"Πατώνουν" οι Έλληνες μαθητές
Τι δείχνει έκθεση του ΟΟΣΑ
Παρόλο που οι νεότεροι διαμαρτυρόμαστε για την έλλειψη παιδείας- ειδικότερα των προηγούμενων από εμάς γενεών- όπως φαίνεται από τα ευρωπαϊκά στατιστικά στοιχεία ΚΑΙ οι μελλοντικές γενιές δεν τα πηγαίνουν καλύτερα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τακτικής έκθεσης του ΟΟΣΑ για τις ικανότητες των 15χρονων μαθητών στα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και την Ανάγνωση, η Ελλάδα βρίσκεται στην 42η θέση για το 2012, επί 65 χωρών συνολικά, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση στην Ευρώπη αλλά από το τέλος!
Στη μελέτη PISA του ΟΟΣΑ, στην οποία το 2012 συμμετείχαν περίπου 510.000 μαθητές, ηλικίας από 15 έως 16 ετών, από τα 34 κράτη- μέλη του ΟΟΣΑ, καθώς και από 31 χώρες εταίρους, παρατηρείται ότι η Ε.Ε. στο σύνολο, υστερεί σημαντικά όσον αφορά στα μαθηματικά, αλλά η εικόνα είναι πιο ενθαρρυντική όσον αφορά στις φυσικές επιστήμες και την κατανόηση κειμένου.
Σχετικά με τα ελληνικά δεδομένα τώρα, το επίπεδο απόδοσης των μαθητών της χώρας έπεσε 17 θέσεις κι από την 25η βρέθηκε στην 42η! Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των 15χρονων Ελλήνων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες αυξήθηκε δραματικά μέσα σε τρία χρόνια. Το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στα τρία γνωστικά αντικείμενα και ειδικά στην ανάγνωση.
Την ώρα που οι Ελλάδα, Ουγγαρία, Σλοβακία, Φινλανδία και Σουηδία παρουσιάζουν αύξηση των χαμηλών μαθητικών επιδόσεων, δέκα κράτη μέλη (Βουλγαρία, Τσεχία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ουγγαρία, Λετονία, Αυστρία, Πολωνία και Ρουμανία) έχουν επιτύχει σημαντική πρόοδο στη μείωση αυτού του ποσοστού. Από τις μετρήσεις προκύπτει επίσης ότι η Ε. Ε. έχει καλύτερες επιδόσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και οι δύο υστερούν σε σχέση με την Ιαπωνία.
Ο στόχος αυτών των μετρήσεων του ΟΟΣΑ είναι το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις και στις τρεις δεξιότητες να μειωθεί κάτω από το 15%, ως το 2020. Η συγκεκριμένη ανάλυση του ΟΟΣΑ τονίζει ότι οι πολιτικές, για να είναι αποτελεσματικές, πρέπει να εστιάζονται στη βελτίωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Μετά το επίπεδο αυτό είναι συνήθως πολύ αργά για να αντισταθμιστεί η ευκαιρία που χάθηκε στο σχολείο», αναφέρει η έκθεση.
Η ίδια ανάλυση επισημαίνει, επίσης, ότι το φύλο, η προσχολική εκπαίδευση και η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των μαθητών αποτελούν σημαντικές παραμέτρους για την απόδοσή τους.
Τα κορίτσια 15 ετών έχουν κατά μέσον όρο καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια και το ποσοστό των αγοριών με χαμηλές επιδόσεις αυξάνεται πολύ ταχύτερα.
Το ποσοστό των παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση των Μαθηματικών είναι υπερδιπλάσιο στην Ελλάδα μεταξύ όσων δεν πήγαν νηπιαγωγείο και παιδικό σταθμό.
Όσοι προέρχονται από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος είναι πολύ πιθανότερο να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθηματικά, τις θετικές επιστήμες και την ανάγνωση.
Σε γενικές γραμμές οι επιδόσεις των μαθητών της χώρας μας χειροτέρεψαν και στους τρεις τομείς την τελευταία τριετία, ενώ παραμένουν στάσιμες την τελευταία δεκαετία. Επίσης, ο ΟΟΣΑ διαπιστώνει μεγάλο χάσμα ανάμεσα στις επιδόσεις των ντόπιων μαθητών στα ελληνικά σχολεία και στα παιδιά μεταναστών πρώτης και δεύτερης γενιάς.