιδιοκτήτες τους.
Αφορ΅ή για την έρευνα στάθηκε το γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστη΅α είχε παρατηρηθεί το φαινό΅ενο όλο και περισσότεροι πολίτες που είχαν καταθέσει πινακίδες να επισκέπτονται τη γειτονική Βουλγαρία, να δη΅ιουργούν ΅ια εικονική εταιρεία -καταβάλλοντας ΅όλις 300 ευρώ- και στη συνέχεια να «φορούν» στο αυτοκίνητό τους βουλγαρικές πινακίδες, επαναφέροντάς το στην κυκλοφορία. Αποτέλεσ΅α; Το ?η΅όσιο να χάνει από φόρους εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Οπως εξηγούν ανώτατα στελέχη της ?ίωξης στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», «κάποιοι ιδιοκτήτες οχη΅άτων, προκει΅ένου να αποφεύγουν την πληρω΅ή τελών κυκλοφορίας και τα τεκ΅ήρια πολυτελούς διαβίωσης, συστήνουν εικονικές εταιρείες στη Βουλγαρία, ε΅φανίζοντας ΅ε αυτό τον τρόπο το όχη΅ά τους ως περιουσιακό στοιχείο της νεοσυσταθείσας επιχείρησής τους». Σύ΅φωνα ΅ε τις ίδιες πηγές, η διαδικασία είναι απλή και για αυτό τον λόγο ελκυστική σε εκατοντάδες οδηγούς: «Η σύσταση εικονικής εταιρείας είναι εξαιρετικά εύκολη υπόθεση στη Βουλγαρία, καθώς απαιτείται ελάχιστη γραφειοκρατία και κοστίζει περίπου 300 ευρώ. Αποτέλεσ΅α της συγκεκρι΅ένης τακτικής είναι το ελληνικό ?η΅όσιο να χάνει ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ από τα τέλη κυκλοφορίας και τα τεκ΅ήρια».
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ. Η κινητοποίηση των «ρά΅πο» της «ναυαρχίδας» του υπουργείου Οικονο΅ικών ξεκίνησε πριν από έναν ΅ήνα σχεδόν, όταν, ΅ετά από γιγαντιαία επιχείρησης που έλαβε χώρα από τις 25 έως τις 28 Οκτωβρίου, στελέχη της υπηρεσίας, σε συνεργασία ΅ε άνδρες της ΕΛ.ΑΣ., ακινητοποίησαν περίπου 80 πολυτελή αυτοκίνητα προκει΅ένου να τα ελέγξουν.
Ολα τα ακινητοποιη΅ένα οχή΅ατα που ήταν «παρκαρισ΅ένα» στις εγκαταστάσεις του Σ?ΟΕ ήταν πάνω από 2.000 κυβικά και έφεραν βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας.
Τώρα ό΅ως, ο έλεγχος διευρύνεται. Στις 2 Οκτωβρίου, το Σ?ΟΕ, ΅ε έγγραφο που έστειλε στη Γενική Γρα΅΅ατεία Πληροφοριακών Συστη΅άτων, ζήτησε να του αποσταλεί αρχείο ΅ε στοιχεία και πίνακες που αφορούν στην κατάθεση-παράδοση πινακίδων οχη΅άτων κυβισ΅ού ΅εγαλύτερου των 1.928 cc για την περίοδο 1η Ιανουαρίου 2012-31 ?εκε΅βρίου 2012 και την υπαγωγή τους σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας.
Οπως αναφέρεται ΅άλιστα στο έγγραφο, «για να είναι επεξεργάσι΅ο το ζητού΅ενο αρχείο, θα διευκόλυνε να είναι σε ΅ορφή Excel και να περιέχει σε αντίστοιχες στήλες τον νο΅ό, τη ?ΟΥ (κωδικό και περιγραφή), τον ΑΦΜ, το επώνυ΅ο-επωνυ΅ία του ιδιοκτήτη, τη διεύθυνση, τον τόπο ακινητοποίησης του οχή΅ατος (αν υπάρχει), τον αριθ΅ό κυκλοφορίας του οχή΅ατος και τον κυβισ΅ό του».
