Aρκούν τέσσερα δευτερόλεπτα. Για να παρασυρθεί το βλέµµα µέσα από την κλειδαρότρυπα, να φανταστείς σενάρια, να κρυφακούσεις οικογενειακές ιστορίες, να δανειστείς την πλοκή από τις ζωές των άλλων. Και ξαφνικά ο Εµανουέλ Μακρόν έγινε, από πρόεδρος της Γαλλίας, κακοποιηµένος σύζυγος. Και η Μπριζίτ Μακρόν, η πρώτη κυρία της Γαλλίας, που δεν µπορεί να τιθασεύσει τα νεύρα της, έχει συσσωρευµένη ένταση, ξέσπασε µε ένα χαστούκι, για να δηµιουργήσει µία εικόνα που έγινε viral.

∆εν θα µάθουµε ποτέ τι συνέβη. Αυτό που µπορούµε να επιχειρήσουµε είναι µια µατιά πίσω από τα ταγέρ Louis Vuitton, την περιποιηµένη κόµη, τα αξεσουάρ των ιστορικών οίκων, το περιποιηµένο µανικιούρ. Τι κι αν κατέβηκαν από το ιδιωτικό τους τζετ σε απόλυτη σιωπή; Η γλώσσα του σώµατος µαρτυρούσε όσα δεν λένε οι λέξεις.

Οι πρώτες κυρίες είναι οι πρωταγωνίστριες της πολιτικής ιστορίας. Και της ζωής µας. Το στιλ είναι η πρώτη εικόνα, για να µιλήσουν στη συνέχεια οι συµβολισµοί, τα χρώµατα, οι επιλογές. Τι µπορούµε να καταλάβουµε από τις στιλιστικές επιλογές της Μπριζίτ Μακρόν; Τιµά παραδοσιακά τους Γάλλους δηµιουργούς. ∆εν πειραµατίζεται µε την εµφάνισή της.

Σίγουρα δεν θα ξεχάσουµε το κόκκινο σακάκι µε το παντελόνι που φορούσε στο «ιστορικό» ντοκουµέντο. Οι πρώτες κυρίες δεν καταθέτουν πολιτικά µανιφέστα. ∆εν εκλέγονται. Μα είναι παντού. Σε κάθε τελετή, πίσω από κάθε χειραψία, δίπλα σε κάθε σηµαία. Είναι παρούσες χωρίς να µιλούν. Κι όµως, το στιλ τους, το βήµα τους µιλά πιο δυνατά από δεκάδες λόγους. ∆εν είναι πολιτικοί. Αλλά ούτε και απλές συνοδοί. Είναι ένα θεσµικό, µα παράλληλα άτυπο σύµβολο. Και τις περισσότερες φορές, µια εύθραυστη ισορροπία ανάµεσα σε ρόλο και προσωπικότητα.

Η Μελάνια Τραµπ µπορεί να σε... δολοφονήσει µε το βλέµµα της. Η σύζυγος του Ντόναλντ Τραµπ και πρώτη κυρία της Αµερικής ή FLOTUS (First Lady of the United States) ξέρει να χρησιµοποιεί το µακιγιάζ, το χτένισµα, τις ψηλοτάκουνες γόβες, τα χρώµατα, ανάλογα µε την περίσταση. Εµπιστεύεται ένα ολόκληρο επιτελείο για να είναι σίγουρη για τις επιλογές της. Το γείσο ενός καπέλου µπορεί να τη µεταµορφώσει σε απροσπέλαστη ντίβα. Ξέρει πώς να τραβά την προσοχή µας. Την καταλαβαίνουµε όταν έχει νεύρα. Είναι τότε που φοράει άνιµαλ-πριντ, ρίχνει κοστούµια ή πανωφόρια στους ώµους σαν κάπα, µια σούπερ ηρωίδα σε νέες περιπέτειες. Φοράει 12ποντα γιατί µπορεί. Ωραία της ηµέρας, Μπόνι και Κλάιντ µαζί.

