Για την «Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους και Κρίτων» που κυκλοφορεί σήμερα, 5 Ιουνίου με τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ μίλησε ο καθηγητής, συγγραφέας και διδάκτορας κλασικής Φιλολογίας Κων/νος Βασιλάτος.

«Έχουμε κείμενα συλλεκτικής αξίας σε ό,τι αφορά την παγκόσμια λογοτεχνία» δήλωσε ο κ. Βασιλάτος στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή του Κωνσταντίνου Μπογδάνου.

Αναλυτικά ο καθηγητής ανέφερε:

«Καταρχάς είναι ευτυχές το ότι έχουμε μια έκδοση του ’44 δηλαδή αυτό από μόνο του είναι συλλεκτικό. Δεύτερον έχουμε δύο κείμενα συλλεκτικής αξίας σε ό,τι αφορά την παγκόσμια λογοτεχνία γιατί το ένα είναι η απολογία του ίδιου του Σωκράτη και το οποίο θα ήταν εφάμιλλο σαν κείμενο με την απολογία του Χριστού, όταν την περιγράφει ο Ευαγγελιστής αντίστοιχα, και το αντίστοιχο του Κρίτωνα που είναι ένας λόγος περί ηθικής. «Περί του πρακτέου» μάλιστα λέγεται ή «ηθικός» αλλιώς. Για να βάλω τον κόσμο στη λογική, έχουμε δύο ανθρώπους των οποίων οι ζωές μπλέκονται μεταξύ τους, ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας. Ο Σωκράτης είναι 70 ετών όταν ο Πλάτωνας την ίδια εποχή είναι 28 ετών. Ο Πλάτωνας είναι μαθητής του Σωκράτη και στην ουσία διασώζει τη φιλοσοφία του γιατί είναι ο μόνος ο οποίος έχει γράψει για τον Σωκράτη. Ο Σωκράτης για τον εαυτό του δεν έχει αφήσει τίποτα οπότε ό, τι ξέρουμε το ξέρουμε μέσα από τον Πλάτωνα. Να υπενθυμίσω ότι ο Σωκράτης είναι μαζί με τον Πλάτωνα σύγχρονος του Πραξιτέλη δηλαδή όταν ο ένας δημιουργούσε μαρμάρινα αριστουργήματα την ίδια εποχή ο Πλάτωνας έγραφε αυτά τα πανελλήνιου και παγκοσμίου πλέον φήμης κείμενα».

Ο κ. Βασιλάτος τόνισε πως το εγχειρίδιο μπορεί να φανεί χρήσιμο σε όλους «αφενός μεν γιατί η απολογία δείχνει το corpus, το σώμα για το τι ειπώθηκε από τον ίδιο τον Σωκράτη απέναντι στους δικαστές το οποίο είναι ουσιαστικά σε τρία κομμάτια. Είναι κυρίως απολογία, μετά είναι το κομμάτι του τιμήματος δηλαδή άκουσε την ποινή του και μετά με αγέρωχο και ειρωνικό τρόπο ειρωνεύεται τους δικαστές και μάλιστα δεν δέχτηκε να πάρει αυτό που λέμε σήμερα δικηγόρο για να τον υποστηρίξει αλλά με δικά του λόγια υποστήριξε απλά τη φιλοσοφία του και τη στάση ζωής του.

Ο ένας λόγος λοιπόν είναι ότι έχουμε το ίδιο το κείμενο του ίδιου του Σωκράτη. Το δεύτερο για τον Κρίτωνα ένας λόγος που εγώ θα το διάβαζα είναι γιατί μας δείχνει τη φοβερή για μένα στάση του Σωκράτη απέναντι στους νόμους της πολιτείας. Δηλαδή γυρίζει και του λεει ο Κρίτωνας σε παρακαλώ έλα να πάμε να δραπετεύσεις στη Θεσσαλία που έχω φίλους και γυρίζει και του απαντά ο Σωκράτης, αν πάω και δραπετεύσω και εκει 
δυσαρεστήσω κάποιον αυτός μετά θα αρχίσει να λεει περιφρονητικά λόγια για μένα, επειδή ο ίδιος θα έχω παραβεί τους νόμους της αθηναϊκής πολιτείας στην οποία ανδρώθηκα και μεγάλωσα. Άρα είναι σαν να αναιρώ όλη μου τη φιλοσοφία.