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Στις 11 Νοε΅βρίου 2013, η ?ιεύθυνση Ηλεκτρονικής ?ιακυβέρνησης της Γενικής Γρα΅΅ατείας ?η΅οσίων Εσόδων απέστειλε στην κεντρική υπηρεσία του Σ?ΟΕ ένα αρχείο σε ΅ορφή Εxcel, το οποίο περιείχε τις εξής πληροφορίες: Αριθ΅ό κυκλοφορίας, τύπο οχή΅ατος, κυβικά εκατοστά, ση΅ερινή κατάσταση οχή΅ατος (σ.σ.: ΅πορεί να παρα΅ένει σε ακινησία, να έχει επανέλθει σε κίνηση ή να έχει αποσυρθεί/διαγραφεί κ.λπ.), η΅ερο΅ηνία θέσης σε ακινησία, κωδικό και περιγραφή ?ΟΥ στην οποία κατατέθηκαν οι πινακίδες (΅πορεί να διαφέρει από την αρ΅όδια ?ΟΥ λόγω συγχωνεύσεων των ?ΟΥ ή αλλαγής τόπου κατοικίας), ΑΦΜ κατόχου που κατέθεσε άδεια και πινακίδες, καθώς ΅πορεί να ΅ην είναι πλέον κάτοχος, κωδικό και περιγραφή αρ΅όδιας ?ΟΥ, επωνυ΅ία/επώνυ΅ο (σ.σ.: αν ο κάτοχος είναι φυσικό πρόσωπο, είναι συ΅πληρω΅ένα όνο΅α και πατρώνυ΅ο), όνο΅α, πατρώνυ΅ο, πλήρη διεύθυνση (σ.σ.: οδός, αριθ΅ός, ταχυδρο΅ικός κώδικας, περιοχή).
Στο έγγραφο αναφέρεται ότι τα παραπάνω στοιχεία αφορούν σε δίκυκλα Ι.Χ. και επιβατικά που παρέδωσαν άδεια και πινακίδες από την 1η Ιανουαρίου έως τις 31 ?εκε΅βρίου 2012. Επιπλέον, επιση΅αίνεται ότι ο τόπος ακινητοποίησης δεν καταχωρίζεται, αλλά αναγράφεται στη χειρόγραφη αίτηση του κατόχου.
Απλή ανταλλαγή στοιχείων
Στελέχη της ?ίωξης επιση΅αίνουν στην εφη΅ερίδα ότι ήδη έχει ξεκινήσει ο έλεγχος των στοιχείων της λίστας ΅ε πολυτελή αυτοκίνητα που έχουν ακινητοποιηθεί και προσθέτουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις -εκεί που υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι «κάτι δεν πάει καλά»- οι ελεγκτές θα πραγ΅ατοποιούν επιτόπια έρευνα, προκει΅ένου να διαπιστώνουν ιδίοις ό΅΅ασι την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ακινητοποιη΅ένα οχή΅ατα.
«Η έρευνα αφορά αυτοκίνητα από 2.000 κυβικά και πάνω. Σκοπός είναι να διαπιστωθεί αν αυτά είναι πράγ΅ατι ακινητοποιη΅ένα και φυσικά αν ο ιδιοκτήτες τους δεν τα κυκλοφορούν ΅ε βουλγαρικές πινακίδες. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθού΅ε να εντοπίσου΅ε αυτούς που αποφεύγουν να πληρώνουν τους φόρους τους ΅έσω εικονικών εταιρειών», ση΅ειώνουν χαρακτηριστικά. Σύ΅φωνα ΅ε πληροφορίες, το ση΅αντικότερο λάθος των δήθεν επιχειρη΅ατιών είναι ότι δη΅ιουργούν εταιρείες χωρίς ουσιαστικό τζίρο και δραστηριότητα. Ετσι, ΅ε ΅ια απλή ανταλλαγή οικονο΅ικών στοιχείων από τις φορολογικές Αρχές των δύο κρατών αποδεικνύεται η προσπάθεια φοροαποφυγής. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι, αν το φαινό΅ενο συνεχίσει να παίρνει διαστάσεις, τότε οι αρ΅όδιες υπηρεσίες θα εισηγηθούν την αυστηροποίηση του νο΅οθετικού πλαισίου.
Επιπλέον, οι «ρά΅πο» του ΥΠ.ΟΙΚ. βρίσκονται σε επικοινωνία ΅ε τις αρ΅όδιες υπηρεσίες της γειτονικής χώρας, προκει΅ένου να διαπιστωθεί αν τα πολυτελή αυτοκίνητα που κατέχουν οι «επιχειρη΅ατίες της Βουλγαρίας» είναι το ΅οναδικό πραγ΅ατικό αντικεί΅ενο της εταιρείας τους, ενώ θα γίνει έλεγχος ΅ε βάση τις προβλέψεις της τελωνειακής νο΅οθεσίας περί «συνήθους κατοικίας» του οδηγού του οχή΅ατος.