Ο τίτλος της πρώτης κυρίας είναι το πιο παράξενο επάγγελµα που δεν είναι ακριβώς επάγγελµα. Καµία δεν αποφοίτησε από Πανεπιστήµιο µε πτυχίο «πρώτης κυρίας». Καµία δεν επιλέγει το πεδίο δράσης της -αυτό το κάνει η κοινή γνώµη. Κρίνεται η κάθε τους επιλογή: Αν χαµογελούν πολύ, είναι επιφανειακές. Αν είναι σοβαρές, είναι ψυχρές. Αν έχουν άποψη, «ανακατεύονται εκεί που δεν πρέπει». Αν µένουν σιωπηλές, θεωρούνται άβουλες.

Η Κάρλα Μπρούνι, ως σύζυγος του Νικολά Σαρκοζί, ήταν η χαρά του σχεδιαστή. ∆εν φορούσε ντεκολτέ και αποκαλυπτικά φορέµατα όπως τώρα, υπήρξε συνεπής στον ρόλο του προτύπου. Γκρι και µαύρο, λευκό και µπλε, σεµνές, κλασικές, chic «στολές». ∆αντέλα και µετάξι.


Πρώτες κυρίες σε...επικίνδυνες αποστολές

Πρώτες κυρίες σε επικίνδυνες αποστολές. Κι αν γυρίσουµε τον χρόνο πίσω; Θα συναντήσουµε την Τζάκι Κένεντι-Ωνάση. Μια γυναίκα που κάπνιζε, έπινε, φορούσε ρούχα από το Παρίσι, δεχόταν κριτική για τη «γυάλα µε το χρυσόψαρο» και τη ζωή στον Λευκό Οίκο. Για να γίνει γνωστή ως η αιχµάλωτη της διασηµότητας. Πίσω από κάθε Louis Vuitton ή Dior κρύβεται συχνά µια γυναίκα που έχει µάθει να περπατά ανάµεσα σε προσδοκίες. Να ντύνεται για να πει χωρίς να µιλήσει. Να βρίσκεται στο κέντρο της προσοχής χωρίς να έχει ζητήσει τίποτα από όλα αυτά. Η Τζάκι Κένεντι φωτογραφιζόταν µε χάρη, αλλά έκρυβε προσωπικές τραγωδίες πίσω από µαύρα γυαλιά.

Η ζωή της έγινε µύθος. Αλλά και προειδοποίηση. Η δηµόσια εικόνα καταπίνει το ιδιωτικό, όταν το βλέµµα του φακού δεν σβήνει ποτέ. Να µην ξεχνάµε πως είχε πει: «Την πρώτη φορά παντρεύεσαι από αγάπη. Τη δεύτερη για τα χρήµατα και την τρίτη για συντροφικότητα». Ισως να είχε παίξει ρόλο και η συµβουλή-παρότρυνση της µητέρας της... Στην ίδια και στην αδερφή της... «Να µεγαλώσετε, να γίνετε όµορφες, να µάθετε τρόπους και να παντρευτείτε πλούσιους άνδρες». Οι πρόβες στο µπουντουάρ της µαµάς είχαν ξεκινήσει από νωρίς.

Η Ελενορ Ρούζβελτ προτιµούσε τα µάξι φορέµατα. Η Νάνσι Ρέιγκαν βάτες και µακριά γάντια. Η Πατ Νίξον κίτρινο. Η Μπάρµπαρα Μπους λευκό. Η Χίλαρι Κλίντον ανδρικά κοστούµια. Η Μισέλ Οµπάµα σύγχρονο πρετ α πορτέ, ευρωπαϊκό και αµερικανικό. Η Τζιλ Μπάιντεν, Ραλφ Λόρεν. Η Μάρνι Αϊζενχάουερ, πέρλες και γούνες. Αλλες εποχές; Ισως τελικά η σύγχρονη πρώτη κυρία να είναι κάτι παραπάνω από σύζυγος ηγέτη. Είναι καθρέφτης της κοινωνίας µας: γεµάτη αντιφάσεις, εµµονές µε την εµφάνιση, δίψα για ιστορίες και σύµβολα. Και είναι επίσης µια υπενθύµιση ότι πίσω από την τέλεια φωτογραφία υπάρχει πάντα µια γυναίκα που δεν ζήτησε να είναι εκεί.